Jump to content
Sign in to follow this  
404 Skenberg

Angående vapen i beslag

Recommended Posts

Ställer denna frågan åt en kompis som sitter i en lurig sits med polismyndigheten i Halland.

Hen hade inbrott i sin bostad där tjuvarna stal hela skåpet med jaktvapen som var viktat till 153kg som är mer än gällande lagkrav.

Som det är nu så är objekten som var inblandade i inbrottet o ett otal andra brott i regionen gripna o även dömda i tingsrätten till fängelse straff.

Men nu kommer vi till det som är problemet som jag hoppas att någon kan hjälpa till med.

Objekten har nu överklagat till hovrätten tingsrättens dom mot dem.

Hen har fått besked att vapena kommer o stanna i beslag men ingen förklaring till varför.

Sen så har hen ej fått se sina vapen som är i beslag utan de har identifierat dem via serie nr som är kopplade till licenser.

Hen har ej fått en förklaring till varför hen ej har fått se sina vapen eller varför de är kvar i beslag vilket ställer till bekymmer då hen vill lämna in vapena till en vapensmed för genomgång o även kontroll skjuta de innan jakten i höst.

Hen har skickat mail till ansvarig polis men ej fått någon svar varken via epost o ej via tfn trots att det har gått över 1 vecka sen hen frågade-

Hoppas att någon kanske kan ge lite mer insikt i vad det kan vara som är orsaken.

Antar att de behövs stanna kvar hos polis tills dess att domen är lagd och börjat gälla. Hen kanske kan låna ett vapen under jaktsäsongen och begära skadestånd från de åtalade för hela affären. 

Nu var det längesedan jag läste juridik, och dina uppgifter är ganska knapphändiga, men jag skall i alla fall försöka mig på ett svar.

Först så måste vi förtydliga att vapnen inte är beslagtagna från din vän. De är beslagtagna från den misstänkte tjuven, eftersom de var i hans besittning.

De är sannolikt beslagtagna tillsammans med en massa andra föremål. Syftet med beslagen är, bland annat, att identifiera den rätte ägaren och att använda dem som bevis i pågående och kommande rättegångar. I fråga om vapen så är identifieringen tämligen enkel, återstår alltså att använda dem som bevis.

Så länge det inte finns en lagakraftvunnen dom är vapnen bevismaterial och kommer så att vara tills en sådan dom  finns.

Din kamrat kommer alltså inte att få sina vapen innan dess.

Att polisen inte svarar på din väns irriterande tjat är förmodligen för att de är underbemannade, överarbetade och har bättre saker för sig. Han kommer hur som helst inte att få tillgång till sina vapen förrän alla rättegångar är över och beslaget kan hävas.

• Like 1