Jump to content

Vad bör jag göra? (befattning)

Recommended Posts

Hej.

Jag gjorde mönstring för inte så länge sedan och tycker inte jag fick så bra resultat. Jag fick en 9a på styrka, 6 på kondition, 5 på begovningstestet och 4 hos psykologen. Jag tror jag kan mycket bättre då jag sa saker som jag borde ha undivit att säga och tränade ingenting/kom inte förbered inför dagen jag mönstrade. Jag fick befattningen bevakningssoldat i hemvärnet AMF 1 som jag nu inser att jag verkligen inte vill göra. Jag vill göra lumpen, men någon annan befattning. Jag har provat överklaga men den blev nekad. Sedan pratade jag med en handläggare som sa att jobb på tex arbetsförmedlingen som försvarsmakten lägger upp kan skriva som krav att man ska ha gjort GMU för att ansöka. Men när de skriver GMU menar de minst 9 månader. Min befattning täcker bara 4 månader. Missförstå mig inte, jag vill inte ha någon tuff befattning utan vill bara ha en som jag tycker verkar vara intressant/rolig och bryr mig inte om den anses vara tuff eller inte. Har tydligen ADD (inte på papper, avbröt diagnosen innan jag skulle få den) som gjorde att min uppväxt blev svårare (påverkar mig inte nu, ser det som en fördel i flera sammanhang), vilket jag pratade lite för mycket om och var förmodligen anledningen till varför jag fick så dåligt resultat. Glömde även säga att jag har dykarcert och andra saker som kunde ha gett åtminstånde en högre siffra. Dessutom hade jag ej tränat kondition och fick därför en 6a.

Alltså, med den befattning jag har kan jag INTE söka vidare eftersom det krävs 9 månader och jag har bara en befattning som täcker 4. Jag är väldigt vilse. Jag är däremot övertygad om att jag INTE vill bli bevakningssoldat. Vad bör jag göra?? Försöka avbryta o säga att jag har för mycket jobb och söka nästa år och hoppas på bättre resultat eller... vad KAN jag göra?? Hursomhelst är jag glad över att jag ens kom in med tanke på att flera jag känner som inte har någon diagnos inte kom in. 

Sedan har jag en annan tanke. Han jag pratade med om att btya befattning, ev söka till en annan EFTER GMU sa att det inte går såvida jag inte har en som är minst 9 månader. Alltså, i teorin; Jag kommer in på GMU men på en befattning som inte riktigt passar mig, medans min kompis INTE kommer in men faktiskt får chansen att träna upp sina mönstrings resultat för att därefter få en befattning som gör möjlighet till en som man inte kan få på mönstring. Är inte det lite orättvist? Orättvist kanske inte är rädd ord men det jag menar är om båda blir kallade till plikt, vilket alla 99or blev bara att om man nekas får man ju bara ett år extra på sig att skaffa bättre mönstrings merit, dvs jobb, fysiskt träning och allt det som faktsikt get en bättre chans att få en befattning man vill ha? 

Edited by henke
Tagit bort delen om den andra tråden i öppet hus då det är fixat.

Alla kan inte bli det dom önskar sig. Var glad att du får göra vänrplikt och visa framfötterna så mycket du kan när du väl är på plats. Det är inte några problem för dig att komma vidare inom Försvarsmakten. Gör ett bra jobb och du har alla möjligheter i världen. Det finns alltid många vägar till ett mål, även om det inte framgår kanske i rekryterings information och annat.

Edited by Pal

Tråkigt för dej att de inte gick som du hade tänkt. Dock så borde du se detta som en möjlighet. Du kan ju tex fortfarande söka till Officer efter GU. Vet inte hur det kommer förändras nu när man går över från GMU till GU/Värnplikt men tidigare kunde man söka andra befattningsutbildningar tex om man gjort sin GMU i sthlm på Livgardet så kunde man söka befattningsutbildning i Göteborg på Amf 1.

4 hours ago, employed said:

Tråkigt för dej att de inte gick som du hade tänkt. Dock så borde du se detta som en möjlighet. Du kan ju tex fortfarande söka till Officer efter GU. Vet inte hur det kommer förändras nu när man går över från GMU till GU/Värnplikt men tidigare kunde man söka andra befattningsutbildningar tex om man gjort sin GMU i sthlm på Livgardet så kunde man söka befattningsutbildning i Göteborg på Amf 1.

Tacksam för svar!! Jag kollade upp dey och många säger att man kan söka vidare efter GMU, men enligt rekm. sa de att det krävs minst en GMU på 9 månader, med befattning då alltså. Har försökt ta reda på så mycket jag kan men mycket är oklart. Ska försöka överklaga igen, när jag mönstrade kom jag helt oförberedd och glömde säga tex att jag har dykarcert, A1 körkort och andra saker som ger merit och var väl kanske varför jag fick lågt resultat hos psykologen. Hoppas de tar det som en giltig ursäkt för att byta :)

5 hours ago, Pal said:

Alla kan inte bli det dom önskar sig. Var glad att du får göra vänrplikt och visa framfötterna så mycket du kan när du väl är på plats. Det är inte några problem för dig att komma vidare inom Försvarsmakten. Gör ett bra jobb och du har alla möjligheter i världen. Det finns alltid många vägar till ett mål, även om det inte framgår kanske i rekryterings information och annat.

något du vet eller gissar du bara. möjligheten att visa framfötterna på ett bevakningskompani i hemvärnet som soldat borde vara ganska begränsade. speciellt som de är psykologen som är problemet. styrka och kondition är betydligt lättare att förbättra än att få en ny psykolog att göra en ny bedömning.  när dessutom värnplikten satts igång har ju inte försvarsmakten någon större motivation att chansa på en person.

Spärrtiden för psykisk funktionsförmåga är 18 månader så du kan inte göra omprov inom den perioden. Om du blivit placerad redan kanske det kan funka att begära uppskov tillräckligt länge så du går över spärrtiden.

https://jobb.forsvarsmakten.se/siteassets/02-vagen-in/grundutbildning/antagningsordning-for-militar-grundutbildning.pdf

22 hours ago, Recon said:

Spärrtiden för psykisk funktionsförmåga är 18 månader så du kan inte göra omprov inom den perioden. Om du blivit placerad redan kanske det kan funka att begära uppskov tillräckligt länge så du går över spärrtiden.

https://jobb.forsvarsmakten.se/siteassets/02-vagen-in/grundutbildning/antagningsordning-for-militar-grundutbildning.pdf

Tack för svar :) Allt jag är onöjd över är psykolog resultatet, allt annat tycker jag var acceptabelt resultat. 

4 på psykologen är ganska lågt, jag tror dessvärre inte att varken dykarcert eller A1 körkort förändrar någonting.

Det som isf är något att gå vidare med är om du fått lägre betyg för att du snackade om en ADD diagnos som du inte har (?) alltså du kan inte ha en diagnos utan att ha en diagnos, man kan inte nästan ha körkort tex, eller nästan ha feber.

Antingen har du en diagnos eller så har du inte en diagnos, finns det inte inskrivet i journal så är du fri från ADD.

14 hours ago, Chassi said:

4 på psykologen är ganska lågt, jag tror dessvärre inte att varken dykarcert eller A1 körkort förändrar någonting.

Det som isf är något att gå vidare med är om du fått lägre betyg för att du snackade om en ADD diagnos som du inte har (?) alltså du kan inte ha en diagnos utan att ha en diagnos, man kan inte nästan ha körkort tex, eller nästan ha feber.

Antingen har du en diagnos eller så har du inte en diagnos, finns det inte inskrivet i journal så är du fri från ADD.

Psykologen frågade mig om jag hade gjort en diagnos vilket jag svarade nej på, samtidigt som hon tittade på mina ben som inte kunnde sluta röra på sig. Oavsett om man HAR en diagnos eller inte har man fortfarande symptomerna? Har varit på bup innan där jag faktiskt har en diagnos på koncentrationssvårigheter men det sa de inget om. Eller vet inte om man ska kalla den undersökningen en diagnos, däremot finns det skrivet i min journal. Dessutom finns alla adhd test-resultat i min journal (vilka visar adhd resultat)

Nej du har endast ADHD eller ADD om du har en fastställd diagnos, annars har du inte det, alltså sifferkombinationen är diagnosen.
Symptomen finns ju självklart där ändå, men utan en fastställd diagnos så ska (bör) inte de tas i beaktning, men för din egen skull bör du nog få till en klarhet i vad som egentligen gäller beträffande din egen hälsa.

Varför psykologen gav dig en så låg värdering är svårt att veta, men någonting reagerade en ju i alla fall på.
Men i slutändan kan det faktiskt vara så också att försvarsmakten i jämförelse med alla andra inte ser dig som lika attraktiv =/