Jump to content
Sign in to follow this  
1field

PEK AK5C & placering av rödpunktsikte

Recommended Posts

Hallå! Jag är en ganska nyligt anställd soldat som behöver lite hjälp och tips.

Som nyanställd fick jag precis tillbaka min AK efter GT varpå den behövde skjutas in igen då rödpunkten var avtagen. Vid montering av rödpunkten så följde jag mina GMU-befäls instruktioner gällande placering, dvs den främre skruven skall sitta rakt ovanför rälsens främre infästningspunkt. Detta lämnar ca 4-5 ”rader” av räls framför siktet. Är detta korrekt och har det inverkan på hur väl man träffar? Tanken enligt befälen var att detta skulle ge mest stabilitet och minska rekylens påverkning på rödpunktens låsskruvar.

Varför jag frågar är för att under inskjutningen/PEK-passet som följde under första veckan som anställd är att jag sköt så jävla dåligt att jag skämdes... Värt att notera är att jag fick fippla med rödpunktens låsklampar (den faktiska låsningen som greppar runt rälsen) vid montering så det kan vara så att de är roterade 180 grader. De ser ut att vara identiska oberoende av vilket ”håll” de fästes åt. Stämmer det eller ska de vara åt ett visst håll?

30m var inget problem, där fick jag skotten där jag ville men på 100m blev det åt helvete. Befälet kunde inte heller säga vad som var fel då grupperingarna var till synes slumpmässiga. Är det ett mekaniskt fel av ovanstående anledningar eller är det helt enkelt bara det faktum att jag ej skjutit PEK sen slutet av GMU utan bara ägnat mig åt stridsskjutningar under BFU?

Konstigt att ni var tvungna att ta av RP EHV för att genomföra GT. 

Siktets placering är korrekt som dina GMU befäl sa. Monterat längre/längst fram så ökar risken att knäcka fästskenan. Sett flera fall där den spruckit. Placeringen skall inte påverka träffresultat på ett korrekt monterat sikte. 

Träffresultat, bra som dåliga, beror oftast på skytten. Skytte är en färskvara som måste hållas igång. SkjutR Grunder säger att man bör öva med sin karbin varannan vecka om möjligt som ett riktvärde. Alla har inte den möjligheten av olika anledningar. PEK har heller inte skjutits med AK sedan 2008 men väl ÖFT AK GMU. :)

Låt en kamrat/befäl/erkänt duktig skytt skjuta med vapnet och se om felet kvarstår. Om det inte gör det kanske du bara hade en dålig dag. Be dem även kontrollera monteringen av siktet och kontrolldra fästskruvar.

Mtrlfel som kan uppstått och ge nämnda fel i träffläge:

Siktet trasigt, justeringarna internt stämmer inte längre

Svetsfogar där pipan är fäst i lådan har släppt. Detta borde dock upptäckts vid GT. Finns ett sätt att kontrollera detta själv. Dina befäl har säkert mer information isf. 

On 5/26/2018 at 11:14 AM, Queen-of-Battle said:

Konstigt att ni var tvungna att ta av RP EHV för att genomföra GT. 

Siktets placering är korrekt som dina GMU befäl sa. Monterat längre/längst fram så ökar risken att knäcka fästskenan. Sett flera fall där den spruckit. Placeringen skall inte påverka träffresultat på ett korrekt monterat sikte. 

Träffresultat, bra som dåliga, beror oftast på skytten. Skytte är en färskvara som måste hållas igång. SkjutR Grunder säger att man bör öva med sin karbin varannan vecka om möjligt som ett riktvärde. Alla har inte den möjligheten av olika anledningar. PEK har heller inte skjutits med AK sedan 2008 men väl ÖFT AK GMU. :)

Låt en kamrat/befäl/erkänt duktig skytt skjuta med vapnet och se om felet kvarstår. Om det inte gör det kanske du bara hade en dålig dag. Be dem även kontrollera monteringen av siktet och kontrolldra fästskruvar.

Mtrlfel som kan uppstått och ge nämnda fel i träffläge:

Siktet trasigt, justeringarna internt stämmer inte längre

Svetsfogar där pipan är fäst i lådan har släppt. Detta borde dock upptäckts vid GT. Finns ett sätt att kontrollera detta själv. Dina befäl har säkert mer information isf. 

Sannerligen märkligt, det gällde enbart min GU-pluton. Övriga lämnade in med RP monterat.

Det är ju som du säger att det är en färskvara och måste hållas upp med medelst träning. Högst sannolikt ligger ju felet hos mig då vi som sagt inte varit på skjutbanan sedan oktober 2017 utan bara ägnat oss åt stridsskjutningar och lösskytte. 

Får bli återtag efter semestern på detta, tänkte bara om folket här på SoldF hade bättre insikt. Tack!

Det finns ett känt fel på Ak 5C från innan ett visst årtal där svetsningarna man gjorde för uppgraderingarna har gjort att pipan ligger löst. Detta resulterar i en spridd och slumpvis träffbild. Kontrollera om detta felet finns på din ak.

On 5/29/2018 at 8:37 PM, Harzdorf said:

Det finns ett känt fel på Ak 5C från innan ett visst årtal där svetsningarna man gjorde för uppgraderingarna har gjort att pipan ligger löst. Detta resulterar i en spridd och slumpvis träffbild. Kontrollera om detta felet finns på din ak.

Felet är inte kopplat till några särskilda årtal. Nya svetsningar gjordes inte när man byggde om till AK5C heller. Felet förekom redan på AK5A-tiden, dock i mindre omfattning. 

Edited by Queen-of-Battle

För övrigt är 41 meter bättre för inskjutning... 30 meter ger kulbana som en haubits. Jag har kronografskjutit min AK5C och gjort en banhöjdstabell för min bössa.

Siktet och vapnet är inte optimala för att träffa med någon större precision så jag tror du behöver skjuta mer, den är svår att komma överens med.

15 hours ago, Queen-of-Battle said:

Felet är inte kopplat till några särskilda årtal. Nya svetsningar gjordes inte när man byggde om till AK5C heller. Felet förekom redan på AK5A-tiden, dock i mindre omfattning. 

Ok. Vidarebefordrade bara vad jag fått höra.

8 hours ago, polman1 said:

För övrigt är 41 meter bättre för inskjutning... 30 meter ger kulbana som en haubits. Jag har kronografskjutit min AK5C och gjort en banhöjdstabell för min bössa.

Siktet och vapnet är inte optimala för att träffa med någon större precision så jag tror du behöver skjuta mer, den är svår att komma överens med.

Om du skjuter in på 41m får du din bortre korsande punkt på nånstans 230m dvs ingen större skillnad mot det som fastslås i Manual AK5C. På vilket sätt är det bättre med 41m? Hur kom du fram till att det var bättre?

Inskjutning sker inte på 30m. På 30m skall du ha ett underslag på 1,5cm. Detta är en första grov skottställning. Inskjutning sker på 250m. 

Rent matematiskt korsar projektilen då siktlinjen på 250m (såklart) och 36m. 30m är dock utmärkt på de flesta skjutbanor därför brukar man göra en första grovställning där för att tillse att man är i rätt kommun på tavlan iaf. Kan man på ett bra sätt dock mäta upp 36m funkar det såklart också. 

Edited by Queen-of-Battle

Med inskjutning på 41 meter får jag max plus 85 mm och som mest -77 mm inom 275 meter. I praktiken behöver jag inte tänka förrän vid 300 meter och då är man väl utom vad man kan förvänta sig träffa med en AK5C. Önskar jag kommit på det här själv men det har jag inte.

Jag tar med måttband när jag skjuter in.

En annan sak att komma ihåg är att det finns två olika 5,56 som har olika bc. Spelar nog ingen roll i vardagen men ska man tävla blir det noga.

Har du kollat de officiella med en ballistikapp? Jag minns inte men det borde vara större skillnad.

12 hours ago, polman1 said:

Har du kollat de officiella med en ballistikapp? Jag minns inte men det borde vara större skillnad.

Har jämfört med ballistikapp, FMVs beräknade samt skjutna värden samt mina egna kontrollskjutna värden. 

• Thanks 1