Jump to content
Sign in to follow this  
Kilo3

Carl-Gustaf M4 - 8,4 cm Granatgevär 18 till FM

Recommended Posts

Det ser ut som att FM äntligen har beställt senaste upplagan av GRG:t

https://saabgroup.com/media/news-press/news/2018-05/saab-receives-order-for-deliveries-of-carl-gustaf-m4-to-the-swedish-armed-forces/

20180525-en-2933430-1.jpg

http://www.sempermiles.se/forsvarsnyheter-om-mtrl/forsvarsmakten-uppgraderas-med-senaste-carl-gustaf-m4/

Har någon koll på om den är tänkt att ersätta M/48 och M/86 eller i vilket antal den är beställd?
Vet någon vilka sikten som är tänkta att sitta på?

Edited by henke
rubrik, taggar
  • Like 1

Jag kontaktade FMV och varken ordersumma eller antal är offentligt. 

Ordersumman kommer troligen att komma ut när man ser de ekonomiska rapporterna från SAAB om den är av någorlunda storlek. 

Eftersom heller inte antal kommer ut är det förmodligen ett rätt begränsat antal och vi kan lista ut vilka det är som får den. :ph34r:

Namnet är i vart fall "8,4 cm Granatgevär 18"

• Like 1

På sida 19 i FMV:s powerpoint står det ju om "Statushöjning granatgevärssystem" där en av punkterna är just "Vapen". Ska bli intressant att se vad som är tänkt med nyinköpet!

Edited by Kilo3

Nu är fler detaljer kända kring "Statushöjning grg". Projektet omfattar nya vapen, riktmedel, viss ammunition och utbildningssystem. Den ekonomiska ramen som nu ligger för projektet är 1,6 miljarder totalt mellan 2020 och 2025. "Omsätta grg-systemet i hela FM" kan enligt min uppfattning inte innebära annat än att det anskaffas nya vapen till samtliga förband, något som också den ekonomiska ramen skvallrar om. Ponera att varje granatgevär inkl sikten, osv kostar 250 000 kr, då räcker pengarna till 6400 vapen och det är bedömt mer än tillräckligt för dagens krigsorganisation inklusive hemvärnet.

En variabel är dock ammunitionsanskaffningen som sker inom ramen för detta projektet men formuleringen "viss ammunition" pekar ändå mot att tyngdpunkten ligger på vapen/riktmedel. Detta är verkligen glädjande och något oväntat, och det skulle förvåna mig om vi anskaffar något annat än Grg m/18(Dvs CG M4).  Antar att stor del av parken kommer utrustas med RPS AM(Aimpoint FCS 12/13) med integrerad laseravståndsmätare och ballistikkalkylator. Detta sikte finns redan i FM till Grg m/86: https://us.aimpoint.com/product/aimpoint-fcs13re/
Detta blir verkligen en förmågehöjare på bredd i FM!
Bild från: https://soff.se/wp-content/uploads/2019/04/FFD-Fördjupningsseminarium-Armé-Lewin.pdf
grg.PNG.00bbef5e3b432961989285582ba0cfb0.PNG

Det här är något som kommer ge grymt mycket verkan-per-krona! Bra mycket mer så än andra saker som pengarna kunde landat på (Tänk om det te.x hade gått till typ...PBV302 i HV eller något annat sådant).

Det ska också bli intressant att se om det ändå blir något nytt på am-fronten.

M4-versionen har ju möjligheten att nyttja programmerbar ammunition. Det hade ju onekligen varit lite gött med sådan ammunition på bredare front.

Mycket intressant som händer på mtrl-fronten nu!

Edited by Nestor

On 4/9/2019 at 10:18 PM, Meteor said:

Nu är fler detaljer kända kring "Statushöjning grg". Projektet omfattar nya vapen, riktmedel, viss ammunition och utbildningssystem. Den ekonomiska ramen som nu ligger för projektet är 1,6 miljarder totalt mellan 2020 och 2025. "Omsätta grg-systemet i hela FM" kan enligt min uppfattning inte innebära annat än att det anskaffas nya vapen till samtliga förband, något som också den ekonomiska ramen skvallrar om. Ponera att varje granatgevär inkl sikten, osv kostar 250 000 kr, då räcker pengarna till 6400 vapen och det är bedömt mer än tillräckligt för dagens krigsorganisation inklusive hemvärnet.

En variabel är dock ammunitionsanskaffningen som sker inom ramen för detta projektet men formuleringen "viss ammunition" pekar ändå mot att tyngdpunkten ligger på vapen/riktmedel. Detta är verkligen glädjande och något oväntat, och det skulle förvåna mig om vi anskaffar något annat än Grg m/18(Dvs CG M4).  Antar att stor del av parken kommer utrustas med RPS AM(Aimpoint FCS 12/13) med integrerad laseravståndsmätare och ballistikkalkylator. Detta sikte finns redan i FM till Grg m/86: https://us.aimpoint.com/product/aimpoint-fcs13re/
Detta blir verkligen en förmågehöjare på bredd i FM!
Bild från: https://soff.se/wp-content/uploads/2019/04/FFD-Fördjupningsseminarium-Armé-Lewin.pdf
grg.PNG.00bbef5e3b432961989285582ba0cfb0.PNG

Så med hela FM, omfattas även Hv i den cirkusen? Som Grg-skytt kan jag absolut inte klaga på 48:an, mer än tyngden och längden, men är det verkligen nödvändigt och ekonomiskt försvarsbart att Hv tilldelas den senaste versionen? Är det isåfall inte bättre att dom får 86:an?

13 minutes ago, TrängSoldat said:

Så med hela FM, omfattas även Hv i den cirkusen? Som Grg-skytt kan jag absolut inte klaga på 48:an, mer än tyngden och längden, men är det verkligen nödvändigt och ekonomiskt försvarsbart att Hv tilldelas den senaste versionen? Är det isåfall inte bättre att dom får 86:an?

GRG m/86? 

m/48 vet jag om men 86 finns väl bara som pansarskott eller har FM tagit fram någon hybrid till GRG?

att alla GRG omgångar utrustas med nyare lättare vapen är bara en fördel.

24 minutes ago, 1.skalman said:

GRG m/86? 

m/48 vet jag om men 86 finns väl bara som pansarskott eller har FM tagit fram någon hybrid till GRG?

att alla GRG omgångar utrustas med nyare lättare vapen är bara en fördel.

Jo grg m/86 finns är gjort i kompositmtrl och är mindre hållbart. Kan inte skjuta lika många bumpor innan det är kasst. Men lättre än m/48

10 hours ago, TrängSoldat said:

Ja, HV är en del av FM, så nog omfattas även HV. Faktum är att det inte krävs så många granatgevär för att fylla Hemvärnets hela behov. Varje pluton i HV har två granatgevär, antag att det i genomsnitt finns tolv plutoner per hvbataljon(3 kompanier med fyra plutoner. Det ger ett behov av 24 granatgevär per bataljon. Som bekant har vi 40 hemvärnsbataljoner. 40 x 24 = 960. Hemvärnets hela behov är alltså under 1000 granatgevär. Med en anskaffningsbudget på 1,6 miljarder och ett antaget pris på 250 000 per grg inkl riktmedel kan vi anskaffa 6400 grg...

Dessutom tjänar vi på i längden att ha en ensad granatgevärspark i hela FM. 

• Like 1