Jump to content
Wendisten

Skillnad mellan Stridsvagn m/40 L och m/40 K?

Recommended Posts

Hej!

Satt och tittade på de olika modellerna av strv m/40 (L+K), vilka skillnader var det på vagnarna förutom att de byggdes på två olika ställen?

Enligt Gotlands Försvarsmuseum http://gotlandsforsvarsmuseum.se/fordon/40K.htm

Strv m/40 K tillverkades på Karlstads Mekaniska verkstad och fick då beteckningen K.

M/40 K var en utveckling av m/40 L där tilläggsskyddet integrerades i frontplåten. På grund av den ökade vikten  förstärktes fjärdingen och en motor med 162 hk ersatte den tidigare som hade 142 hk. 

En liten film så alla vet vilken vagn vi talar om.

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

• Similar Content

• By enigmatik
      En utredning anbefaller at Norge anskaffer panserjagere basert på CV90 med 120mm kanon og ubemannede tårn. Med dette vrakes alle oppdateringer av Leo 2A4. Panserjagere vil få overlegen engasjementsegenskaper sammenlignet med bemånnede tårn og vil kunne nedkjempe konvensjonelle stridsvogner som regnes som tregere og mindre egnet til å finne og bekjempe mål. Alikevel holdes døren litt på gløtt for Leo 2A7, mens A5 syntes helt ute av bildet.  A5 var inntil helt nylig det foretrukne valget. CV 90120 T syntes heller ikke aktuell
    • By Fk Bodin
      Citat från en Lapplandsjägare: "Aldrig skulle jag sätta mig i en "plåtburk". I krig går jag med minst 2 P-skott".

Rätt eller fel?

Ett pansarburet fordon är självklart ett välprioriterat mål. Gigantiska resucer sattsas på att slå ut dessa styrkor.
      I Sverige har vi ju Rb 55 och 56, samt ett oändligt antal P-skott och minor, och självklart har ju fienden precis lika mycket.
      Hur trygg skulle du vara i en PBV?
    • By Perman
      Wartofta strvkompani och strv 122 visar upp sig på ELMIA
      (Tack till Tom Nilsson Hedlund)

/Per
    • By Erik Gustav
      De flesta på detta forum känner väl till vilka Pansarvärnsvapen svenska FM har men hur står dom sig nu och i framtiden? kanske inte så bra när framtida motståndare har ERP, Aktiva skyddsystem, laservarnare, kompositpansar mm. Här dikskuterar vi inte politik eller vilka som vi kommer att använda våra Pansarvärnsvapen mot utan själva vapnen och i viss mån deras effekt.

Moderatorerna får för mig gärna flytta tråden till t e x transportcentralen MARK om den passar bättre där. De vapen vi diskuterar främst är följande:

- 120 mm pilprojektil 95
      - 40 mm Pilprojektil till strf 90
      - Pansarvärnsrobot 56 Bill
      - Pansarskott 86 och dess granat
      - 84 mm psgr till Granatgeväret
      - Stridsvagnsmina 5 och strvmina 6

/ mvh Erik Gustav
    • By griffon
      Skrivet av en som jobbat på Stridsfordonsbyrån vid FMV sen 1986.
      http://www.ointres.se/projekt_stridsvagn_ny.htm