Jump to content

"Mycket bly i luften"

Guest Karlén/KJ

Recommended Posts

Guest Karlén/KJ

Yo!

Alla vet vi ju att det skall vara mycket bly i luften när det skall hända grejor, min fråga är vad som hände med FMV's tester med tandemkulor i patronerna?

Hade de för kass precision? Om inte jag minns fel var precisionen tillräcklig för 1'a kulan, med den 2'a inom en radie av ca 20cm på 100m.

De gjorde ju också tester med flechetter - men det blev inget? För dyrt? För kasst?

Likaså undrar jag vad som hände med proven av Miniguns på stridsbåtarna? Har inte sett själv, men hört i 2'a hand - vill veta om det stämmer.

//Mattias

Tjena!

Inte en susning om FMVs projekt, men om jag inte missminner mig så har ju även USA trixat med liknande.

Och kommer jag ihåg rätt var ju ett av bekymren att du ju alltid skjuter 2 kulor, vill du kanske bara skjuta 1 kula och riskerar att träffa något/n annat/n så är det ju dumt...

Nackdelen med flechetter som jag kommer i håg är att träffar du inget ben (hårt material) så kan den glida igenom en kropp utan att lämna så värst mycket energi = det "stoppar"/skadar inte motståndaren. Sedan är de väl tämligen instabila i flykten om de träffar grenar etc. vilket ju också kulor är, men flechetter är än mer känsliga.

Mini-guns på båtar har jag aldrig hört talas om, men jag hade gillat det... :)

Vad gäller miniguns på stridsbåt så hade det säkert varit nice. Men som danska kungen vid sekelskiftet sa när britterna försökte prångla på hans armé "pom-poms", d.v.s. riktigt grova kulsprutor som sköt granater, användes av britterna i boerkriget vill jag minnas att jag läst.

"Mitt lilla lands ekonomi skulle ruineras".

Likaså undrar jag vad som hände med proven av Miniguns på stridsbåtarna? Har inte sett själv, men hört i 2'a hand - vill veta om det stämmer.

Man har väl lirat och provat med lite olika typer av vapen på StrB, bla 30 mm AKAN (gamla Draken-kanonen), Gatling och liknande.

Vad jag har förstått så har den svaga länkarna i kedjan varit den värnpliktiga besättningen och underhållssituationen inom en amfibiebataljon. Puffrorna måste vara såpass enkla att handha att jag och mina kollegor efter ett antal år i det civila mörkret kan kliva in och få grejorna att verka och fungera bums under fältmässiga förhållanden. Därav valet av den gamla hederliga "Ma Duce".

En Minigun i lavetten skulle dock sitta fint...

Guest Karlén/KJ

2Sharp, EO4 - tackar för bra svar.

FMV får väl helt enkelt mickla ihop något slags Judge Dredd-vapen där man bara viskar till bössan (eller via omställare): "spårljuspansarbrandsprängtandem-kula med zonrör" och vips! så kommer en sådan...ett slags überadvanced 3P-patron!! :)

30mm Akan känner jag till, men det var väl så att båtarna skakade för mycket så de höll på att trilla ihop, ungefär som när lavetterna till gsp gick sönder (innan de bytte till hydrualbromsar i lavetten).

Till min stora sorg här i livet har jag aldrig pangat med Minigun, men eftersom de dels kräver elkälla (batteri?) och säkerligen är _ganska_ mickligare än de älskade 58'orna så stämmer det nog bra med fälmässiga skäl och vpl.

Fast jädrar vad de hade suttit fint. Tänk er ett dubbellavettage med Miniguns + gsp i ringlavetten...####..!! *ryser* =D

// Mattias

• BlåGul -1

Jag har sett 30mm akan på helge, och en av de stora anledningarna att det inte blev någon sådan (förutom att skrovet vred sig och båten gjorde ett par knop bakåt vid eldgivning från stillastående), är att ammunitionsförbrukningen är någonstans mellan enorm och ofantlig. (kort mynningsflamma från akan, följt av ett tjugotal plask i vattnet på styrbordssidan) Sprutorna på fördäck är ju avsedda främst för nerhållande av fi på en landstigningsstrand, 12,7 är nog tillräckligt i det avseendet, och man kan ha med sig betydligt mycket mer ammo till 12,7an.

När vi ändå är på G och snackar käcka puffror. Varför inte hänga en sån däringa 30mm gatling som sitter i nosen på A-10:an? Den är ju fin! Funkar bra på pansar också =) kanske dock är LITE för tung för en stridsbåt 90... Men vem har sagt att det är förbjudet att drömma?

Jag har sett 30mm akan på helge, och en av de stora anledningarna att det inte blev någon sådan (förutom att skrovet vred sig och båten gjorde ett par knop bakåt vid eldgivning från stillastående), är att ammunitionsförbrukningen är någonstans mellan enorm och ofantlig.

På Dockstavarvet sade chefsingenjören där att det tekniskt sett var lätt att stärka upp redan byggda båtar för att hänga på en 30 mm akan, när vi var där och hämtade nya båtar 1995.

En fattigmansvariant på minigun kanske är att rigga upp 3-4 "claymores" på fördäck i en spridning ca 60 grader åt vardera håll från stävlinjen och blåsa av dessa precis innan man sätter stäven i klippan? :P

En fattigmansvariant på minigun kanske är att rigga upp 3-4 "claymores" på fördäck i en spridning ca 60 grader åt vardera håll från stävlinjen och blåsa av dessa precis innan man sätter stäven i klippan? :P

Problemet är att det blåser en massa skit bakåt också och jag tror inte båtförarn skulle må så bra efter den smällen :)

The Swede

Swede: risken är stor att båtföraren inte skulle må så bra ändå vid landstigning mot fi strand - splitterskydd har aldrig varit KA/AMFs grej... :P

• 5 weeks later...
Man har väl lirat och provat med lite olika typer av vapen på StrB, bla 30 mm AKAN (gamla Draken-kanonen), Gatling och liknande.

Pa tal om Gatling... tekniskt sett ar ju en "Gatling Gun" bara Gatlings originalksp, inte de senare. De senare funkar enligt samma princip, men det ar bara Gatlings handvevade som ar en riktig...

• 2 weeks later...