Jump to content

Besök i den kungliga hufvudstaden

JohanS

Recommended Posts

Jag skall spendera ett par dagar i hufvudstaden i sommar. Då jag inte är där allt för ofta så undrar jag om någon rutinerad stockholms resenär alt inföding skulle vilja tipsa om ställen som är värt ett besök. Det kan vara allt ifrån museum, fräcka butiker, matställen och så.

Armemuseum, Skansen och Livrustkammaren är redan inplanerade.

Mvh Johan

Vaxholms Fästnings Museum. Muséet är ny öppnat såg jag på lokalnyheterna. Det ligger i Vaxholms Kastell. Det går att åka båt dit ut, Reguljära båtturer från Strömkajen i Stockholm med någon av Waxholmsbolagets båtar, Nybrokajen med Strömma Kanalbolaget eller från Strandvägen med Cinderellabåtarna. Kastellet

Vaxholms Fästnings Museum

Drottningholm är oxå sevärt. Drottningholm

ööh, armé museet kanske?

kan starkt rekomendera livrustkammaren, Karl XII uniform han hade vid Halden, Gustav II uniform med blod och skotthål! gick där inne hur läng som helst!

Wasa museet. (hur många har inte drömt om att få gå ombord??)

så mycket ställen, så lie tid..

Enda stället i stan jag gilar är Gamla stan!...mycket lungt, mycket fint och trevliga gator att strosa på! Intressanta afärer (speciellt Handfaste) en vikinga affär som säljer det mesta inom vikinga saker. Allt känns så fridfullt och tillbaka hoppat i tiden, kullerstens gator. Nej det måste du besöka! Wasa muset är också intressant.

mvh/ Lord :blink:

Enda stället i stan jag gilar är Gamla stan!...mycket lungt, mycket fint och trevliga gator att strosa på! Intressanta afärer (speciellt Handfaste) en vikinga affär som säljer det mesta inom vikinga saker. Allt känns så fridfullt och tillbaka hoppat i tiden, kullerstens gator. Nej det måste du besöka! Wasa muset är också intressant.

mvh/ Lord    :blink:

Trevligaste med Gamla Stan är alla små, obskyra butiker som ligger där. Favoriterna är SF-Bokhandeln och Sound Pollution.

Ska du ut är momba´s uteservering att rekommendera. Sen är ju alltid buddha och den sköna hotellbaren lydmar ok när man vill ta en kall öl. Som någon nämnde är "nya" café opera bra om man vill festa ordentligt natten lång, annars duger alltid laroy eller kharma även om de blivit lite avdankade(och kanske inte riktigt uppskattar om man dyker upp i guillesuiten och kamoflagefärg. De sistnämnda bör man dyka upp rätt tidigt på för att för att få någon bra plats, om man inte tänkt att äta där förstås. Svejk är också j-vligt bra(har bra sortiment).

Ska du ut är momba´s uteservering att rekommendera.  Sen är ju alltid buddha och den sköna hotellbaren lydmar ok när man vill ta en kall öl.  Som någon nämnde är "nya" café opera bra om man vill festa ordentligt natten lång, annars duger alltid laroy eller kharma även om de blivit lite avdankade(och kanske inte riktigt uppskattar om man dyker upp i guillesuiten och kamoflagefärg.  De sistnämnda bör man dyka upp rätt tidigt på för att för att få någon bra plats, om man inte tänkt att äta där förstås. Svejk är också j-vligt bra(har bra sortiment).

Amen to that brother! "Nya" Café Opera kommer tillsammans med Momba bli sommarens no 1 place.

Jag besökte Polismuséet i Polishuset på Kungsholmen förra veckan. Mycket intressant och värt ett besök. Någon annan som varit där?

Hmm har för mig att detta är endast öppet för bokade grupper

:blink:

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...