Jump to content

SSG

Guest Dedicated

Recommended Posts

Guest Dedicated

Kan säga att jag inte är för fem öre avundsjuk på de soldater ur SSG som ska till Kongo och eventuellt kommer att riskera hamna i strid med barnsoldater. Tänk att tvingas öppna eld mot en 10-åring?!? Vad tänker man på natten efter en sådan händelse? Det är en sjuk värld vi lever i som låter småungar springa omkring med automatvapen som de dessutom inte tvekar en sekund att använda..........

All heder åt dem som nu åker ner för att lösa en oerhört svår uppgift men jag avundas dem inte eftersom de kommer att tvingas göra många, svåra och ibland kanske omöjliga val.

Vart är världen på väg någonstans??!

Det är ju helt otroligt hur grymt och jäkligt det kan vara, och att behöva försvara sig mot ev småbarn med vapen är ju ett synnerligen smaklöst bevis på detta! :baskerHV:

Är INTE avundsjuk på den svenska soldat som ställs inför denna svåra uppgift och val, fy sjutton!

Tänk att tvingas öppna eld mot en 10-åring?!? Vad tänker man på natten efter en sådan händelse? Det är en sjuk värld vi lever i som låter småungar springa omkring med automatvapen som de dessutom inte tvekar en sekund att använda..........

Till råga på allt är det tydligen standardförfarande hos ledarna inom de olika gerillarörelserna att dela ut en bunt khat (stavning?) till barnsoldaterna innan de skall ut... :baskerHV:

Tänk dig att du är på väg hem från en HV övning, AKn ligger reglementsenligt packad i bilen. Du ser på en parkeringsplats hur två påtända knarkare står och trakasserar en mamma och hennes femåriga dotter.

Dom knuffar och skriker på mamman och sparkar mot dottern. Knarkarna är dock så påtända att det inte går att höra vad dom säger, men aggressiva är dom. Detta gör dom i några minuter

Plötsligt drar den ene av knarkarna fram och morakniv och börjar vifta med den, hans polare hänger på och drar fram en stor vässad skruvmejsel. De svingar och hotar med kniv/mejsel i nån minut. Mammen blir rädd men en av knarkarna håller fast henne och hugger henne i magen med kniven, knarkarna skrattar. Hans kamrat sparkar omkull femåringen och börjar hugga mot barnet. Du ser att flera hugg träffar.

Vad skulle du göra? Spelar det någon roll om knarkarna är 35 år eller 14 år?

Om situationen är nödvärn, eget eller annans skulle det för mig inte spela någon roll om gärningsmannen är 15, 30, 45 eller 70 år gammal eller vit, svart, röd eller vad som helst.

Mina känslor efteråt skulle inte bli värre bara för att det är ett "barn" som är hotet.

Tänk dig att du är på väg hem från en HV övning, AKn ligger reglementsenligt packad i bilen. Du ser på en parkeringsplats hur två påtända knarkare står och trakasserar en mamma och hennes femåriga dotter.

Dom knuffar och skriker på mamman och sparkar mot dottern. Knarkarna är dock så påtända att det inte går att höra vad dom säger, men aggressiva är dom. Detta gör dom i några minuter

Plötsligt drar den ene av knarkarna fram och morakniv och börjar vifta med den, hans polare hänger på och drar fram en stor vässad skruvmejsel. De svingar och hotar med kniv/mejsel i nån minut. Mammen blir rädd men en av knarkarna håller fast henne och hugger henne i magen med kniven, knarkarna skrattar. Hans kamrat sparkar omkull femåringen och börjar hugga mot barnet. Du ser att flera hugg träffar.

Om situationen är nödvärn, eget eller annans skulle det för mig inte spela någon roll om gärningsmannen är 15, 30, 45 eller 70 år gammal eller vit, svart, röd eller vad som helst.

Mina känslor efteråt skulle inte bli värre bara för att det är ett "barn" som är hotet.

Eftersom det är HV och ak4 så blir det bajonett på och gå på marsch.

Eftersom det är HV och ak4 så blir det bajonett på och gå på marsch.

Med tanke på att det är två påtända med knivar (dyl.) vill jag nog hålla mig på avstånd. Problemet är bara med att elden kan komma väl nära mamman och barnet, men de är ju så att säga "way up Shit Creek" redan så det är nog det sista jag skulle tänka på.

Viss skillnad att avge verkanseld mot några illvilliga narkomaner jämfört med ett 10-årigt barn tycker jag.

Det är inte barnets fel att det är barnsoldat och är drogad, alla föds vi ju snälla av naturen, och är det ända tills någon äldre formar oss elaka.

alla föds vi ju snälla av naturen, och är det ända tills någon äldre formar oss elaka.

Vetenskapligt är det solkart att detta påstånde är direkt felaktigt. Men som livs-inställning är det nog sunt.

Jag hade inte tyckt det gjort skillnad på ålder, jag tycker som roninn.

Edited by Pal

När det gäller en barnsoldat hoppas jag att jag skulle avvärja hotet och jag var hotat till livet, men förmodligen skulle man få det svårt rent psykiskt efteråt. Jag hoppas att jag aldrig råkar ut för något liknande iallafall.

Vetenskapligt är det solkart att detta påstånde är direkt felaktigt. Men som livs-inställning är det nog sunt.

Kan du visa mig hur det är direkt felaktigt då?

Vidhåller iaf åldern har betydelse, men det är ju som sagt var min högst personliga åsikt i detta.

Vad jag försökte få fram är att åldern egentligen inte spelar någon roll. Jag skrev medvetet om en människotyp många föraktar, dvs narkomaner men skrev medvetet inget om narkomanernas ålder.

Hade det för dig spelat någon roll om knarkarna var 15 år eller 45 år? är offren "värda" ett mindre skydd bara för att angriparen är ung?

Jag har ingen lust att behöva skjuta folk överhuvudtaget men måste jag göra det kommer gärningsmannens ev. ålder inte att påverka mitt beslut om att skjuta eller inte. Är gärningsmannen ett tillräckligt hot så skjuter jag. En barnsoldat skulle jag faktiskt ranka som ett väldigt stort hot, större än en vuxen man med samma vapen.

Detta eftersom en barnsoldat, troligen, är mer emotionellt förstörd än en vuxen och kan därmed agera betydligt mer förvirrat och irrationellt. en vuxen kan, i bästa fall, ha en viss respekt för människoliv. En barnsoldat har troligen inte alls samma empati som en vuxen eftersom dom aldrig fått kärlek eller respekt själva, dom får oftast bara uppskattning av sina befäl när dom dödar och stympar människor. En sådan soldat är nog minst sagt svår att handskas med. Om de dessutom är påtända så är nog möjligheten att förutse hur de ska agera nästintill noll.

Guest Dedicated

Är mitt eller mina kamraters liv hotade är det solklart att man, om inget annat fungerar, öppnar verkanseld. Visar det sig att den/de man skjutit ner verkar vara lika gammla (eller unga) som syrrans ungar på 10-12 tror jag inte man mår bra, oavsett hur riktigt man än handlat. Oavsett hur påverkade barnen varit av khat eller annat.

Är mitt eller mina kamraters liv hotade är det solklart att man, om inget annat fungerar, öppnar verkanseld. Visar det sig att den/de man skjutit ner verkar vara lika gammla (eller unga) som syrrans ungar på 10-12 tror jag inte man mår bra, oavsett hur riktigt man än handlat. Oavsett hur påverkade barnen varit av khat eller annat.

För mig skulle det vara klart mycket jäkligare att det är barn som jag bekämpat, jämfört med vuxna individer, precis som du skriver.

Guest Dedicated

Därför är jag verkligen inte avundsjuk på de soldater ur SSG som åker ner just eftersom Ronnin skriver att de kan tvingas ta liv, visserligen av barn som kanske helt saknar empati och medkänsla, men i alla fall! Hade kännts bättre om man kunde slänga till dem en påse LEGO eller nåt istället för att behöva ta livet av dem.

Vad jag försökte få fram är att åldern egentligen inte spelar någon roll. Jag skrev medvetet om en människotyp många föraktar, dvs narkomaner men skrev medvetet inget om narkomanernas ålder.

Menar du att narkomaner är en slags människotyp? Jag kan då informera dig om att det är alla sorters

typer av människor som blir beroeende av droger = narkotika/sprit.

Ett beroende förändrar människor på ett negativt sätt, men att ALLA dessa skulle bli farliga eller otevliga

är en myt. Att du (?) och många föraktar narkomaner är ett känt faktum, det är samma med uteliggare

oavsett om dom drogar eller ej. Ofta beror föraktet på att vi blir skrämda av att en person kan gå ner sig

så djupt.

Man vill inte se att det kan hända en själv så genom att göra dom mindre mänskliga slipper man dra

paralleller till sin person, det föraktet vi då känner är i grunden vår egen rädsla!

Innan jag läste psykologi så var mitt förakt STORT mot dom, kände mig rent ut sagt äcklad av synen!

Idag har jag kompisar som är fd missbrukare, några av mina gamla vänner är det är det idag.

På den HÄR SIDAN finns det människor med ovanstående problem, det är vanligare än man tror!!!

Jag träffar missbrukare så gott som varje dag. Jag tycker dom är väldigt bra att ha att göra med. Jag har hellre med en missbrukare att göra än med en störig medelklass tonåring att göra.

Jag får be underdådigast om ursäkt om du missuppfattade mitt uttryck "människotyp" jag orkade inte sitta i fem minuter för att komma på den exakta benämningen på människor som begår brott varje dag för att tillgodose sitt missbruk.

Se inte den sista meningen som något negativt om missbrukare, se det bara som något helt naturligt i samhället.

Jag träffar missbrukare så gott som varje dag. Jag tycker dom är väldigt bra att ha att göra med.  Jag har hellre med en missbrukare att göra än med en störig medelklass tonåring att göra.

Jag får be underdådigast om ursäkt om du missuppfattade mitt uttryck "människotyp" jag orkade inte sitta i fem minuter för att komma på den exakta benämningen på människor som begår brott varje dag för att tillgodose sitt missbruk.

Se inte den sista meningen som något negativt om missbrukare, se det bara som något helt naturligt i samhället.

Vet inte riktigt om jag törs hålla med dig om det där inlägget unge man.

Men jag låter dig istället själv fundera på vad du egentligen menade där...

Men i övrigt!

Tycker jag ser en trend i användande av de klassiska orden "står mitt liv på spel är jag inte rädd att ta någon annans" (motsv).

Och måste påpeka att det känns lite lamt när det kommer till frågan att vara hotad av en barnsoldat.

Många av er verkar tro att det är frågan om någon sorts SSG vs. Barnsoldater vilket givetvis inte är fallet!

Tycker man borde ägna en tanke åt vem som anses ha störst chans att klara sig i en stridssituation:

En välutbildad elit-super-special-vadninuvillkaladet-ssg-soldat som övat eldöverfall, patrullering och överlevnad till förbannelse, en förvirrad 10-åring med dålig hälsa, låg moral och ingen som helst militär utbildning.

Känner att jag skulle kunna mala på i timmar om det här om barnsoldater men tycker istället att ni alla kan tar er tiden att läsa lite själva om ämnet (läs gärna bifogade länkar).

Vill passa på att hålla med Fyhr där om att det nog inte råder någon större eufori över att skjuta ihjäl ett par ungar som likaväl kunde vara grannens eller ens eget.

Källor:

http://www.svd.se/dynamiskt/utrikes/did_5710198.asp

http://www.un.dk/swedish/Briefing_papers/B...ldater/main.htm

http://www.child-soldiers.org/

Jag träffar missbrukare så gott som varje dag. Jag tycker dom är väldigt bra att ha att göra med.  Jag har hellre med en missbrukare att göra än med en störig medelklass tonåring att göra.

Vet inte riktigt om jag törs hålla med dig om det där inlägget unge man.

Men jag låter dig istället själv fundera på vad du egentligen menade där...

Men i övrigt!

Tycker jag ser en trend i användande av de klassiska orden "står mitt liv på spel är jag inte rädd att ta någon annans" (motsv).

Och måste påpeka att det känns lite lamt när det kommer till frågan att vara hotad av en barnsoldat.

Många av er verkar tro att det är frågan om någon sorts SSG vs. Barnsoldater vilket givetvis inte är fallet!

Tycker man borde ägna en tanke åt vem som anses ha störst chans att klara sig i en stridssituation:

En välutbildad elit-super-special-vadninuvillkaladet-ssg-soldat som övat eldöverfall, patrullering och överlevnad till förbannelse, en förvirrad 10-åring med dålig hälsa, låg moral och ingen som helst militär utbildning.

Känner att jag skulle kunna mala på i timmar om det här om barnsoldater men tycker istället att ni alla kan tar er tiden att läsa lite själva om ämnet (läs gärna bifogade länkar).

Vill passa på att hålla med Fyhr där om att det nog inte råder någon större eufori över att skjuta ihjäl ett par ungar som likaväl kunde vara grannens eller ens eget.

Källor:

http://www.svd.se/dynamiskt/utrikes/did_5710198.asp

http://www.un.dk/swedish/Briefing_papers/B...ldater/main.htm

http://www.child-soldiers.org/

Om vi bortser från det fruktansvärda i att barn utnyttjas som soldarer.

Jag personligen har aldrig tänkt på det som " SSG vs. Barnsoldater " men

"En välutbildad elit-super-special-vadninuvillkaladet-ssg-soldat som övat eldöverfall, patrullering och överlevnad till förbannelse"

Dör lika lätt av en kula som "en förvirrad 10-åring med dålig hälsa, låg moral och ingen som helst militär utbildning.".

Sen ska vi inte glömma att det finns ett STÖRRE antal barn än vad vi skickar ner soldater.

En blind rullstolsbunden 80 åring beväpnad med en AK-47 är kanske inte på papperet

någon större hotbild, men om han skjuter mig blöder jag inte mindre för det. ( Bäst o klargöra att det är en liknelse )

/.../

Sen ska vi inte glömma att det finns ett STÖRRE antal barn än vad vi skickar ner soldater.

En blind rullstolsbunden 80 åring beväpnad med en AK-47 är kanske inte på papperet

någon större hotbild, men om han skjuter mig blöder jag inte mindre för det. ( Bäst o klargöra att det är en liknelse )

Givetvis har du så rätt så.

Men ingen dör fan glamoröst i ett krig. Så enkelt är det.

Nu var det visserligen inte min mening att få igång nån diskussion om huruvida oddsen föreligger för att falla offer för en kula från en unge, utan mer att det känns som att barnsoldater gentemot väldrillade soldater lätt kan att bli som spelet Shooting Gallery.

Förövrigt så är det inte 100 svenskar utan 1500 europeer från diverse SF-förband.

Känns som att det är en ganska stabil klunga som vet vad de ger sig i kast med...

Trevlig länk:

http://www.strategypage.com/fyeo/qndguide/...sp?target=congo

/.../

Givetvis har du så rätt så.

Men ingen dör fan glamoröst i ett krig. Så enkelt är det.

Nu var det visserligen inte min mening att få igång nån diskussion om huruvida oddsen föreligger för att falla offer för en kula från en unge, utan mer att det känns som att barnsoldater gentemot väldrillade soldater lätt kan att bli som spelet Shooting Gallery.

Förövrigt så är det inte 100 svenskar utan 1500 europeer från diverse SF-förband.

Känns som att det är en ganska stabil klunga som vet vad de ger sig i kast med...

Trevlig länk:

http://www.strategypage.com/fyeo/qndguide/...sp?target=congo

Vad jag reagerade emot var din åsikt ( vilken du har rätt att ha ) om att :

" det känns lite lamt när det kommer till frågan att vara hotad av en barnsoldat. "

100 eller 1500 soldater är givetvis en stor skillnad men numerärt är dom KRAFTIGT underlägsna

i antal.

Jag har ingen exakt information om vad deras jobb går ut på, om dom ska utföra är ett eldöverfall

så har dom fördel då de själva bestämmer tid och plats. Det plus att dom är "väldrillade soldater"

ger dom ett rejält övertag över "barnsoldater". Men "lyxen" att välja kommer dom inte alltid att

ha, det är till och med möjligt att situationen kan också vara omvänd och då ser jag inget lamt i

hotbilden.

( Poängterar att jag bara vill visa att jag och oz har olika syn på frågan, jag påstår inte att han har fel. )

Personlingen anser jag att det är skillnad på drillade soldater i min egen ålder som jag krigar mot än barnsoldater. Det påverkar inte valet skjuta lr inte utan handlar mer om vem ens fiende är. Jag tror personligen att jag hade mått bättre efteråt ifall min fiende "varit ansvarig för sig själv" precis som jag själv valt och komma/gå till den eventuella platsen som i detta fall är kongo. Men ovetande barn som är tvungna att göra olika saker är annorlunda anser jag, det är sjukt och jag tror definitivt att jag hade fått svårare att bearbeta olika händelser efteråt vare sig det var rätt agerat lr ej.

Personlingen anser jag att det är skillnad på drillade soldater i min egen ålder som jag krigar mot än barnsoldater. Det påverkar inte valet skjuta lr inte utan handlar mer om vem ens fiende är. Jag tror personligen att jag hade mått bättre efteråt ifall min fiende "varit ansvarig för sig själv" precis som jag själv valt och komma/gå till den eventuella platsen som i detta fall är kongo. Men ovetande barn som är tvungna att göra olika saker är annorlunda anser jag, det är sjukt och jag tror definitivt att jag hade fått svårare att bearbeta olika händelser efteråt vare sig det var rätt agerat lr ej.

Det här är inte en politiskt korrekt åsikt, men det spelar ingen roll. Jag har ju inte direkt utmärkt mig för att vara herr "korrekt-tänkande" hittils. Oavsett om du är svart, vit, djur, människa, vuxen eller fem-årigt barn, om du så mycket som ser åt mitt håll med avsikt att döda mig så skulle jag inte må det minsta dåligt om jag fällde dig på fläcken med ett välriktat och grafiskt mycket osmakligt huvudskott. Jag hade inte drömt en enda otäck dröm, inte fällt en tår, inte förlorat sexlust, inte tappat aptiten och inte behövt psykolog. Jag hade inte kännt ett smack.

Jag ser inte varför det vore stort, eventuella lagöverträdelser eller agerande-fel är det enda jag hade oroat mig för. Ledsen om det inte stämmer med hur man "SKALL" tänka, men efter att verkligen funderat över inläggen in denna tråd så är detta vad jag ärligt känner.

Edited by Pal

@Pal.

Det tror du?

Har du någonsin skjutit någon människa?

Har du någonsin varit i en situation där du har riktat ett skarpladdat, osäkrat vapen mot någon människa med avsikt att skjuta?

Innan du varit där (vilket du kanske har) så tycker jag inte att du ska uttala dig om sådana saker.

The Swede

@The Swede.

Nej och Nej

Jag har inte varit där. Min åsikt bör intagas under beaktande av detta faktum.

Under vissa olyckliga omständigheter kan jag ser hur jag skulle kunna hamna där och därför har jag tänkt över det så mycket jag kunnat.

(OBS, inte barn eller kongo etc, jag riskerar inte att hamna i en sån situation, jag är varken militär eller SSG, eller något annat som nån kan uppfatta som speciellt)

Edited by Pal