Jump to content
Sign in to follow this  
Guest

Vad betyder preliminärt inskriven?

Recommended Posts

Guest

Hej SoldF! Precis mönstrat klart! Fick goda resultat vid mönstringen och ett stort utbud av befattningar att söka till! I slutet så fick jag träffa Inskrivningshandläggaren och vi pratade om en hel del olika saker, han var trevlig och öppen och förklarade att det fanns mycket som jag kunde välja, det var skönt faktiskt, att det var så fritt på det sättet. Men nu är jag lite fundersam.

Den befattningen som jag valde berättade inskrivningshandläggaren att sista nomineringsprocessen pågår just nu och att jag "kommer få en plats". På beskedet jag fick direkt i mailen efter samtalet står det dock "Preliminär inskrivning" och "Om du inte får ovanstående placering i konkurrens med övriga kontaktar vi dig om det visar sig att du istället är lämpad för en annan placering. Du kan också bli inskriven i utbildningsreserven"

Så jag är lite förvirrad nu efteråt. Har jag fått en plats på min befattning eller inte? :O 

Alla befattningar är ju i regel preliminära tills du blir slutgiltigt inskriven och får inryckningsorder.

Vad sökte du för befattning?

Guest
1 hour ago, Chassi said:

Alla befattningar är ju i regel preliminära tills du blir slutgiltigt inskriven och får inryckningsorder.

Vad sökte du för befattning?

Ok! Vet du hur länge det kan ta innan man får veta om man blir inskriven eller ej? 

Det var väldigt svårt att välja eftersom att det fanns så mycket som verkade roligt! Underrättelsesoldat lät väldigt roligt, att man får vara lite "lurig" som i filmerna! (vet inte om det är så på riktigt, haha! :-P) Men det var ett alternativ som jag hade, spaningssoldat lät också väldigt roligt! Det var ett ganska brett område jag hade att välja mellan! Men jag var säker på ett par saker och det är att det helst inte skulle vara för enformigt, samt en befattning som har mycket historia och kultur bakom sig eftersom att jag får uppleva hela upplevelsen vad det innebär att vara militär! Så när inskrivningshandläggaren nämnde beriden skyttesoldat så klickade det direkt! 

Jag tänkte att det är nog den perfekta grunden för mig, då får ju allt lite mening också med tanke på all historia där liksom, och det är varierande uppgifter! Så på sommaren håller man på mycket med traditionella saker och på hösten/vintern så övar man strid i bebyggelse! Jag nämnde att jag ville sparka in dörrar och vara i ansiktet på fienden, haha! Så inskrivningshandläggaren berättade att Livgardet är rätt ställe för mig! 

Men efter det vill jag nog söka mig till något annat och hålla på mer ute i naturen tror jag. Jag extremsportar väldigt mycket på vintrarna och älskar naturen. :)