Jump to content

Lastbilsförare

Recommended Posts

Hej! Jag ska rycka in i juli som lastbilsförare på Ledningsregementet. Känns kul eftersom jag gillar att köra bil! Men har lite obesvarade frågor. Först och främst är min utbildning 11 månader, medan på de flesta andra regementen verkar utbildningen vara 9 månader. Någon som vet varför den är 11 månader för mig? Dessutom så undrar jag lite över hur fördelningen tjejer och killar brukar se ut på denna befattning? Kanske ska tilläggas att jag är tjej, så undrar mest om jag ska förbereda mig på att vara ensam tjej eller om chansen finns att fler tjejer hamnat där. :) Sedan undrar jag även om försvarsmakten bekostar C-kortet? Får man även CE kort? Vad är det för typ av arbetsuppgifter och övningar man har, är det endast köra långa sträckor eller får man lära sig att köra i lättare terräng också? Ges det tid till egen träning också? Jag tycker mycket om att träna, så jag vill gärna kunna hålla igång träningen och träna någon gång per dag åtminstone. Är det möjligt eller sitter man bara i lastbilen hela dagarna så ingen tid finns till något annat? Många frågor nu, hehe, hoppas någon orkar besvara åtminstone någon av de :D 

Att den är 11 månader är nog för att de tar tid att lära sig köra lastbil, samt att du måste plugga en hel del teori, ykb osv.

Kolla dom här länkarna så kan du läsa vad utbildningen innebär:

https://jobb.forsvarsmakten.se/sv/vagen-in/befattningar/forare/

https://jobb.forsvarsmakten.se/sv/sahar-kan-du-tjanstgora/verksamhetsomraden-arbetsomraden-och-forband/arbetsomraden/ao-forsorjning/

Den absoluta majoriteten av alla anställda och rekryter i FM är män så utgå från att ni kommer vara ett fåtal tjejer. Min fördomsprofil säger också att befattningen lastbilsförare nog generellt lockar fler killar än tjejer. 

Försvarsmakten får göra avsteg från en rad olika civila trafikbestämmelser t.ex. körkort. Med största sannolikhet får du ett s.k. förarbevis på lastbil vilket innebär att du självständigt får framföra fordonet i tjänsten. Du får således inte ett C/CE kort. Däremot kommer du ha kört mycket såklart så vägen till ett civilt körkort efter MUCK bör vara ganska kort.

Körningen kommer vara både på väg och i terräng. Lastbilen du kommer få köra kan vara allt från en "normal" lastbil till en Terrängbil 30/40. Beror helt på vilken enhet du ska till. 

Dina arbetsuppgifter är svåra att sis om då många olika enheter med väldigt skilda uppgifter har lastbilar. Generellt kan man väl ga att du kommer köra vad det nu är för last du har och vid ankomst till målet skall du och dina kamrater lasta av grejerna och hhälpa till att fördela/upprätta dom. Övrig tid tar du hand om ditt fordon och löser annan tjänst som ex gå post eller passa radion. 

Alla förband i FM har träningsmöjligheter (gym, löpspår, hinderbanor etc). Efter tjänstens slut kan man träna. Exakt vad som gäller för just dig kommer dina befäl gå genom vid inryck. 

Något jag har lärt mig under de år jag utbildat fordonsförare är att de måste får köra, köra och åter köra för att bli bra på det.

Lastbil är ett stort, långt, tungt och brett fordon som kräver lite finess, och det får man ju fler timmar man kör.

Sen är det ju inte lastbilsutbildningen i sig som är 11 månader lång.