Jump to content
Sign in to follow this  
Perman

Polska marinens nya minjaktfartyg i tjänst

Recommended Posts

Polish Navy Commissioned ORP Kormoran MCM Vessel on Navy Anniversary

 

ORP Kormoran är det första nybyggda örlogsfartyget för den polska marinen på 22 år (ORP Czernicki ej medräknad eftersom hon är en ombyggnad av ett ryskt avmagnetiseringsfartyg). Kormoran är det första av tre planerade fartyg i Kormoran II serien, men de återstående två är ännu ej beställda. Jag tror att problemen som den svenska marinen står inför ändå är förhållandevis små jämfört med den polska marinens problem. Polen verkar ha en enastående förmåga att inte kunna omvandla fartygsprojekt till serieproduktion. Den nyutvecklade 35 mm pjäs med projektnamnet Tryton som planerades för Kormoran II programmet kommer enligt navyrecognition.com troligen inte att installeras. Oklart om det är pga. tekniska eller ekonomiska orsaker. Dock så har två av de gamla 23 mm ZU-23-2M pjäserna akterut på korvetten ORP Kaszub (projekt 240) nyligen ersatts av denna pjäs: Polish Tryton 35 mm Gun Ready For Sea Trials

 

Huruvida 35 mm pjäsen blir kvar eller ej efter proven återstår väl att se.

 

/Per

Edited by Perman

Share this post


Link to post
Share on other sites

Det andra polska minjaktfartyget av den nya Kormoran II-klassen (projekt 258) har nu sjösatts och fått namnet ORP Albatros. Samtidigt så kölsträcktes det tredje fartyget i serien (kommande ORP Mewa):

 

Naval Analyses på twitter

 

Poland launches second Kormoran II-class minehunter

 

Det förra fartyget med namnet ORP Albatros var en kustminsvepare av Krogulec klass som togs ur tjänst 1994. Tyvärr flög tydligen flaskan ur handen på hustrun till viceamiralen när hon skulle döpa fartyget och träffade en flytbrygga, vilket inte är ett bra tecken för ett fartyg. :rodna:

 

Ytterligare info om Kormoran II:

 

“Albatros” Rising. Remontowa Holding’s Warships Programme Brought up to Speed

 

Project 258 ORP "Kormoran II

 

Att notera är att första fartyget (som kom i tjänst 28 Nov 2017) är att betrakta som ett prototypfartyg, men kommer troligtvis att uppgraderas till seriestandard. Angående bestyckning så återstår att se om dessa kommer att den nya 35 mm pjäsen eller inte. SAAB bidrar med sin Double Eagle ROV. Med tanke på att man har 3 minjaktfartyg och 16 minsvepare som behöver ersättas så lär inte 3 fartyg räcka långt, även om Kormoran II-klassen är betydligt större än de befintliga fartygen. Nuvarande 3 minjaktfartyg (projekt 206FM f. d. Krogulec klass) är mer än 50 år gamla och var ursprungligen planerade att tas ur tjänst 2010. De 16 små minsveparna är 35-45 år gamla. Polen hoppas kunna sälja fartygstypen till de baltiska staterna när dessa ska förnya sitt fartygsbestånd på 2030-talet.

 

/Per

Edited by Perman
  • Thanks 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  



  • Similar Content

    • By madman
      Polen har på senare tid köpt mycket militär material. De har nu bestämt sig för att köpa HIMAR. Som jag tycker också kunde vara intressant för oss.
       https://www.army-technology.com/news/us-agrees-655m-sale-himars-poland/
    • By madman
      Polen tittar på nytt antitankprogram. Med ett fordon bandvagn med 3x8 st robotar. förslaget är Hellfire och Brimstone. Samt även CAMM missiler som Polen ska få del i tillverkningen. Tänk också att ha ett lätt raketartilleri med 16 enklare raketer och sedan 8 st styrbara Hellfire/Brimstone robotar. Där Brimstone numera görs i en sjövariant med namnet Sea spear. Eller varför inte bara 8 st CAMM robotar för luftvärn. 
      https://www.milmag.eu/news/view?news_id=3371
    • By Perman
      Brazilian Navy plans to buy Swedish MCMVs
       
      Glädjande om det gäller nybyggen (vilket artikeln antyder tycker jag). Det kan väl ändå knappast vara fråga om Landsort och Arholma? Jämfört med de gamla tyska minsveparna av Schütze klass från 70-talet som används (varav fyra fortfarande är i tjänst) så är ju även LDO och ARH förhållandevis moderna.
       
      /Per
    • By Perman
      Efterverkningar av den svåra flygplanskraschen utanför sydöstra Spanien i måndags:
       
      Spanish minesweeper runs aground during search for crashed C-101 aircraft
       
       
      Det står "minesweeper" i artikeln men ESPS Turia är klassad som ett minjaktfartyg enligt Jane's Fighting Ships 2014-15. Hon är en modifiering av den brittiska Sandown-klassen.
       
      Besättningen har nu evakuerats medan dykare arbetar för att minimera skadorna. Eftersom hon står på grunt vatten så borde fartyget kunna räddas, även om det naturligtvis blir kostsamt att bärga och reparera henne speciellt om hon skulle sjunka ytterligare.
       
      The crew of Turia was hurriedly evacuated after the ship ran aground on Tuesday morning
       
       
      Den spanska flygvapenchefen dog alltså i flygplanskraschen den 26 augusti och minjaktfartyget gick sedan på grund tidigt på morgonen den 27 augusti under räddnings- och bärgningsoperationen efteråt. Vädret väntas förbättras de närmaste 24 timmarna. Den spanska flottan skyller på problem med undervattensroboten Pluto som orsak till grundstötningen.
       
      Spanish Minesweeper Runs Aground during Search for Crashed C-101 Aircraft
      (inkl. video klipp från stranden)
       
      /Per
    • By Perman
      Justyna Gotkowska på twitter
       
      Väldigt knapphändiga uppgifter så här långt. Verkar som om man är intresserad inte bara av de två svenska ubåtarna Södermanland och Östergötland, utan även de två Singaporeanska ubåtarna Archer och Swordfish (av mod Södermanlands klass).  En ubåt av Archer klassen ska redan ha tagits ur tjänst i RSN pga. brist på reservdelar och fungerande logistik (läs: sv. stöd), en uppgift som jag varken kan bekräfta eller avfärda. Tydligen så ska (om nu allt detta blir verklighet) SAAB Kockums ta hem dessa från Singapore och sedan renovera dem antingen till operativt skick eller för att användas som reservdelsbåtar.
       
      Om dessa uppgifter stämmer så är det naturligtvis en framgång för Kockums och Sverige. Visserligen ingen försäljning av A26 till Polen (åtminstone inte de närmaste åren), men det var ändå ganska liten chans för detta. Vad gäller SÖD så jag tror jag inte att det är några problem att renovera henne för vidare bruk, men hon är mig veterligen planerad att genomgå livstidsförlängning för vidare tjänst fram till åtminstone leveransen av den första A26. Däremot så är det mer osäkert hur det står till med ÖGD. Hon har inte varit i aktiv tjänst sedan 2014-15 och utgick ur rullorna förra året. Hon verkade vara i dåligt skick om man tro bilder på henne hos Kockums som publicerats här tidigare. Inget är väl dock omöjligt om det finns pengar. Kockums är ju i behov av jobb de närmaste åren nu när man tydligen inte ska halvtidsmodernisera Halland (endast vidmakthålla) och livstidsförlängningen av SÖD låter vänta på sig. Efter leveransen av de bägge A26 båtarna finns just nu inget ubåtsjobb inplanerat så vitt jag vet.
       
      I bästa fall så kanske man kan få fram tre operativa ubåtar av denna klass om några år för den polska marinen, men mer realistiskt är väl att man måste använda två båtar för övning eller reservdelar och att man då bara får två operativa. Ändå en förstärkning jämfört med dagsläget med den gamla Kilo ubåten och de två ännu äldre Kobben ubåtarna. Vad gäller Archer och Swordsfish så borde RSN vara intresserade av att fortsätta operera dessa ytterligare några år, eftersom det dröjer innan de tyskbyggda ubåtarna är i tjänst. Dock så kan ju problemet med det uteblivna stödet från Kockums framtvinga en förtida försäljning, men det är bara spekulationer.
       
       
      UPDATE: enligt defence24.com så ska avtalet med SAAB gälla inköp eller leasing av de bägge svenska ubåtarna av SÖD klass för en kostnad av 2,5 miljarder SEK, vilka då skulle renoveras och moderniseras med A26 komponenter och sedan ersätta de bägge Kobben båtarna. Vad gäller Archer klassen så skulle dessa då inköpas för den svenska marinens räkning och ersätta SÖD klassen fram till att A26 levereras. Därmed så skulle den svenska marinen kunna operera med fem ubåtar redan innan A26 levereras.
       
      Kommentar: Nu förstår jag varför det inte lagts en beställning på livstidsförlängning av HMS Södermanland! En synnerligen intressant utveckling både för den polska och (inte minst) den svenska marinen. För den oinvigde så kanske det inte låter som en jättestor skillnad om det finns fyra eller fem operativa ubåtar, men operativt kan det betyda att chanserna att kunna sätta in två ubåtar samtidigt mot samma företag (avseende en eventuell motståndare) på andra sidan Östersjön ökar väsentligt med fem båtar tillgängliga. För att detta ska bli verklighet så krävs naturligtvis också att det finns fem ubåtsbesättningar tillgängliga, och det är lite tveksamt om det finns i dagsläget. Alternativet kan vara att bara bemanna en av de singaporeanska ubåtarna och använda den andra för övning/reservdelar, men det återstår att se om så blir fallet.
       
      Poland to Acquire Second-hand Submarines from Sweden? Head of the MoD Confirms the Negotiation’s in Progress
       
      Poland could buy Swedish submarines to update its Kobben-class fleet
       
       
      /Per
×
×
  • Create New...