Jump to content

Dok om Värnplikt

Ing

Recommended Posts

http://www.svenska-freds.se/sakhaften/Vaplikt.PDF

Givetvis handlar det om hur man slipper de här hemskheterna som värnplikt, men det är ganska intressant att läsa.

"1920 inrättades en provisorisk lag om att den som hade allvarliga religiöst grundade samvetsbetänkligheter mot att göra värnplikt skulle få vapenfri tjänst.

Skillnaden mot 1901 var att det nu gavs en möjlighet för

samvetsömma att få utföra civilt arbete."

Finns ju tydligen lite lustigheter i texten också. :wub:

Ganska intressant liten skrift det där, mer nyanserad än jag först trodde (ack dessa fördomar) och förvånansvärt mycket fakta, jag lärde mig en del nya saker och det är positivt.

Ska läsa en gång till innan jag börjar proffstycka.

Så nyanserad är den inte när du läser igenom den grundligt. Intressant att de tror att det räcker med en FN styrka på ca 6000 man för att kunna få en bra fredsbevarande styrka. De fattar tydligen inte att svenska FN soldater har bra kunskaper pga att de kommer från förband som tränar dem inför ännu värre scenarier än FN-tjänst. Sedan har de ju ine fattat att även om det inte föreligger nått invasionshot så betyder det ju inte att det kommer vara det inom 10 år och då är det lite sent att börja bygga upp försvarsmakten på nytt. Fast å andra sidan är ju det deras agenda att få bort försvarsmakten oavsett om det finns ett militärt hot mot sveige eller ej.

Sedaj tycks de tro att folk med akademiska meriter i ditten och datten verkar vara bättre lämpade för FN tjänst. De tycks inte inse att även FN soldater hamnar i situationer då det krävs lite mer än allvarsamma filosofiska funderingar.

Tack så hjärtligt för denna länk. Ska skriva en motion till Moderata ungdomsförbundets i Östergötlands årsstämma om att vi bör stödja värnplikten (som vi tyvärr sagt att vi inte gör :baskerHV: ) och lite info om antal värnpliktiga osv. var jätte bra att få.

Ps. Förlåt blågul om det anses vara politik att bara nämna vad man ska ha info som ges på forumet, men eftersom jag hittat diskussioner om värnplikt vs yrkesarmé på forumet innan så kan ju detta inte anses vara mer politiskt

Guest Rattara

"Sedaj(sic) tycks de tro att folk med akademiska meriter i ditten och datten verkar vara bättre lämpade för FN tjänst. De tycks inte inse att även FN soldater(sic) hamnar i situationer då det krävs lite mer än allvarsamma filosofiska funderingar. " skriver ABP

Akademiker är alltså oförmögna till allting annat än att fundera över allvarliga filosofiska problem?

Har jag förstått dig rätt då?

Antal värnpliktiga i min kull (2002/2003) var tretton tusen.

Vi skulle varit 15000 men fm hade inte råd och klippte lite. Staten blev skit sur men insåg väl slutligen att det var deras eget fel. Lite skrämmande att det bara är 13% av de som föddes 83 som gjort lumpen.

Sen att avhoppen är uppåt 10% efter inryck sänker nog siffran ytterligare. På min GBS förlorade vi 5% och på 2:a bevakningspluton förlorade de nästan 40% (fast bevakning har väl aldrig varit kända för att vara hårda). Nsky pluton klipptes ner från 4 till 3 grupper med hysteriskt många GBs.

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...