Jump to content
darkjak

Fiktion: Svensk attackhelikopter

Recommended Posts

Hej.

Jag håller på att knåpa på ett dataspel och funderar hur en svensk attackhelikopter hade kunnat se ut. Spelet utspelar sig på 90-talet, så det rör sig om en design från kalla kriget.

Min tanke är att den skulle vara mindre än t ex Apache, samt "primitivare". Kanske en Hind som i storlek mer påminner om en amerikansk Cobra?

Vad är era tankar?

Om detta inte passar i den här kategorin kan ni gärna flytta tråden.

9 hours ago, darkjak said:

Hej.

Jag håller på att knåpa på ett dataspel och funderar hur en svensk attackhelikopter hade kunnat se ut. Spelet utspelar sig på 90-talet, så det rör sig om en design från kalla kriget.

Min tanke är att den skulle vara mindre än t ex Apache, samt "primitivare". Kanske en Hind som i storlek mer påminner om en amerikansk Cobra?

Vad är era tankar?

Om detta inte passar i den här kategorin kan ni gärna flytta tråden.

börja med att fundera på vad den skall göra, fundera sedan på vilka vapen och sensor utrustning den behöver. sen ser du vilken helikopter som passar bäst att basera den på. Personligen hade Jag nog sett de som troligare med något som liknar MH-6.

Varför inte Denel AH-2 Rooivalk?

Rooivalk_in_flight_(cropped).jpg

Sverige har ju tittat på den tidigare och det var väl lite spekulationer vad motköpen efter Gripen affären skulle bli.
Tydligen äger SAAB en bit av Denel, tillverkaren av Rooivalk.
https://forum.keypublishing.com/showthread.php?54052-Denel-AH-2A-Rooivalk-Attack-Helicopter

http://www.saairforce.co.za/news-and-events/729/rooivalk-goes-to-war

Other countries spasmodically interested in the Rooivalk include Greece, Finland. Sweden and Spain In 1998 the Australian army invited British Aerospace Australia and Denel to bid for a R4bn contract to supply reconnaissance and fire-support helicopters. Rooivalk, priced at R100m each, was up against Boeing's Longbow Apache (R138m) and Eurocopter's Tiger (R126m). Despite the cost advantage. Rooivalk failed again, this time, say insiders, because Australia had fears that either Denel and/or South Africa would fail to survive over the aircraft's 30-year operational lifespan.

• Like 1

12 hours ago, speculatores said:

börja med att fundera på vad den skall göra, fundera sedan på vilka vapen och sensor utrustning den behöver. sen ser du vilken helikopter som passar bäst att basera den på. Personligen hade Jag nog sett de som troligare med något som liknar MH-6.

Ska vi ha något som liknar MH-6 så har vi ju redan Hkp 9. Jag tänkte mer en riktig attackhelikopter.

Något som efterliknar Rooivalk skulle jag kunna tänka mig, men inte exakt den helikoptern. Jag vill inte ha något som finns på riktigt för att det kan bli kinkigt med tillverkaren.

Funderar på om Sverige skulle få för sig att sätta sjömålsrobotar på en attackhelikopter om de hade möjligheten.

Sjömålsrobot modell Rb 17 tror jag på isf, eller liknande lätt robot.

16 hours ago, darkjak said:

Ska vi ha något som liknar MH-6 så har vi ju redan Hkp 9. Jag tänkte mer en riktig attackhelikopter.

Något som efterliknar Rooivalk skulle jag kunna tänka mig, men inte exakt den helikoptern. Jag vill inte ha något som finns på riktigt för att det kan bli kinkigt med tillverkaren.

Funderar på om Sverige skulle få för sig att sätta sjömålsrobotar på en attackhelikopter om de hade möjligheten.

Hkp 9 är en ren pv helikopter, MH-6 kan du bestycka med, pv robot, raketer eller kulsprutor. De går dessutom att skicka ut en pressbild på en MD-500. Jag kan tänka mig vilken debatt de skulle bli om FM hade tankarna på att köpa in en attackhelikopter från Sydafrika under sent åttiotal eller de tidiga nittiotalet. Något som inte ens går att förklara som en liten spaningshelikopter/helikopter för persontransport som råkar gå att bestycka.

Spelet ska inte vara en simulator, så cool-faktor är viktigare än politisk verklighet. Sedan är tanken att det ska vara en svenskutvecklad helikopter från 70-80-talet.

9 hours ago, darkjak said:

Spelet ska inte vara en simulator, så cool-faktor är viktigare än politisk verklighet. Sedan är tanken att det ska vara en svenskutvecklad helikopter från 70-80-talet.

Släpper du helt tanken på möjligt i verkligheten. vad som var praktiskt och politiskt möjligt under tidsperioden. då kan du ta den coolaste prototypen du hittar från något sånär rätt tid. sen bulta på ett dussin av de coolaste pv robotarna, varför inte lite raketer och en eller två automatkanoner.

On 5/5/2018 at 6:33 AM, speculatores said:

Släpper du helt tanken på möjligt i verkligheten. vad som var praktiskt och politiskt möjligt under tidsperioden. då kan du ta den coolaste prototypen du hittar från något sånär rätt tid. sen bulta på ett dussin av de coolaste pv robotarna, varför inte lite raketer och en eller två automatkanoner.

Absolut, men jag vill att den ska ha ett formspråk som säger "svensk". Kanske även vara utformad utefter hur en attackhelikopter skulle passa in i svensk militärdoktrin.

Det är därför jag funderar på om försvarsmakten exempelvis skulle använda en ahkp för att avfyra sjömålsrobotar. Eller om den i likhet med Hind skulle kunna bära infanteri eller förnödenheter. Kanske för att Sverige enbart har pengar till att utveckla och tillverka en helikopter? Kanske har de en transporthelikopter som tillverkas i attackutförande, som i Polen? 

W3_Sokol_PICT0129.JPG

Eller skulle det vara något väldigt basic, lätt och fältmässigt?  Något som kan tillverkas i stor kvantitet och kräver lite underhåll?

I spelet kommer spelaren att använda AKAN och raketkapslar, så det är ju det enda som är MÅSTE med formgivning.

Lite sen till tråden men...

Vi har en gång i tiden haft en sorts ahkp: hkp 9. Den hade i uppgift att slå ut pansarfordon. Jag tror att detta är den mest sannolika rollen för en svensk ahkp.

Amerikanarna har lyckats modifiera sina blackhawks för att bära raketer och hellfire robotar. Jag tror att vi snarare skulle modda våra hkp 16 eller till och med hkp 15 för att bära hellfires, då vi redan har de i arsenalen, än att köpa in eller utveckla en ny ahkp.

On 6/27/2018 at 11:43 AM, Sebastian C said:

Lite sen till tråden men...

Vi har en gång i tiden haft en sorts ahkp: hkp 9. Den hade i uppgift att slå ut pansarfordon. Jag tror att detta är den mest sannolika rollen för en svensk ahkp.

Amerikanarna har lyckats modifiera sina blackhawks för att bära raketer och hellfire robotar. Jag tror att vi snarare skulle modda våra hkp 16 eller till och med hkp 15 för att bära hellfires, då vi redan har de i arsenalen, än att köpa in eller utveckla en ny ahkp.

Nu handlar dock tråden om fiktion. Om en helikopter som hade funnits ute på förband på 90-talet.

Ett rykte/ en skröna (?) är ju att Sverige erbjöds AH-1 "Cobra" till mycket förmånliga priser i slutet av 70-talet då USA bedömde att man hade ett överskott av dessa helikoptrar efter Vietnamkrigets slut (och med AH-64 Apache "vid horisonten"?), men att den svenska regeringen avböjde med nån sorts motivering att modellen var "för krigisk" (typ) och hade dåligt rykte efter nämnda krig. Därför blev det några år senare den "mer fredliga" Hkp 9. Som kostade mer, och gav mindre... Nåja. Källhänvisningen här är mycket dålig, och det hela låter ju ganska ologiskt. Men...

Edited by Granis

17 hours ago, Granis said:

Ett rykte/ en skröna (?) är ju att Sverige erbjöds AH-1 "Cobra" till mycket förmånliga priser i slutet av 70-talet då USA bedömde att man hade ett överskott av dessa helikoptrar efter Vietnamkrigets slut (och med AH-64 Apache "vid horisonten"?), men att den svenska regeringen avböjde med nån sorts motivering att modellen var "för krigisk" (typ) och hade dåligt rykte efter nämnda krig. Därför blev det några år senare den "mer fredliga" Hkp 9. Som kostade mer, och gav mindre... Nåja. Källhänvisningen här är mycket dålig, och det hela låter ju ganska ologiskt. Men...

Det har varit upp då och då, och det verkar vara en skröna på så sätt att man skulle ha tackat nej p g a Vietnamkriget. Snarare var det pga att man ansåg att helikoptrarna nte passade för svensk del.

Källhänvisningen är Militärhistorisk Tidskrift 1992 sid 111-112.

http://forum.skalman.nu/viewtopic.php?p=701770&sid=c43055c0590268c92ff692fc1681dc55#p701770

Jag vill minnas att jag läste om det i någon av "operation Garbo"-böckerna, men som det läggs fram där är det en skröna vad jag förstår. Det rörde sig inte om helt ny materiel, det var inte 100 st Cobra som erbjöds, utan en bladning på 50 st AH1 och UH1. Frågan är väl om priset var så lågt som sägs i böckerna.

Edited by Andtryggve