Jump to content
Sign in to follow this  
Guest LongJohn

Längd på sovsäck 2000 systemet

Recommended Posts

Guest LongJohn

Tjena

Har inte hittat det i någon annan tråd så jag provar såhär. Funderar på att köpa en ny sovsäck eller ev två dvs Tropen och ev Defence 4. Notera att detta gäller endast de säckarna och inte den tidigare varianten utan myggnät. Jag har inte sovit i de nya säckarna utan endast de utan myggnät.

Frågan är dock vilken längd man bör ha för att få ner kängorna i en plastpåse om man är straxt under 185cm lång. Är det plats i 185cm säcken eftersom säcken är 220cm lång och gubben får max vara 185? Har man redan tänkt på det?

Det är inte de gamla jägarsäckarna utan det nya sovsäcksystemet jag undrar över.

Tacksam för svar

MVH

LongJohn

Har du för avsikt att ha kängor och materiel som du vill värma i fotändan av sovsäcken och redan innan ligger på absoluta gränsen av max längd för säcken känns det som du skall välja 200 cm versionen. Det skiljer väl dryga hundralappen per säck. Om inte annat är det väl bara att testa när du får grejorna inomhus försiktigt så kan du returnera inom 14 dagar med distansköpslagen.

Recon brukar vara trevliga, så ett samtal dit skingrar säkert alla frågetecken. 

https://www.recon.se/product/carinthia-defence-4

https://www.recon.se/product/carinthia-tropen

220 cm lång låter som att det borde räcka egentligen, men jag vet inte hur de mätt. Kanske har de plattat till säcken och mätt från topp till slut och då är ju iaf halva fotändans höjd + en hel del du kanske avser ha som huva medräknad i längden.

Guest LongJohn

Recon var inte 100% heller. Provade att ringa till Österrike idag men ringde för sent. 

Detta fenomen måste vara vanligt inom jägar/und även idag? Borde vara mer vanligt nu med teknikutvecklingen.

Hade även tankar på kort sommarsäck och lång vintersäck så kängorna kunde ligga i plastpåse i yttersäcken. 

Sen vet jag inte med ett blixtlås på mitten och ett på sidan? Ok att man kanske spar 1 grad. Men tiden om man ska ta sig ut? 

Tacksam för svar

Your content will need to be approved by a moderator

Guest
You are commenting as a guest. If you have an account, please sign in.
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

Only 75 emoticons maximum are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
Sign in to follow this