Jump to content
  • ×   Pasted as rich text.   Restore formatting

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Similar Content

• By Gunnar granat
      Söker det som står i rubriken, vart hittar jag det till ett bra pris?
    • By IB5
      God kväll!

Jag har på senaste läst lite undersökningar om skador i krig och i samband med det funderat över vilken typ av skyddsnivå man ska eftersträva på soldatnivå, alltså kroppsskydd med tillbehör (underlivsskydd, armskydd, nack/halsskydd, platta fram/bak, sidoplattor, splitterpaneler) och hjälm.

Lite snabb statistik om skador i krig:

90% av skadorna sker framifrån
      70% av dödande kulträffar är i "mid-torso"
      23% av kulträffar är i ansiktet
      60% av splitterträffar är i övre delen av överkroppen, med tyngdpunkt på framsidan.
      6% av alla dödliga träffar (splitter och kulor) är i kraniet.

Splitterskador är desto mer spridda över kroppen, dock är splitterskador även med i siffran 90% av träffar sker framifrån.

Den här statistiken kommer från en australiensisk artikel som har sammanställt 8 olika undersökningar från koreakriget till första gulfkriget.
      Dock är den här typen av statistik väldigt missvisande. Det stora problemet med den är ju att den bara visar träffar som har blivit skador, dvs har någon fått splitter i hjälmen men inte blivit skadad så finns ju den träffen inte med i statistiken. Men det verkar vara det bästa som går att hitta i alla fall, och är bra mycket bättre än ingen statistik.

Skyddsnivå
      baserat på statistiken ovan skulle jag säga att följande skyddsnivå är att eftersträva:

1. Splitterskydd på större delen av överkroppen, framförallt övre delen av överkroppen.
      2. Platta i fronten
      3. En lätt hjälm som är splitterskyddad (gärna skottsäker i pannan)

Vad jag aktivt väljer bort
      a. Platta i ryggen
      b. Sidoplattor
      c. Krage och splitterskyddade axlar
      d. Underlivsskydd
      e. Armskydd

Anledningarna till a, b, d och e är helt enkelt viktreducering samt rörlighet.
      Anledningen till c är att jag har väldigt svårt att hitta en bra skjutställning, vara snabb till första skottet samt avge välriktad eld när jag har för mycket som bygger på axlarna. Det är även det jag har förstått av brukare på KS12 att det är ett problem där med, splitterpanelerna som sitter i axelbanden gör det väldigt svårt att skjuta bra då axelstödet "halkar" utåt mot armen och hamnar väldigt långt ifrån kroppen. Jag anser att en soldats primära uppgift, det som går före allt annat, är att kunna skjuta. Därmed vill jag prioritera bort skydd över axlarna/hals, för att kunna ha en bra skjutställning, trots att det är ett område som enligt statistiken verkar relativt viktigt att skydda.

Slutsats
      Slutsatsen blir att man är skottsäker där det är som viktigast, dvs bröstet. Man är splitterskyddad över större delen av överkroppen, vilket borde stoppa många av splitterträffarna. Man man är splitterskyddad i huvudet och helst skottsäker i pannan. Detta till en vikt som borde vara ungefär hälften av vad KS12 väger. Därmed blir soldaten mer rörlig och skjuter bättre, vilket jag anser vara en bra avvägning.

Vad anser ni? Vilken typ av skydd borde en modern soldat ha? Tänker jag fel i mitt resonemang om att prioritera rörlighet och eld, skydd kanske är viktigast för att överleva och över huvudtaget kunna slåss, vad ger bäst verkan i slutändan? Har hotbilden mot den enskilda soldaten ändrats, är den annorlunda på dagens slagfält jämfört med för 60-20 år sedan?
    • By klslndgrn
      Hallå där!

Jag har sett några soldater använda dessa fräna hjälmcamouflage doken fast i mer M/90 liknande färger:

Någon som har någon aning om var jag kan få tag på en sådan, eller i alla fall vet den korrekta benämningen?

Tack på förhand / Linkan
    • By mugby
      I armébloggen 2012 6feb skrivs det om en massa ny matriel till det personliga kortet.
      Av dessa har jag sett Krsk 12, strväst 12, Bf mono12, men ingen ny hjälm.

''Ytterligare en del av PBSUS är en ny hjälm. Kravarbetet pågår och inriktningen är att uppnå en gemensam strids/telehjälm. Leveranser är planerade att påbörjas 2014.''

Finns det någon som hört/sett något?