Jump to content

Fångförhör

Recommended Posts

Gotcha: Nope....Spärrbat utsatte ej sina soldater för sådana hemskheter, men vi som gick OHS drabbades hårt.....Tänk dig så lyckliga tolkskolebeväringarna måtte ha blivit när dom fick sätta tänderna i 20 Yoffaspiranter. Det var bara vi kadetter från KA1 som fick göra detta.....och det skedde på Singö efter 8 dagars strapats/överlevnad i november, så vi var i ganska taskigt skick redan innan dom fick tag i oss! Vill minnas att vi bara var 8 av 20 som fullföljde hela förhörsdelen...24 timmar dvs...!

Fridens liljor // Fk Klinken ( som var på Söderarm i lördags och bevittnade sista skjutningen med det fasta kustartilleriet)

"Kommer få...":

Nej, jag känner mig inte det minsta sugen.

Klinken:

Hehe, jojo, de brukar ha en tendens att sätta in fång/förhörsövningarna när man är som tröttast.. :-\

Och självklart var det bara KA-kadetterna - de är ju hårdast av dem alla..!! :D

Shite att jag inte var på sista skjutningen, ERSTA-batteri dessutom...men jag var TVUNGEN att gå på öl/whisky-festivalen och befria maltdryckerna ur deras fångenskap..!! :)

Tog du några foton?

Några möjliga bekanta som var där? Med tanke på det begränsade antalet - var där några 'civilister' ??

Gotcha: Det var mellan 800 och 900 åskådare där! Mycket vacker skjutning....93 skarpa sjömålsgranater gick iväg från Rävskär, Hallskär och Tyvskär.

Tyvär fick vi åskådare stå på Yttre Hamnskär, så möjligheten till flådiga pangbilder var begränsad. Tog däremot bilder på min gamla barrack....den jag bodde i som värnpliktig där ute....kan ju nämna att tårarna var nära när jag upptäckte att dörren till barracken var öppen och att ingen hade bott där sedan vi muckade i augusti 1990. Allt var precis som om vi precis hade lämnat ön....mitt gamla visitkort satt kvar i skåpsdörren. Det blev även en bild på några vackert förtöjda strb 90. Till min stora lycka stötte jag på en gammal kollega som hade kört strb 90 ut....och lyckades till mina civila kamraters stora lycka ordna skjuts tillbaka till Räfsnäs.

Vad det gäller kända ansikten så fanns det en hel del "kändisar" där ute....inte så många från Amf, men en hel del från gamla Spärrbat.

Gamla RegC Håkan Syrén höll ett tårdrypande tal till det fasta KA's minne......då var det också nära till tårar!

Det var en hyfsad artikel om skjutningen i Söndagens DN....bara en del sakfel i den, men vad kan man begära?

Friden liljor // Fk Klinken

Klinken:

OJ!!! Jag fick intrycket att det var ett mycket begränsat antal som var där (med tanke på amf1's anmälnings-sida)..!! Men de sköt alltså med samtliga pjäser och såpass många bulor..!! Jösses!!

Aja, man kan inte få allt. Jag hällde i mig Springbank 21 - och det är inte illa det heller..! !)

Jojo, Syrénen ja...hehehe, han höll tal en gång för oss i filmsalen (alla PBS på KA1 då) om bla "studs å puts" - okammad och med jackan hjälpligt stängd med dragkedjan uppdragen till hälften.. :)

Kanske inte värt att nämna några direkta namn, men kanske "avslöja" några lite? Lite koll hade man ju ändå på er rödbrickor! :D

Du har inte länk till DN's artikel?

Gotcha: Visst har jag läst artikeln! När vi pratar om Syrénen, så kan jag ju nämna att det tisslas och tasslas om att han eventuellt är vår nästa ÖB :D 

Äntligen en kustartillerist vid rodret!!!!

Fridens liljor // Fk Klinken

Varmvattenånga under högt tryck som sprutas in i diverse kroppsöppningar; öra, anus, urinrör.

Skrapa med nålar på ben som ligger ytligt; tex nyckelben, revben. Lämnar små snabbläkande spår, och gör så onte som någonting kan göra. Smärtreceptorena påbenytor är det känsligaste.

Hmm

Tack för den bajspucken.....

Det var så sent som i söndags jag fick höra den i tolv timmar.

:)

Jasså det säger du Hanfot. Det var nämligen så sent som i Söndags som jag var fångvaktare på en fångförhörsövning för kadetterna på Mhs H. Hm, mycket märkligt ;)