Jump to content

Kostnad för forumet


Fredrik Helmersson

Recommended Posts

Halloj!

Detta ser ut att vara mitt första inlägg här men så är inte fallet. Jag hade tidigare en användare här som jag raderade för massvis med år sedan. Nu är jag tillbaka på forumet och förhoppningsvis är jag även tillbaka i gröna kläder inom en inte allt för avlägsen framtid.

Jag har en fundering om forumet. Vad kostar forumet för ett år? Jag är själv på gång att starta ett forum (ej MÖP-relaterat) och undersöker alternativen. Jag gillar detta forum och har fixat ett demo som jag pillat på och är smått förälskad i det, ända till jag såg priset.

Upp till 40 samtidiga användare kostar 30 USD 

 

2017-01-03 var det tydligen 389 användare här inne strax före 10.00 och enligt pristabellen kostar det 130 USD.

Hur mycket kostar forumet er för ett år? Täcker reklamintäkterna det eller kan man som användare bidra till forumets överlevnad?

Vänligen
Helmersson

Link to comment
Share on other sites

  • Forumsledning

Såg att du mailat i helgen men jag har inte haft möjlighet att svara på det. Så vi kan ta det här istället.

 

Vi på SoldF har använt Invision Power Board sedan starten 2002. Första åren hette det IKONBOARD, men utvecklarna gick skilda vägar och vi följde efter Matt Mecham som startade Invision Power Services med produkten Invision Power Board (IPB).

https://en.wikipedia.org/wiki/Ikonboard

https://en.wikipedia.org/wiki/Invision_Community

 

 

Det finns egentligen bara två konkurrenter; vBulletin och phpBB där vBulletin är kanske den bästa men phpBB gratis med begränsade funktioner. 


Vi har en licens från den tidiga tiden som inte finns längre och kontinuerligt förnyat den. Därför är kanske vårt pris missvisande mot ett nytecknande. 

Kostnaden beror på vilka moduler man köper och vi betalar en förnyelse varje halvår till Invision.

Vi kör inte hosting hos IPS utan hos svenska Oderland, men vi har haft olika webbhotell genom åren, med olika framgång.

Så det är inte de priserna med samtidiga användare vi betalar hos Invision, utan vi betalar för en licens av forumet till Invision, ett lämpligt webbhotellspaket med SSL-certifikat hos Oderland, ett antal domännamn hos olika ombud, separat hantering av e-post hos en tredje part, lite extra moduler till hemsidan och molnlagring av filer, osv. 

 

Att köra på eget webbhotell kräver en del kunskap hur man hanterar DNS, uppgraderingar av forum, anpassningar av utseende och funktioner, backuper, databaser och inställningar i Invision. 

Invision är behjälpliga att uppgradera forumet om vi stöter på problem. Oderland kan vägleda om det är något knas med främst MySQL-databasen prestandamässigt, låsningar i tabeller, DNS-pekare, osv.

I övrigt har vi fått lära oss själva eller be om hjälp av kompisar då vi knappast har medel att anlita olika IT-konsulter mot betalning.  Det är en del tekniskt man behöver kunna. 

Vilket gör det svårt att räkna på vad ett "forum" kostar per år då ditt egna tekniska kunnande, kontaktnät samt även antalet besökare spelar stor roll. 

 

Men det svåraste är absolut inte det tekniska utan att locka en kritisk massa med personer som är intresserade att bidraga och skriva så att det attraherar nya personer. 

Något som blivit betydligt svårare i dagens värld där sociala medier tar all uppmärksamhet och erbjuder enklare kommunikationsvägar. Samt att mycket information redan finns tillgängligt på nätet. 

När det är löst har du alla juridiska aspekter på hur nivån på forumet skall hanteras vad är ok, inte ok.

Slutligen skall du rekrytera moderatorer som kan hålla ett vakande öga på vad som sker fördela ansvar och rättigheter.

 

Så tänk igenom en extra gång om det kommer kunna generera tillräcklig trafik. Vi har sett många forum gå i graven under våra år och sett ett starkt minskande intresse att delta i forum generellt till förmån för Facebook Groups och Twitter. Jag upplever ett minskande intresse att generellt bidraga med information och förväntan att "andra skall lösa mina problem/besvara frågor" från de yngre generationerna som inte upplevt ett internet där gemene man fick lov att skapa informationen.

Nu skapar varje myndighet och företag information varför det förväntas redan finnas.

 

Jag rekommenderar dig därför att första starta upp en Facebook-grupp för att pejla intresset och se om det kommer bära sig.

Gör det det, är det bara att gå vidare och flytta gruppen till ett eget forum. 

 

Lycka till!

/Henke

 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...