Jump to content

Mönstringen börjar närma sig, men begår jag världens misstag?

Recommended Posts

Hej Soldf, söker lite insikt. Jag är en alfahane med rätt traditionella värderingar, värderar moral, lojalitet, respekt och såna saker väldigt mycket. Är några dagar ifrån att mönstra, allt är förberett. Det jag oroar mig för är att jag inte kommer passa in i dagens FM, för överallt så läser jag och hör att såna som "mig" inte är välkomna i FM. Ska jag återta min ansökan eller gå vidare? 

Saken är ju den att jag verkligen vill det här, vill sikta högt och få en cool befattning, men och andra sidan det som håller mig tillbaka är att jag oroar mig för att jag kommer bli utfryst.

Hej! 
Berätta mer, hurdan menar du att du är? Känner du att du står för allas lika värde, allas rätt att själva välja hur de vill leva och utan att på något sätt diskriminera eller tycka mindre om någon som du tycker tänker olika?
Svarar du ja på de här frågorna passar du absolut in hos oss i Försvarsmakten.

//Mattias Kannerstål
Sergeant 
Yrkesinformatör

14 hours ago, Zynisk said:

Hej! 
Berätta mer, hurdan menar du att du är? Känner du att du står för allas lika värde, allas rätt att själva välja hur de vill leva och utan att på något sätt diskriminera eller tycka mindre om någon som du tycker tänker olika?
Svarar du ja på de här frågorna passar du absolut in hos oss i Försvarsmakten.

//Mattias Kannerstål
Sergeant 
Yrkesinformatör

Tack för svar! Jag tycker att det du skriver stämmer bra in på mig! En sak till som jag oroar mig för är att jag vill göra vapentjänst, men jag är emot våld, hur kommer försvarsmakten se på det tror du? Det låter säkert konstigt, men jag litar på att FM kommer träna mig professionellt så att jag inte behöver tänka på det isånafall. 

Edited by Guest

1 hour ago, DeepInVocalEuphoria said:

Tack för svar! Jag tycker att det du skriver stämmer bra in på mig! En sak till som jag oroar mig för är att jag vill göra vapentjänst, men jag är emot våld, hur kommer försvarsmakten se på det tror du? Det låter säkert konstigt, men jag litar på att FM kommer träna mig professionellt så att jag inte behöver tänka på det isånafall. 

är du emot allt våld eller funkar instrumentellt våld. de finns en mängd tjänster med varierande mängd våldsanvändning i tjänsten. Har du funderat på stabs eller tross soldat. I och med att du skriver att du vill ha vapentjänst så antar jag att du inte har några problem att bära vapen för att skydda dig själv och förbandet.

1 hour ago, speculatores said:

är du emot allt våld eller funkar instrumentellt våld. de finns en mängd tjänster med varierande mängd våldsanvändning i tjänsten. Har du funderat på stabs eller tross soldat. I och med att du skriver att du vill ha vapentjänst så antar jag att du inte har några problem att bära vapen för att skydda dig själv och förbandet.

Hej speculatores tack för att du tog dig tid att svara. Det här med våld är en svår fråga för mig, för i det civila livet som jag lever nu så är jag ju emot allt våld, förutom möjligtvis om det är en fråga om liv eller död, då är det okej att använda våld i självförsvar. 

Men samtidigt så satsar jag på att få en fysiskt krävande befattning vid mönstringen, och jag är införstådd med att FM kommer träna en att bli expert på att använda våld både defensivt och offensivt. T.ex Om mina soldatkompisar hamnar i fara eller om vi säger att Sverige skulle bli attackerat så är jag utan tvekan beredd på att försvara det, så länge det är för Sveriges bästa intresse.

Det kommer bli någon form av övergång där liskom, från icke-våldsamt till våldsamt. 

9 hours ago, DeepInVocalEuphoria said:

Hej speculatores tack för att du tog dig tid att svara. Det här med våld är en svår fråga för mig, för i det civila livet som jag lever nu så är jag ju emot allt våld, förutom möjligtvis om det är en fråga om liv eller död, då är det okej att använda våld i självförsvar. 

Men samtidigt så satsar jag på att få en fysiskt krävande befattning vid mönstringen, och jag är införstådd med att FM kommer träna en att bli expert på att använda våld både defensivt och offensivt. T.ex Om mina soldatkompisar hamnar i fara eller om vi säger att Sverige skulle bli attackerat så är jag utan tvekan beredd på att försvara det, så länge det är för Sveriges bästa intresse.

Det kommer bli någon form av övergång där liskom, från icke-våldsamt till våldsamt. 

En situation kan gå från hur lugnt som helst till eldstrid på bråkdelen av en sekund. förhoppningsvis är det du som är på förhand. Men var beredd på att mycket övas som du inte från början ser varför.

On 2018-04-18 at 3:24 AM, DeepInVocalEuphoria said:

Jag tycker att det du skriver stämmer bra in på mig!

Men i så fall: Låt mig fråga varför du tror att du inte skulle passa in och vad du menar med "traditionella värderingar", för det kan ju inte vara samma sak som Putin menar när han säger att Ryssland är det [praktiskt taget] enda landet som försvarar traditionella värderingar eller den ryska propagandan som framhåller i synnerhet Sverige som ett dåligt land just för att vi inte håller på traditionella värderingar?

Edited by griffon

14 hours ago, polman1 said:

Vi är väl alla emot våld. Försvarsmakten använder bara våld för att hindra andra att begå våld mot oss.

Precis polman1, det är så min tankegång går. Man utövar ju våld på ett "positivt" sätt då eller hur man ska säga det.

14 hours ago, speculatores said:

En situation kan gå från hur lugnt som helst till eldstrid på bråkdelen av en sekund. förhoppningsvis är det du som är på förhand. Men var beredd på att mycket övas som du inte från början ser varför.

Ingenting är satt i sten än som sagt, sitter och börjar bli nervös som tusan nu när mönstringen börjar närma sig, så därför jag frågar lite. Jag har legat i stenhårt med träningen, så jag borde åtminstone borde få 6:or på testerna om det går för sig.

11 hours ago, Chassi said:

Ska bli intressant att se vad du får för betyg hos psykologen.

Jag tror att, om du är för ärlig och med tanke på vad du säger här (så som jag tolkar det) så kan psykologen döma ut dig helt.

Tycker du att jag borde hålla tillbaka på ärligheten hos psykologen? Jag menar, hur ska man annars svara då, om man blir frågad hur man ser på våld och såna saker? Tar psykologen inte upp sådant?  

Jag kan ju inte säga att jag är rambo, väl? Det känns som att chansen att jag ryker är större då, eller?  haha!

3 hours ago, griffon said:

Men i så fall: Låt mig fråga varför du tror att du inte skulle passa in och vad du menar med "traditionella värderingar", för det kan ju inte vara samma sak som Putin menar när han säger att Ryssland är det [praktiskt taget] enda landet som försvarar traditionella värderingar eller den ryska propagandan som framhåller i synnerhet Sverige som ett dåligt land just för att vi inte håller på traditionella värderingar?

Har tyvärr inget bra svar på det där angående Putin för mitt politiska engagemang är obefintligt, haha, politik är det tråkigaste som finns ju. Jag menar det jag skrev i trådstarten, det där med respekten och lojaliteten.

Svara på det psykologen frågar, men gör inget utdragen historia om din syn på våld.

Psykologen vill ju höra att du vill göra karriär i försvaret, även om du själv kanske inte satsar på det.

Säg det dem vill höra.

19 minutes ago, Chassi said:

Svara på det psykologen frågar, men gör inget utdragen historia om din syn på våld.

Psykologen vill ju höra att du vill göra karriär i försvaret, även om du själv kanske inte satsar på det.

Säg det dem vill höra.

Hålla det simpelt? Jo men det låter ju logiskt faktiskt, chansen är ju att man svamlar bort sig om man ska gå in i detalj på det där. Ska nog hålla det kortfattat som du säger, tack för tipset. Saken är ju den att jag vill göra karriär inom FM, så jag tar det här väldigt seriöst, därav min nervositet just nu, haha! Skönt att höra av andra med erfarenhet. :) Minst fem år vill jag satsa på inom försvaret! I det civila livet så jobbar jag som elektriker, men vill ha en omväxling.

Edited by Guest

3 minutes ago, employed said:

Vet inte riktigt vad du har fått den infon ifrån. Det finns alla typer av personer i FM på alla möjliga befattningar. Kanske du sombehöver se lite mer ödmjukt på FM och andra personer i omgivningen.

Vem svarar du?

9 minutes ago, employed said:

Vet inte riktigt vad du har fått den infon ifrån. Det finns alla typer av personer i FM på alla möjliga befattningar. Kanske du sombehöver se lite mer ödmjukt på FM och andra personer i omgivningen.

Nej men det är bara saker jag läser, mest online. Men det är skönt att höra av någon med erfarenhet, att det inte är så som jag trodde! Blivit mycket bättre efter att ha sett vad ni skriver! 

• 2 weeks later...