Jump to content
Sign in to follow this  
Ranger Bob

Träna skytte utanför övningshelger?

Recommended Posts

Jag är på väg in i befattning som skarpskytt i hv. Undrar om det är möjligt att åka till mitt ”hemregemente” för att träna skytte, även när mitt förband inte har specifika övningar? Tex åka iväg någon timme i veckan för att träna på skjutvallen? Alternativet är att åka till privat vall, men det medför ett annat vapen och givetvis merkostnad vilket hade varit praktiskt att slippa.

Dom frågorna kan bara ditt förband svara på. Det behöver vara ansvarigt befäl med, bana måste bokas, ammunition måste beställas, vapen ska låsas ut alla ska ha lön osv för att försäkringar ska gälla så det kräver en del organisation. Vill du ha mycket träning rekommenderas civilt alternativ.

Rent spontant NEJ, med dagens regelverk är detta en mycket omständlig procedur, och det som behövs i förarbete för att det ska göras möjligt är inte värt för enbart en skjutning för en person.

Glöm bort och tänk på något annat :-P

Kolla om du kan öva med Försvarsutbildarna eller annan frivillig organisation. Givetvis blir det viss kostnad men du får lånevapen och ammunition behöver inte vara hiskeligt dyrt.