Jump to content

Beriden högvakt skyttesoldat vs skyttesoldat

Recommended Posts

Tjena, ska göra värnplikt som beriden högvakt och undrade hur stridsutbildningen står sig jämfört med an vanlig skyttesoldat. Blir man en ordentligt utbildad skyttesoldat (med tanke på utbildningstiden såklart) eller blir den träningen bara lite halvdan och du lär dig mest att se bra ut?

Tycker att vara högvakt känns spännande men oroad för om man bara blir en turistattraktion.

Hej! 
Beriden högvakt har en minimal stridsutbildning om du jämför med exempelvis systerkompaniet Livkompaniet. Din huvudtjänst kommer bli ceremoniell utbildning, ridtjänst och viss stridsutbildning. Högvakten fyller en viktig funktion vad gäller statschefens yttre försvar men är även en av Stockholms största turistattraktioner. 

Sammanfattat på frågan kommer du ha en relativt låg utbildningsnivå i strid eftersom fokus ligger på ridtjänsten och på den ceremoniella utbildningen. Men stridsutbildning kommer givetvis att utföras, med inriktning mot strid i bebyggelse.

Läs mer här: 
https://jobb.forsvarsmakten.se/sv/vagen-in/befattningar/beriden-hogvakt/

//Mattias Kannerstål 
Sergeant
Yrkesinformatör

• 1 year later...

Hur blir man beriden högvakt skyttesoldat?

Själv är jag 17 år och drömmer om att få bli en högvakt (Beriden eller inte) men jag har inte gjort någon grundutblidning inom det militära. Undrar vart man ska börja och vad stegen är för att nå fram till målet?

5 hours ago, Yákclaw said:

Hur blir man beriden högvakt skyttesoldat?

Själv är jag 17 år och drömmer om att få bli en högvakt (Beriden eller inte) men jag har inte gjort någon grundutblidning inom det militära. Undrar vart man ska börja och vad stegen är för att nå fram till målet?

Du mönstrar och presterar tillräckligt bra resultat att bli uttagen till värnplikt, sedan säger du till mönstringsförrättaren att du vill blir beriden soldat.

Simple as that.