Jump to content

Argentinska ubåten ARA San Juan förlisning 2017-11-15


Perman

Recommended Posts

Argentine Navy launches search for missing submarine ARA San Juan

 

UK offers help as Argentinian military submarine ARA San Juan goes missing at sea

 

/Per

 

 

UPDATE: P-3 Explorer Orion från NASA deltar bl a i sökandet:

Argentina searches for missing navy submarine (kort videoklipp från CNN; även en P-8 Poseidon från US Navy ska delta fr.o.m. idag)

Argentina missing navy submarine: Search stepped up (en jagare och två korvetter från argentinska marinen deltar i sökandet liksom en C-130 från flygvapnet)

 

Argentinian submarine San Juan likely sunk with all hands (Submarine Matters är en erkänd och kunnig källa när det gäller ubåtsfrågor)

 

/Per

 

 

Edited by Perman
Link to comment
Share on other sites

Link to comment
Share on other sites

Argentinska flottan bekräftar nu att alla ombord på ARA San Juan är döda, och detta bl a baserat på en explosion som uppfattats 3 timmar efter sista meddelandet från ubåten och i det område där ubåten då befann sig.

 

https://twitter.com/NavyLookout/status/933779458389049344

 

Argentinska flottan kommer dock att fortsätta att leta efter ubåtsvraket.

 

Det finns flera ryska eller sovjetiska ubåtar som gått förlorade i fredstid efter andra världskriget, men utanför östblocket så kommer jag bara på USS Thresher, USS Scorpion, INS Dakar, samt franska Minerve. Dessutom så exploderade och sjönk den indiska ubåten INS Sindhurakshak 2013 när hon låg vid kaj i Mumbai, och det är osannolikt att hon kommer att repareras.

 

R I P submariners - now on eternal patrol

 

/Per

 

 

Link to comment
Share on other sites

54 minutes ago, Chassi said:

Om nu U-båten förstördes så snart efter olyckan så kan man ju undra vem som skickar ut nödsignaler eller sysslar med mystiska samtal i havet?

 

Förmodligen någon som köpt satellittelefon från Ali express och försökt få kontakt med fel satellit, någon annan form av radiostörning eller helt enkelt rykten och felaktiga tidsangivelser när något har sänts.

 

De vore inte första gången de förekommer rykten och feltolkningar i samband med olyckor till havs.

 

Link to comment
Share on other sites

On 2017-11-23 at 11:46 PM, Perman said:

Argentinska flottan bekräftar nu att alla ombord på ARA San Juan är döda, och detta bl a baserat på en explosion som uppfattats 3 timmar efter sista meddelandet från ubåten och i det område där ubåten då befann sig.

 

https://twitter.com/NavyLookout/status/933779458389049344

 

Argentinska flottan kommer dock att fortsätta att leta efter ubåtsvraket.

 

Det finns flera ryska eller sovjetiska ubåtar som gått förlorade i fredstid efter andra världskriget, men utanför östblocket så kommer jag bara på USS Thresher, USS Scorpion, INS Dakar, samt franska Minerve. Dessutom så exploderade och sjönk den indiska ubåten INS Sindhurakshak 2013 när hon låg vid kaj i Mumbai, och det är osannolikt att hon kommer att repareras.

 

R I P submariners - now on eternal patrol

 

/Per

 

 

Fransmännen förlorade ubåten Euryduice i en explosion 1970 med förlust av hela besättningen. Huruvida vraket har hittats framgår inte riktigt av artikeln, vad jag ser. Vrakdelar hittades tydligen.

 

https://en.wikipedia.org/wiki/French_submarine_Eurydice_(S644)

 

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

18 hours ago, Chassi said:

Om nu U-båten förstördes så snart efter olyckan så kan man ju undra vem som skickar ut nödsignaler eller sysslar med mystiska samtal i havet?

 

Jag vet inte vad som gäller angående de, som man hävdade, "misslyckade satellittelefonsamtalen" som man trodde hade ägt rum, men vad gäller de knackande ljud som man hade uppfattat så kom man väl fram till att de var biologiska.

Link to comment
Share on other sites

 

För att ha varit argentinska flottans modernaste ubåt så såg hon inte speciellt fräsch ut 2007 inför HTM.

 

Enligt JFS 2014-15 så är normal besättning på Santa Cruz klassen 29 (inkl. 5 officerare).

 

/Per

Edited by Perman
Link to comment
Share on other sites

Intressanta nyheter. Vi får väl hoppas att man lokaliserar vraket, men det kan nog bli rätt svårt att utreda exakt vad som hände.

 

När jag läste på ett annat forum så nämndes där en incident som jag hade glömt bort, men som ju inträffade relativt nyligen. Är 2003 så omkom hela besättningen på en kinesisk ubåt av Ming-klassen av syrebrist när dieselmotorerna inte stängdes av som de skulle. Ubåten ska väl sedan ha drivit i tio dagar med död besättning.

 

https://en.wikipedia.org/wiki/Chinese_submarine_361

Link to comment
Share on other sites

3 hours ago, Andtryggve said:

När jag läste på ett annat forum så nämndes där en incident som jag hade glömt bort, men som ju inträffade relativt nyligen. Är 2003 så omkom hela besättningen på en kinesisk ubåt av Ming-klassen av syrebrist när dieselmotorerna inte stängdes av som de skulle. Ubåten ska väl sedan ha drivit i tio dagar med död besättning.

 

https://en.wikipedia.org/wiki/Chinese_submarine_361

 

Usch! Med all sannolikhet en fruktansvärd död för besättnigen. Om man får gissa så var det nog inte i första läget syrebristen som slog ut utan den våldsamma tryckförändringen när dieslarna på några sekunder drog i sig all luft som fanns ombord. Bör ha medfört att de flesta ombord blev medvetslösa direkt. Jag har förstått att även en normal snorkning kan vara ganska påfrestande för trumhinnorna vid sjögång och luftventilen i snorkelhuvudet stänger till varje gång sjön slår upp.

 

/Per

Edited by Perman
Link to comment
Share on other sites

4 hours ago, Perman said:

 

Usch! Med all sannolikhet en fruktansvärd död för besättnigen. Om man får gissa så var det nog inte i första läget syrebristen som slog ut utan den våldsamma tryckförändringen när dieslarna på några sekunder drog i sig all luft som fanns ombord. Bör ha medfört att de flesta ombord blev medvetslösa direkt. Jag har förstått att även en normal snorkning kan vara ganska påfrestande för trumhinnorna vid sjögång och luftventilen i snorkelhuvudet stänger till varje gång sjön slår upp.

 

/Per

Sant, besättningen slogs nog ut av tryckändringen, vilket väl kan få människor att bli förvirrade, och rentav förlora medvetandet. Men de dog väl av syrebristen.

 

Och just problem med vatten i snorkeln var väl ett mycket stort problem när detta med snorkel var nytt, och även senare vad jag har förstått. Fransmännen var väl nära att förlora en ubåt av Daphné-klassen p g a att snorkeln började läcka, men ubåten hann inta ytläge.

 

De förlorade ju två ubåtar av klassen och jag har för mig att det var problem med snorkeln som man misstänkte var orsaken. Men jag tror inte att man lyckades fastställa någon orsak till förlusterna.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Uppgifter om att ARA San Juan jagades av brittisk helikopter före försvinnandet:

 

Argentine submarine ‘chased by British helicopter’ before disappearing

 

 

Brittiska försvarsdepartementet säger att uppgifterna är osanna:

 

MoD denies Royal Navy helicopter was chasing Argentine submarine when it vanished

 

 

/Per

Edited by Perman
Link to comment
Share on other sites

I artikeln står det väl att det dessutom skulle ha varit ett chilenskt fartyg inblandat i jakten, vilket väl låter ännu mer konstigt.

 

Russia Today är väl dessutom kanske inte väldens mest tillförlitliga källa. De blev väl stora en gång i tiden just genom att lyfta fram rätt skruvade historier.

Link to comment
Share on other sites

  • 8 months later...
  • 2 months later...

Verkar ha torpederats enligt vissa... Av vem är den stora frågan i så fall. USA? 
Eller ser vi kanske en ny Kursk - där de egna torpederna av någon anledning exploderat?
En gamla mina från någon svunnen tid? 

 

 

Edited by martinator
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Torped låter tveksamt, och mina än mer så. Vattendjupet är väl 800 meter där ubåten hittades.

 

Att en egen torped har exploderat är väl möjligt, men ubåten rapporterade väl en läckande snorkel och kortslutning i batteri innan man förlorade kontakten, så det är väl den troliga orsaken till haveriet. Bristande underhåll av ubåtar kan vara rätt farligt.

 

Att skrovet av allt att döma är i bitar beror väl i så fall på att ubåten kommit under kollapsdjupet, eller vad nu facktermen är.

Edited by Andtryggve
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Första bilderna från haveriplatsen. Ganska låg kvalite av naturliga skäl, men visar ändå att tornet, bogpartiet och propellern med propelleraxeln rivits av när tryckskrovet imploderade:

 

Daniel Wilson på twitter

 

Argentine submarine ARA San Juan discovered one year after disappearance

 

ARA San Juan torde vara det 4:e kända totalhaveriet med en operativ ubåt sedan år 2000 och den 34:e kända ubåtsincidenten under samma tid: List of submarine incidents since 2000

 

/Per

Edited by Perman
  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...
  • henke changed the title to Argentinsk ubåt ARA San Juan saknas sedan 2017-11-15
  • henke changed the title to Argentinska ubåten ARA San Juan förlisning 2017-11-15

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...