2takthaha Posted April 6, 2018 Report Share Posted April 6, 2018 Hej, ska göra GMU som börjar nu i sommar. Försöker byta befattning för den jag har nu verkar inte som något jag skulle trivas med, om jag nu skulle kunna byta, kommer jag få en ny befattning men utifrån mina mönstring resultat eller vilken som helst, fast ledig? Vilka befattningar finns det med psykologresultat 4? Vet att det inte finns så många, vill bara veta vilka som finns. Jag vill få en befattning som gör att jag kan söka andra befattningar i framtiden vilket man inte kan med den jag har nu enligt rekryteringsmyndigheten. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
employed Posted April 7, 2018 Report Share Posted April 7, 2018 (edited) Hej Tråkigt att du inte fick det befattning du önskade. Mitt förslag till dig är att fortsätta och genomföra GU på den befattningen du fått. Därefter ta anställning som det och fortsätta lära er diverse saker samt vara på övningar. På så vis har du fått chans att. - Tid att träna upp eran kropp efter GU med rätt träning - Utvecklas mer - Få tillgång till bättre vitsord av befäl När du har allt detta har du större chans att komma in på det du önskar söka. Många arbetsgivare i FM värderar bra vitsord högt! Får man fråga vilken befattning du önskar söka? Edited April 7, 2018 by employed Lite bättre formulering Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
2takthaha Posted April 7, 2018 Author Report Share Posted April 7, 2018 (edited) 4 hours ago, employed said: Hej Tråkigt att du inte fick det befattning du önskade. Mitt förslag till dig är att fortsätta och genomföra GU på den befattningen du fått. Därefter ta anställning som det och fortsätta lära er diverse saker samt vara på övningar. På så vis har du fått chans att. - Tid att träna upp eran kropp efter GU med rätt träning - Utvecklas mer - Få tillgång till bättre vitsord av befäl När du har allt detta kan du söka den tjänst du önskar. Många arbetsgivare i FM värderar bra vitsord högt! Får man fråga vilken befattning du önskar söka? Tack för svar Jag har ingen befattning som jag verkligen vill ha, det finns däremot flera som verkar intressanta. Jag tycker infanteri är något som passar mig, men det är inget specifikt som jag vill ha. Sedan finns det andra befattningar som jag i framtiden (förhoppningsvis) kommer vilja jobba mig upp till. Det som jag kanske vill ha i framtiden är amfibiesoldat eller spaningssoldat Edited April 7, 2018 by 2takthaha Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
employed Posted April 7, 2018 Report Share Posted April 7, 2018 Infanteri, amfibie och spaning är ju bara huvudbefattningar. Vad skulle du vilja jobba som inom dessa skrov? Vill du tex vara KSP-skytt eller gruppchef eller vill du vara tekniker, signalist mm? Vissa saker behövs överallt. Jag är tex signalist i grunden och är det till stor del fortfarande där jag jobbar nu. Dock så får jag ju göra även allt annat i min grupp. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
2takthaha Posted April 7, 2018 Author Report Share Posted April 7, 2018 3 hours ago, employed said: Infanteri, amfibie och spaning är ju bara huvudbefattningar. Vad skulle du vilja jobba som inom dessa skrov? Vill du tex vara KSP-skytt eller gruppchef eller vill du vara tekniker, signalist mm? Vissa saker behövs överallt. Jag är tex signalist i grunden och är det till stor del fortfarande där jag jobbar nu. Dock så får jag ju göra även allt annat i min grupp. Oj, det visste jag inte. Jag kan inte så mycket om befattningar än, jag har inte ryckt in men hoppas jag kommer lära mig mer om det snart. Jag tror tekniker verkar intressant, jag går en teknisk gymnasielinje så det kanske är något som passar mig Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
employed Posted April 8, 2018 Report Share Posted April 8, 2018 Tekniker av olika slag behövs i alla vapenlag och är dessutom rätt högt efterfrågat. Tex så kan man vara signaltekniker på kj-komp om man kommer in. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Chassi Posted April 8, 2018 Report Share Posted April 8, 2018 Om du nu skulle kunna byta så skulle du få en befattning som motsvarar ditt resultat på mönstringen, det som i sammanhanget är till största del relevant är ditt mönstringsresultat. Jag tror dock med största säkerhet att du iom det låga resultatet hos psykologen (4) inte kan få någon annan befattning än den du redan blivit tilldelad, dvs en hemvärnsGMU. tyvärr så är en 4 hos psykologen väl under det som man kan anses som genomsnitt eller medelvärde, så någonting där har dem anmärkt på. Vad du står inför är ju att byta befattning till 9 månaders (inte troligt tyvärr) eller behålla den du fått, om du väljer att stå över den här gången så finns risken att du nästa gång inte får någon befattning alls och isf missar någon form utav GMU helt och hållet. Det bästa vore att genomföra den här befattningen du har och därefter engagera dig inom hemvärnet och fortbilda dig med gruppchefskurser och instruktörskurser (göra karriär helt enkelt), där uppkommer sedan en möjlighet att du skapar dig så mycket kompetenser och kunskaper att du sedan kan komma i anspråk för någon tjänst inom försvaret. Men att försöka byta och tro på en "bättre" befattning = NEJ Ditt resultat hos psykologen är för lågt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
2takthaha Posted April 9, 2018 Author Report Share Posted April 9, 2018 On 2018-04-08 at 11:19 AM, Chassi said: Om du nu skulle kunna byta så skulle du få en befattning som motsvarar ditt resultat på mönstringen, det som i sammanhanget är till största del relevant är ditt mönstringsresultat. Jag tror dock med största säkerhet att du iom det låga resultatet hos psykologen (4) inte kan få någon annan befattning än den du redan blivit tilldelad, dvs en hemvärnsGMU. tyvärr så är en 4 hos psykologen väl under det som man kan anses som genomsnitt eller medelvärde, så någonting där har dem anmärkt på. Vad du står inför är ju att byta befattning till 9 månaders (inte troligt tyvärr) eller behålla den du fått, om du väljer att stå över den här gången så finns risken att du nästa gång inte får någon befattning alls och isf missar någon form utav GMU helt och hållet. Det bästa vore att genomföra den här befattningen du har och därefter engagera dig inom hemvärnet och fortbilda dig med gruppchefskurser och instruktörskurser (göra karriär helt enkelt), där uppkommer sedan en möjlighet att du skapar dig så mycket kompetenser och kunskaper att du sedan kan komma i anspråk för någon tjänst inom försvaret. Men att försöka byta och tro på en "bättre" befattning = NEJ Ditt resultat hos psykologen är för lågt. Ja, 4 är lågt. Men eftersom jag var en av de 4 som kom in i GMU och de andra 16 som mönstrade samma dag inte kom in, är det väl inte att jag inte är rätt för FM? Därför borde det väl gå att byta. Jag känner jätte många med bättre kondition, bättre betyg som vill komma med i FM mer än mig, ändå fick de bara en 3a Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
speculatores Posted April 9, 2018 Report Share Posted April 9, 2018 5 hours ago, 2takthaha said: Ja, 4 är lågt. Men eftersom jag var en av de 4 som kom in i GMU och de andra 16 som mönstrade samma dag inte kom in, är det väl inte att jag inte är rätt för FM? Därför borde det väl gå att byta. Jag känner jätte många med bättre kondition, bättre betyg som vill komma med i FM mer än mig, ändå fick de bara en 3a Psykologi betyget, är psykologens bedömning hur personen kommer funka I FM. skolbetyg, fysisk kondition och styrka svarar inte på hur bra du kommer klara den militära miljön. De är förhoppningsvis den mest psykiskt och fysiskt påfrestande situationen du varit i och kommer att vara i. De du bör fundera på är om du vill tjänst göra I FM, då är det den befattning du har. De finns en mängd frivilligförbund om du känner att de är något annat som passar dig bättre. Men det är den valfrihet som finns. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts