Jump to content
GR-X

Är det vanligt att bevakning/insatssoldater utbildar sig till militärpoliser?

Recommended Posts

Är det vanligt att bevakning/insatssoldater vidareutbildar sig till militärpoliser? Är 99:a och ska rycka in i Skövde med en helt annan befattning i september i år, men är intresserad av att ev. arbeta som militärpolis i framtiden och funderar då på om ett bra steg i den riktningen är att efter avklarad GU söka en anställning som just bevakning/insatssoldat, ser att försvarsmakten väldigt ofta har jobbannonser för just den befattningen. 

Edited by GR-X

On 6/21/2018 at 11:23 PM, GR-X said:

Är det vanligt att bevakning/insatssoldater vidareutbildar sig till militärpoliser? Är 99:a och ska rycka in i Skövde med en helt annan befattning i september i år, men är intresserad av att ev. arbeta som militärpolis i framtiden och funderar då på om ett bra steg i den riktningen är att efter avklarad GU söka en anställning som just bevakning/insatssoldat, ser att försvarsmakten väldigt ofta har jobbannonser för just den befattningen. 

Gör varken från eller till tror jag. Har du skött dig bra på dina tidigare befattning och dina referenser kan bekräfta det ligger du bra till. Vill du bli MP sök dit direkt efter GU

• Like 1

On ‎6‎/‎28‎/‎2018 at 12:27 PM, Queen-of-Battle said:

Gör varken från eller till tror jag. Har du skött dig bra på dina tidigare befattning och dina referenser kan bekräfta det ligger du bra till. Vill du bli MP sök dit direkt efter GU

Efterfrågan och kompetens spelar roll. MP brukar har rätt stor efterfrågan. Har man någon spetskompetens som efterfrågas så kommer har man mycket större chans om det är många som söker. Om möjlighet finns så så kontakta och sök enheten under din GU.

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

• Similar Content

• By Victor
      Några här som sökt MP08? Sitter här och funderar på hur jag ska göra. Det är ju dags att söka via nätet nu men vi som ligger inne har ju ingen som helst erfarenhet av praktiskt MP-arbete. Menmen, den som lever får se. Det lutar åt att söka. Någon som annars gjort US som MP och vill berätta lite om hur det är?

/V
    • By Tackleberry
      Jag har sett att det finns MP befattningar till nästan varje mission och det vanligaste är "MP utan PHS" och "MP med PHS". Det sistnämna går tydligen att söka som civil (markerad med ett C)? Min fråga är således vad är det för uppgifter en MP utan genomförd GU kan få? Är det vanligt med "civila militärpoliser"?

Tack på förhand!
    • By kest22
      Hej!

Jag går just nu i ettan på samhällslinje och tänker söka GMU och sedan anställning som soldat efter gymnasiet. Jag har just nu F-varning i Tyska, som jag håller på att höja till E, något som jag är säker på att jag kommer nå. Men vill ändå vara säker på att jag kan söka GMU om det skulle bli så att jag mot förmodan inte blir godkänd i Tyska, går det? Jag vet att man måste ha lägst betyg godkänd i Engelska, Svenska och Matematik, vilket jag har högre än. Men med mitt hypotetiska F i Tyska, skulle jag direkt bli utkonkurrerad? För övrigt kan nämnas att jag är aktiv inom HVU sedan 2 år tillbaks, tränar på gym 2 gånger i veckan, tränar boxning 2 gånger i veckan samt springer 8 km en gång i veckan, så har ingen dålig fysik. Jag siktar på att bli anställd på Livgardet och senare söka till Kustjägare.
      Är mycket tacksam för svar!
    • Guest Våfflan
      By Guest Våfflan
      Hej, jag har en fråga, om man jobbar som militärpolis (MP), vilka sorters arbetssysslor jobbar man med?
      På försvarsmaktens hemsida är dessa listade som arbetsuppgifterna:
      Brottsutredningar Personskydd Kriminalunderrättelsetjänst Hantering av frihetsberövade personer Trafiktjänst Fast jag undrar om man gör "mer", typ assisterar polisen när det gäller gripande av militär personal på permis, eskort av viss militär transport, gripande av militär som begått krigsbrott (Typ under Kosovo) och vilka uppgifter hanteras av militärer som agerar som skyddsvakt?

Tack i förväg för svaret!
    • By weekendwarrior
      Jag har inte så bra koll på detta med ekonomi. Har några frågor om moms jag hoppas någon kan svara på.

Betalar Försvarsmakten moms på varor och tjänster från andra myndigheter och privata bolag?

Betalar Hemvärnet moms på det de förbrukar?

Betalar en kamratförening kopplad till Försvarsmakten moms?

Betalar frivilligorganisationer moms om de handlar varor och tjänster från FM, annan myndighet eller på den privata och civila marknaden?

Om försvarsmakten beställer och betalar en utbildning från en frivilligorganisation, utgår då moms till frivilligorganisationen?
      Om frivilligorganisationen i sådant fall beställer/köper mtrl från Försvarsmakten, i form av drivmedel, mat, ammunition o.dyl, betalar då frivilligorganisationen moms på dem materielen?