NorrlandsGute Posted February 9, 2018 Report Share Posted February 9, 2018 Tjenare alla! det är så att jag nu har vid 25 års ålder återupptagit mitt intresse att vara delaktig i FM och ska därför gå GMU! dock har jag några frågetecken, de tester man gör på RM är jag inte så vidare nervös över då det jag kan träna mig till är styrkan för isokaj-maskinen och cykling så det är i full gång. Allmän testet är jag inte heller så orolig över då det är logiskt tänkande och allmänbildning det är grundat på? psykologer har jag en del erfarenhet av så det är inte ett dugg skrämmande, gäller bara att vara ärlig och använda det negativa som hänt till sin fördel. Nu till självs problemen: jag har glasögon, dock inget större bekymmer då jag inte har krav att använda glasögon vid bilkörning men det är rekommenderat. ni som är insatt i de olika värdena kan få dom. höger Sfär: -0,75 höger cylinder: -0,50 vänster Sfär: -0,50 vänster cylinder -0,25 så men andra ord är jag närsynt, ser fortfarande relativt bra på avstånd om ögonen får vänja sig utan glasögon men då får man ju lida av huvudverken istället... Jag kontaktade RM för att få alla de värden minst skulle ha för att kunna bli intagen till K3 med inriktning soldat lätt bataljon som jag gärna vill bli intagen som! värden: psyk: 5 IQ: 4 styrka (isokaj): 4 cykel: 6 syn: B tjänstbarhet: B i mina ögon såg det inte så farligt ut? sen gillar jag alltid utmaningar och fysiskt och psykiskt ansträngande jobb så skulle gärna vilja bli jägare och senare se om man har någon chans att gå med i SOG. men då var jag ju tvungen att fråga eftersom det stog synd B, vad skulle man som minst ha frågade jag och fick svaret- kravet för synd B: >0,7. >0,3. >0,8. >0,8 någon som kan förklara ovan siffror för mig? sen skrev dom: ej fullgod syn utan hjälpmedel men fullgod syn med hjälpmedel. vad jag har läst mig till så är väl soldat lätt bataljon nästan lika krävande som jägarbefattning? jag hade ju räknat med att man skulle ha syn A alltså minst 1,0 för att ens ha den möjligheten att bli intagen till den inriktningen. BTW så håller jag på att studera upp mina betyg som inte gick så bra i gymnasiet så att det ser bra ut sen hos psykologen! Hade 8 IG så tror inte det skulle vara så uppskattat, särskilt inte när en av de IG man fick var SV A. dock är det tillrättat nu. Ursäkta den långa frågeställningen som blev en novell men då vet ni allt istället för stt föra en lång tråd men 100 sidor. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
employed Posted February 10, 2018 Report Share Posted February 10, 2018 Kul att du tagit upp ditt intresse i FM samt att du tar tag i din betyg från gymnasiet. Intressant att de uppgav dessa värden för Jägare på K3. Anser att en styrka på 4 och en cykel på 4 inte alls instämmer för den kravprofil de har samt att jag har svårt att se någon klara den särskilda intagningen de har just nu. Skulle säga att gamla jägarkraven på en 7a är minsta grund för att klara dem. Sen det där med glasögon. Om du inte planerar att operera dem så är nog SOGen utom räckhåll. Detta är inget du behöver göra nu utan kan göra när du är anställd som "vanlig" soldat. Hoppas det går vägen. =) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
NorrlandsGute Posted February 10, 2018 Author Report Share Posted February 10, 2018 Tack för ditt svar Employed! ja jag börjar tycka vanliga vardagen är får tråkig och alldaglig och jag vill att det ska hända grejer! De värdena jag uppgav som jag fick från RM var inte för själva jägarbefattningarna, dom är säkerligen betydligt svårare att klara. de värdena var för soldat lätt bataljon som jag i så fall gärna vill komma in på. har ju planer på att i framtiden göra en ögonlaser så kallas LASEK som var godkänt av FM för att t.ex. uppfylla kraven för SOG. Utbildar K3 enbart jägare? Såg på FMs sida att det fanns mycket mer än bara jägare man kunde bli och där såg jag soldat lätt bataljon. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
polman1 Posted February 10, 2018 Report Share Posted February 10, 2018 Det finns ju en massa vanliga soldattjänster att börja med, sen kan du söka vidare. Man behöver ju inte ta det värsta direkt. Tålamod! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
NorrlandsGute Posted February 10, 2018 Author Report Share Posted February 10, 2018 Polman1 soldat lätt bataljon är väl en bra början? Eller är det någon högre befattning? jägare hade ju absolut varit roligt lika så SOG men jag gillar att ha något att sträva efter och ”gå in skorna” först innan man ska ta det värsta. det är ju bra om man kan bygga sig en karriär först. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
polman1 Posted February 11, 2018 Report Share Posted February 11, 2018 Ett mål att sträva mot är bra. Jag menade att du kan sträva dit men jobba dig fram i etapper. Ge inte upp om du inte får jobb där du vill direkt. Ägna tiden på ett annat ställe åt att bli bättre och sök ditt mål. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recon Posted February 14, 2018 Report Share Posted February 14, 2018 Soldat på 31a lätta är med jägarkrav, kan vara bra att ha i åtanke. Du kommer inte klara den kompletterande prövningen om du inte klarar dom kraven. Just nu ligger det ingen annons uppe för 31:a men 32:a har samma krav https://jobb.forsvarsmakten.se/sv/lediga-tjanster/11817/k3-32-underrattelsebataljon-rekryterar-underr/ Skillnaden är att 32:a har underättelse som huvuduppgift medans 31:a har strid som huvuduppgift med hög förflyttningsförmåga på bat nivå. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
NorrlandsGute Posted February 14, 2018 Author Report Share Posted February 14, 2018 Tack för att du kollade upp i fo Recon! ja det är just den 31:a var jag vill in på... men ska ju som sagt klara den kompletterande övningarna först. Har man pannben så går det! min tanke var eftersom jag är bosatt på Gotland så tänkte jag först gå de 9 månader på K3 för att sedan ta ett jobb på regementet här på ön, för att senare i livet söka sig tillbaka till Karlsborg? Är det möjligt? Kanske inte så omtyckt men tänker inte flytta riktigt ännu från ön med gamla föräldrar man vill ha nära till. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
NorrlandsGute Posted February 15, 2018 Author Report Share Posted February 15, 2018 En till fråga, vad är det för snack om K3? hör mycket ris och ros om dom, dock mer ris... hur kommer det sig? av det jag har hört och läst så verkar det vara ett ganska hårt ställe av de regementen som finns i Sverige, om det beror på att dom utbildar jägare och dom får som en lite ”värre” behandling för att härdas? detta är bara spekulationer från min fullt ovetandes sida Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recon Posted February 16, 2018 Report Share Posted February 16, 2018 Pannben och vettig grundfysik löser det mesta! Det går alltid att söka tjänster på K3 efter att ha slutat, om du ska tillbaka till samma bataljon(dvs grundutbildad på samma bat som du söker till senare i livet) så är det lättare då du oftast kan kliva rakt in i skvadronen. En annan variant är att du söker en tjänst som GSS/T efter din utbildning och jobbar/pluggar civilt tills du är sugen på att komma tillbaka, då får du en del tid på regementet varje år och är redan anställd på bataljon om du sen vill växla till GSS/K. Gällande snack om K3 är det svårt att svara på då jag inte riktigt vet vad för saker du syftar på. Om du menar att utbildningen är hård så stämmer det då dom utbildar med jägarkrav med allt vad det innebär men mina erfarenheter har varit bra. Man svettas, fryser och blöder en del men inget som är omotiverat eller utan syfte. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
employed Posted February 16, 2018 Report Share Posted February 16, 2018 K3 och AMF1 GMU kunde "upplevas" som väldigt hårt när värnplikt övergick till GMU. Väldigt mycket skador och avgångar. Båda förbanden har dock blivit mycket bättre att rekrytera rätt personer samt att den fysiska stegringen. Dock så är det fortfarande tungt, blött och extremt jobbigt. Om du verkligen vill in på 31. så vore det optimalt att söka GU på K3. Visst kan du göra GU på andra ställen men det kommer vara krångligare. Det skall även tilläggas att om du ringer till 31. och söker jobb och du sitter på någon specialkompetens som de behöver så kan du säkert få börja på "direkten". Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
NorrlandsGute Posted February 16, 2018 Author Report Share Posted February 16, 2018 Tacka alla för nyttiga svar! ja K3 och 31 blir det nog! gällande grundfysik så klarar jag mig nog hyfsat, lufsat mil efter mil sedan barnsben på hjortronmyrar etc + gym sedan 13 års ålder, dock ett uppehåll från gym i 5 år men är i full gång nu med att bygga upp fysiken igen även om grunden finns kvar så vill man ju ha lite marginal att ta av. av det jag har hört och läst så framgick det som om K3 betedde sig ”svinigt” mot rekryterna, sen om det kom från någon gamer som hade spenderat större delen av sitt liv vid datan eller någon curlad unge som fått vad dom pekat på, ja det låter jag vara spekulationer. jag är inte så värst orolig att komma in på K3 så fysiken kommer finnas, pannben finns sedan födseln samt de övriga testerna. min acilles häl är min syn... jag är skitnervös att jag kommer görs exemplariskt på majoriteten av testerna men kommer få avslag pga synen. Det är inte farligt då jag inte har kravet för glasögon vid bilkörning men har inte höksyn heller... har -0,75 på höger och -0,50 på vänster. Och då räknas en bra syn på 1,0 och allt över är bättre så att säga. känns som om jag åker på stt göra en ögonoperation för 30 lök för att ens få en fältbefattning :( Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Queen-of-Battle Posted February 17, 2018 Report Share Posted February 17, 2018 Vill du inledningvis jobba på Gotlands Regemente och bo på ön gör då GU mot/på Gotlands Regemente. Att genomföra GU på ex K3 och sen inte jobba där är både sämre för dig och för förbanden. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
employed Posted February 18, 2018 Report Share Posted February 18, 2018 On 2018-02-16 at 10:53 PM, NorrlandsGute said: pannben finns sedan födseln.... Till dej och andra som söker krävande tjänster i FM. Många säger att de har pannben för att sedan bli chockade när de väl är inne i GU. Troligen har man aldrig upplevt det man får uppleva i FM. När man är hemma och gör jobbiga saker så får man komma hem, bli torr, käka, skita på en toalett, sova i säng och ha full koll på sitt schema för nästa dag. När dessa saker suggestivt tas ifrån en under GU så börjar man tänka över sina livsval mer än en gång. Detta är ännu mer påtagligt under jägartjänst där möjlighet till återhämtning och bli torr är ännu mer begränsade. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts