Jump to content

Längd på sovsäck 2000 systemet


Guest LongJohn

Recommended Posts

Guest LongJohn

Tjena

 

Har inte hittat det i någon annan tråd så jag provar såhär. Funderar på att köpa en ny sovsäck eller ev två dvs Tropen och ev Defence 4. Notera att detta gäller endast de säckarna och inte den tidigare varianten utan myggnät. Jag har inte sovit i de nya säckarna utan endast de utan myggnät.

 

Frågan är dock vilken längd man bör ha för att få ner kängorna i en plastpåse om man är straxt under 185cm lång. Är det plats i 185cm säcken eftersom säcken är 220cm lång och gubben får max vara 185? Har man redan tänkt på det?

 

Det är inte de gamla jägarsäckarna utan det nya sovsäcksystemet jag undrar över.

 

Tacksam för svar

 

MVH

 

LongJohn

Link to comment
Share on other sites

  • Forumsledning

Har du för avsikt att ha kängor och materiel som du vill värma i fotändan av sovsäcken och redan innan ligger på absoluta gränsen av max längd för säcken känns det som du skall välja 200 cm versionen. Det skiljer väl dryga hundralappen per säck. Om inte annat är det väl bara att testa när du får grejorna inomhus försiktigt så kan du returnera inom 14 dagar med distansköpslagen.

 

Recon brukar vara trevliga, så ett samtal dit skingrar säkert alla frågetecken. 

https://www.recon.se/product/carinthia-defence-4

https://www.recon.se/product/carinthia-tropen

 

220 cm lång låter som att det borde räcka egentligen, men jag vet inte hur de mätt. Kanske har de plattat till säcken och mätt från topp till slut och då är ju iaf halva fotändans höjd + en hel del du kanske avser ha som huva medräknad i längden.

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Guest LongJohn

Recon var inte 100% heller. Provade att ringa till Österrike idag men ringde för sent. 

 

Detta fenomen måste vara vanligt inom jägar/und även idag? Borde vara mer vanligt nu med teknikutvecklingen.

 

Hade även tankar på kort sommarsäck och lång vintersäck så kängorna kunde ligga i plastpåse i yttersäcken. 

 

Sen vet jag inte med ett blixtlås på mitten och ett på sidan? Ok att man kanske spar 1 grad. Men tiden om man ska ta sig ut? 

 

Tacksam för svar

Link to comment
Share on other sites

Guest LongJohn

Seriöst? Är det ingen som har stoppat sina kängor i en sovsäck i en plastpåse som befinner sig på detta forum som kan säga om en riktig man på 3 siffrigt ska ha den långa eller korta säcken?

 

Ringde ner till Österike och pratade med Arnold. Det enda han pratade om var att jag var exelbred och att jag behövde den långa säcken "bekås åf te shålders". Va det skiljer 2cm mellan M och L?

 

Det är längden jag pratar om?

 

kängorna kommer att frysa vid minusgrader om man inte eldar pga att det är ett lite annat läge. Det kommer var lite besvärligt på morgonen då.

 

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

  • Forumsledning

Självklart ska man ha all vital materiel som ska torka eller inte tål kyla i sovsäcken. 

Vad är risken att köpa den stora? 

Vikten är inte direkt avgörande och 200 kr till på ett så dyrt system är ju bara några procent extra. 

Som jag sa innan.

Då du tangerar maxlängden och nu också säger 100+kg och vill ha saker i säcken är det väl ingen tvekan att du behöver plats.  

Link to comment
Share on other sites

Guest LongLohns

@henke

 

Naturligtvis. En del av mig anser att du har rätt. En del av mig anser att det inte ska var en del av säcken som sticker ut som en svans som kan komma åt den eventuella kaminen som kanske kan eldas om man anser att drönarna inte svävar i ovan eller att ir siktena från stridsfordonen trålar i närheten. Den längre kräver även två liggunderlag. Att Jägar kaminvakten slumrar är väl ganska vanligt förekommande.

 

Vikten skiter jag fullständigt i. Även priset. Det jag inte skiter i är att komma fram till ett mob förråd i tron att det ligger fin fin utrustning där och bara väntar på den personal som har tagit sig dit trots "trevliga gröna män".

Hur svårt kan det vara att få reda på detta på ett militärt forum om det inte bara är papperstigrar här?

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Jag använder en defence 4, 185 cm. Själv är jag 183cm lång (o smal) och får inte plats med kängor i säcken. Får max plats med en tröja runt fötterna sen är det fullt. Så rekommenderar den långa! 

Om jag skall använda säcken vid lägre temperaturer så stoppar jag ner den i tex kronan inner/vinter säck.

 

Edited by FCR2
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...