RaVeN Posted June 16, 2003 Report Share Posted June 16, 2003 Tja vart e världen påväg? Det hade nog blivit en smäll som heter duga om den detonerat. http://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/stor...,320240,00.html Link to comment Share on other sites More sharing options...
Elfgren Posted June 16, 2003 Report Share Posted June 16, 2003 ja vart är världen på väg? I går hittade jag en gammal kinapuff i kälaren Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vc_90 Posted June 16, 2003 Report Share Posted June 16, 2003 Ursäkta den oinvigde i bomber men ligger inte flygplansbomber på 500 kg sprängämnen!? Denna "ynkliga" som de nu hittat utgör ju bara dryga halva den massan. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Elfgren Posted June 16, 2003 Report Share Posted June 16, 2003 men åå! Det var ju bara hobby terrorister som fixade den där bomben. Du kan ju inte sätta det i jämförelse med vad olika försvarsmakter har för flygplansbomber. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Axial Posted June 16, 2003 Report Share Posted June 16, 2003 men åå! Det var ju bara hobby terrorister som fixade den där bomben. Du kan ju inte sätta det i jämförelse med vad olika försvarsmakter har för flygplansbomber. Du ska nog inte kalla IRA för hobbyterrorister. Även om de inte har ett eget flygvapen så är de (tyvärr) ganska kompetenta och förslagna herrar. 270 kg bomb i en Toyota Hiace är ungefär som en spränghandgranat deluxe, förfragmenterad och allt :( Link to comment Share on other sites More sharing options...
Elfgren Posted June 16, 2003 Report Share Posted June 16, 2003 ja ja men du förstår principen, det är ju lite som att säga att det inte är så farligt att en högstadieelev som är medlem i ett gäng har en Ak4 för att det finns Kulspruta 58. Link to comment Share on other sites More sharing options...
imint Posted June 16, 2003 Report Share Posted June 16, 2003 Ursäkta den oinvigde i bomber men ligger inte flygplansbomber på 500 kg sprängämnen!? Denna "ynkliga" som de nu hittat utgör ju bara dryga halva den massan. Javisst och om du halverar det som var i bilen så närmar du dig 120kg sprängbomb, det som i många år var den enda och sista storleken på bomber som fanns i FVs vapenlager :( Det var dessutom totalvikten, sprängämnesvikten var givetvis mindre. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tarkan Posted June 16, 2003 Report Share Posted June 16, 2003 – Hade bomben exploderat hade sannolikt alla i dess närhet dött eller skadats svårt, sa polismannen Geroge Brian till den brittiska tv-kanalen Sky News Nä, det visste inte jag ju Hoppas verkligen att det var en dålig översättning. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erik_G Posted June 16, 2003 Report Share Posted June 16, 2003 Javisst och om du halverar det som var i bilen så närmar du dig 120kg sprängbomb, det som i många år var den enda och sista storleken på bomber som fanns i FVs vapenlager :( Det var dessutom totalvikten, sprängämnesvikten var givetvis mindre. Jag trodde det var så att vikten som anges på (flyg)bomber är sprängverkan i TNT, medan den faktiska vikten alltid är lägre pga kraftigare sprängmedel. Men jag kan ju ha fel förstås, och där jag ska ha läst detta så handlade det naturligtvis om amerikanska bomber och inte om svenska.. /E Link to comment Share on other sites More sharing options...
Azan_Gb Posted June 16, 2003 Report Share Posted June 16, 2003 men åå! Det var ju bara hobby terrorister som fixade den där bomben. Du kan ju inte sätta det i jämförelse med vad olika försvarsmakter har för flygplansbomber. Du ska nog inte kalla IRA för hobbyterrorister. Även om de inte har ett eget flygvapen så är de (tyvärr) ganska kompetenta och förslagna herrar. 270 kg bomb i en Toyota Hiace är ungefär som en spränghandgranat deluxe, förfragmenterad och allt :( IRA är en av världens äldsta gerilla. När dem ska döda någon politiker ser dem till att han bara dör, så att ingen annan skadas. Men det har funnits undantag. Tror inte någon IRA skulle vilja utföra ett sådant dåd. Finns det inte någon grupp i irland som kallar sig NYa IRA? Någon som kan någon fakta om dem. Link to comment Share on other sites More sharing options...
roninn Posted June 16, 2003 Report Share Posted June 16, 2003 För att citera Porta. Om bomben smäller så flyger vi ändå till månen, men en lång resa skall helst gå fort och bekvämt. "Krig är som bio de bästa platserna är längst bak, För långt fram flimrar bilden" Link to comment Share on other sites More sharing options...
KD803 Posted June 16, 2003 Report Share Posted June 16, 2003 Jag trodde det var så att vikten som anges på (flyg)bomber är sprängverkan i TNT, medan den faktiska vikten alltid är lägre pga kraftigare sprängmedel. Men jag kan ju ha fel förstås, och där jag ska ha läst detta så handlade det naturligtvis om amerikanska bomber och inte om svenska.. /E Så är det med kärnvapen, deras sprängkraft anges i antal ton TNT de motsvarar. När det gäller konventionella bomber är det dock deras totalvikt som avses. Precis som man anger att ett flygplan kan bära si och så mycket last. På konventionella "järnbomber" är vikten av sprängmedlet en liten del av totalvikten, så en bomb med 270 kg sprängmedel är minst sagt kraftig. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Dobberman Posted June 16, 2003 Report Share Posted June 16, 2003 IRA är en av världens äldsta gerilla.När dem ska döda någon politiker ser dem till att han bara dör, så att ingen annan skadas. Men det har funnits undantag. Tror inte någon IRA skulle vilja utföra ett sådant dåd. Nu vet inte jag vad du pratar om ...MEN om du vill ge sken av att IRA försöker undvika civila dödsoffer ska du nog läsa på lite mer. Dom har dödat skadat och ställt till med allmänt kaos otroligt många gånger vid sina "dåd". Att detonera en bilbomd är fan i mig ingen "klinisk OP" oskyldiga stryker med i stora mängder. Link to comment Share on other sites More sharing options...
KD803 Posted June 16, 2003 Report Share Posted June 16, 2003 Tror nog att Azan_Gb syftar på den IRA som fanns innan Irland blev självständigt. Den versionen var visst väldigt noga med att bara angripa militär personal. Dagens IRA har bara namnet gemensamt med sin föregångare. Link to comment Share on other sites More sharing options...
HvPrsk Posted June 16, 2003 Report Share Posted June 16, 2003 Humm...läs på om terrorn pojkar, IRA har skördat mängder av oskylldigas liv, både på Irland och i England i hela dess historia... - HvPrsk Link to comment Share on other sites More sharing options...
Doggydriver Posted June 17, 2003 Report Share Posted June 17, 2003 Enligt TT misstänks "Real IRA" för bomben, utbrytargrupp ur IRA... Skall det ALLTID finnas utbrytargrupper?! Tack och lov för att dom inte fick chans att detonera den iaf Link to comment Share on other sites More sharing options...
JBP Posted June 17, 2003 Report Share Posted June 17, 2003 IRA är en av världens äldsta gerilla.När dem ska döda någon politiker ser dem till att han bara dör, så att ingen annan skadas. Men det har funnits undantag. Tror inte någon IRA skulle vilja utföra ett sådant dåd. Nu vet inte jag vad du pratar om ...MEN om du vill ge sken av att IRA försöker undvika civila dödsoffer ska du nog läsa på lite mer. Dom har dödat skadat och ställt till med allmänt kaos otroligt många gånger vid sina "dåd". Att detonera en bilbomd är fan i mig ingen "klinisk OP" oskyldiga stryker med i stora mängder. ehhhhhhh ta bara Bilbomden i Usa för ett par år sen......När halva kåken rasade och ett helt kvarter var utan fönsterrutor.......kan nog tilläggas att det var mest oskyldiga som förlorade livet den gången och vid flera andra tillfällen.... PS.. pga att man är nyss hemkommen på morgonkvisten efter en hård natt på jobbet så funkar inte hjärncellerna som dom borde...därför kommer jag inte ihåg vad staden heter.. DS Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gerle Posted June 18, 2003 Report Share Posted June 18, 2003 Oklahoma City eller? Och det var väl BARA oskyldiga som dog, eller vad var de skyldiga till? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Archived
This topic is now archived and is closed to further replies.