Jump to content

Vad var felet med Automatgevär 42 (AG42)?


darkjak

Recommended Posts

Hej.

Jag har en liten fundering angående AG42. Vad jag läst så tillverkades vapnet i en liten serie på blott 30 000 exemplar.

Utifrån vad jag har kunnat se, så slutade de sedan användas så fort AK4 togs i bruk, medan värnpliktiga fick ut Mausergevär så sent som 1999.

Min fråga är: varför? Varför valde man att avsluta tillverkningen av ett modernt semiautomatiskt gevär mitt under brinnande världskrig och varför upphör man att utbilda värnpliktiga på det knappt 25 år efter att det togs i bruk, medan Mauser hinnar fira 110 år inom försvarsmakten innan man avvecklar?

 

Var dom så ohyggligt dyra i underhåll och inköp, var dom för komplexa för att få upp en vettig produktionstakt?

Link to comment
Share on other sites

Värnpliktiga fick inte ut Mausergevär till 1999. Var har du fått den uppgiften ifrån?

De användes endast av Hemvärnet som ungdomsvapen då.

Jag själv gjorde värnplikten 1980 och inte ens då fanns det Mausrar bland de värnpliktiga.

 

Ag vet jag däremot inget om, sorry.

Link to comment
Share on other sites

7 hours ago, darkjak said:

Varför valde man att avsluta tillverkningen av ett modernt semiautomatiskt gevär mitt under brinnande världskrig och varför upphör man att utbilda värnpliktiga på det knappt 25 år efter att det togs i bruk,

Därför att som nybyggda hade de en del klara brister och redan när man sålde tillverkningslinan till Egypten hade man bestämt att automatkarbin var framtiden.

Link to comment
Share on other sites

Jag börja i hemvärnet 98 -99, jag skall inte säga att de inte fanns något hemvärnsförband någonstans som då hade mauser, men de var inget jag såg. fanns tillräckligt med ak4or för att ombeväpna hemvärnet och Ak5 börja komma ut på 80 talet, gör att jag har svårt att se att vi fortfarande skulle utbilda värnpliktiga på mauser. De kanske fanns något krigsplacerat förband som fortfarande hade mauser. Sen har vi ju de att fortsätta tillverka ett vapen efter att vapnet som skall ersätta det börjat delas ut på bredd.

Link to comment
Share on other sites

Livkomp och Livskvadron har Mauser och AK5C. AG42 har jag aldrig skjutit med men det bygger på en rysk halvautomat som vi fick från Finland efter Vinterkriget. Ljungmans som tillverkade bensinpumpar hade inget att göra eftersom det inte fanns drivmedel, fick uppdraget, "gör något svenskt av det här".

Kan tänka mig att man efter kriget såg tyskarnas automatkarbin och förstod var utvecklingen var på väg.

Link to comment
Share on other sites

3 hours ago, griffon said:

Därför att som nybyggda hade de en del klara brister och redan när man sålde tillverkningslinan till Egypten hade man bestämt att automatkarbin var framtiden.

Såklart förstår jag varför man inte fortsatte tillverkningen i evigheters evigheter, men vi byggde ju under kalla kriget upp ett försvar på närmre 600'000 soldater och automatkarbiner fanns bara 400'000 av, och det först på 90-talet.

Link to comment
Share on other sites

3 hours ago, darkjak said:

Såklart förstår jag varför man inte fortsatte tillverkningen i evigheters evigheter, men vi byggde ju under kalla kriget upp ett försvar på närmre 600'000 soldater och automatkarbiner fanns bara 400'000 av, och det först på 90-talet.

frågan om hur mycket bättre är en AG42 än en mauser, motiverar det kostnaden för tillverkningen.

när beslutet om anskaffning av AK 4 antagits upptar tillverkning av AG42 tillverkningskapacitet som kan användas till tillverkning av mer Automatkarbiner.

Link to comment
Share on other sites

Jag är ingen expert på Ag 42, men min uppfattning efter att ha skjutit några magasin och varit livrädd för AG-tummen är att det inte var något vidare vapen. Vapnet var en återvändsgränd likt tyska Gw 41 och 43. Göta Vapenhistoriska sällskap har en artikel som belyser en del: http://www.gotavapen.se/gota/artiklar/ag42/ag42.htm

 

 

 

Edited by Adeptus Bellum
Puck-två gentemot Henke
Link to comment
Share on other sites

En gång i början av 80-talet var jag med och inventerade mitt krigsförbands (ett brigadförband!) mob-förråd. I kassunerna låg gevär m/96 prydligt upplagda, och som om inte det var illa nog så var tillhörande ammunition 9mm patron!

Misstaget korrigerades visserligen snabbt, men föreställ er hur det skulle ha varit att upptäcka detta vid skarp mob! >:-(

Link to comment
Share on other sites

  • henke changed the title to Vad var felet med Automatgevär 42 (AG42)?

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...