pimmis Posted April 25, 2018 Report Share Posted April 25, 2018 (edited) Goerz Unigor har tillverkat högklassiga analoga multimetrar på 1960-1970 talet. En modell som köptes in av Försvaret heter Unigor 5s, mätte upp till 3kV om det behövdes och kallades kort och gott URI inom försvaret (så vitt jag vet). Bild på multimetern här: https://www.radiomuseum.org/r/goerz_unigor_5p.html Det finns något exemplar att beskåda på något armemuseum enligt Internet. Försvaret måste ju ha haft en hel del av dessa multimetrar, noga utvalda för sin hållbarhet och kvalitet. Vart försvann dom? Dom finns i varje fall inte på Internet att hitta längre. Edited May 3, 2018 by henke Förtydligat trådens titel. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
speculatores Posted April 25, 2018 Report Share Posted April 25, 2018 1 hour ago, pimmis said: Goerz Unigor har tillverkat högklassiga analoga multimetrar på 1960-1970 talet. En modell som köptes in av Försvaret heter Unigor 5s, mätte upp till 3kV om det behövdes och kallades kort och gott URI inom försvaret (så vitt jag vet). Bild på multimetern här: https://www.radiomuseum.org/r/goerz_unigor_5p.html Det finns något exemplar att beskåda på något armemuseum enligt Internet. Försvaret måste ju ha haft en hel del av dessa multimetrar, noga utvalda för sin hållbarhet och kvalitet. Vart försvann dom? Dom finns i varje fall inte på Internet att hitta längre. de finns nog en hel del som uppskattat dem lika mycket som du. Jag skulle gissa att de fått fötter, används sönder, frivilligorganisationer kanske tagit över några, sålts på överskott eller helt enkelt kasserats när nyare saker kommit in. Jag tror inte de finns några bort glömda bergrum längre. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ernesto Posted May 7, 2022 Report Share Posted May 7, 2022 Jag har en Unigor 5s, tillverkades av Gorez Electro. saknar batteri och prober men vill du köpa den så kan du lägga ett pris. hör av dig till [email protected] Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts