Jump to content

Argentinska ubåten ARA San Juan förlisning 2017-11-15


Perman

Recommended Posts

Argentine Navy launches search for missing submarine ARA San Juan

 

UK offers help as Argentinian military submarine ARA San Juan goes missing at sea

 

/Per

 

 

UPDATE: P-3 Explorer Orion från NASA deltar bl a i sökandet:

Argentina searches for missing navy submarine (kort videoklipp från CNN; även en P-8 Poseidon från US Navy ska delta fr.o.m. idag)

Argentina missing navy submarine: Search stepped up (en jagare och två korvetter från argentinska marinen deltar i sökandet liksom en C-130 från flygvapnet)

 

Argentinian submarine San Juan likely sunk with all hands (Submarine Matters är en erkänd och kunnig källa när det gäller ubåtsfrågor)

 

/Per

 

 

Edited by Perman
Link to comment
Share on other sites

Link to comment
Share on other sites

Argentinska flottan bekräftar nu att alla ombord på ARA San Juan är döda, och detta bl a baserat på en explosion som uppfattats 3 timmar efter sista meddelandet från ubåten och i det område där ubåten då befann sig.

 

https://twitter.com/NavyLookout/status/933779458389049344

 

Argentinska flottan kommer dock att fortsätta att leta efter ubåtsvraket.

 

Det finns flera ryska eller sovjetiska ubåtar som gått förlorade i fredstid efter andra världskriget, men utanför östblocket så kommer jag bara på USS Thresher, USS Scorpion, INS Dakar, samt franska Minerve. Dessutom så exploderade och sjönk den indiska ubåten INS Sindhurakshak 2013 när hon låg vid kaj i Mumbai, och det är osannolikt att hon kommer att repareras.

 

R I P submariners - now on eternal patrol

 

/Per

 

 

Link to comment
Share on other sites

54 minutes ago, Chassi said:

Om nu U-båten förstördes så snart efter olyckan så kan man ju undra vem som skickar ut nödsignaler eller sysslar med mystiska samtal i havet?

 

Förmodligen någon som köpt satellittelefon från Ali express och försökt få kontakt med fel satellit, någon annan form av radiostörning eller helt enkelt rykten och felaktiga tidsangivelser när något har sänts.

 

De vore inte första gången de förekommer rykten och feltolkningar i samband med olyckor till havs.

 

Link to comment
Share on other sites

On 2017-11-23 at 11:46 PM, Perman said:

Argentinska flottan bekräftar nu att alla ombord på ARA San Juan är döda, och detta bl a baserat på en explosion som uppfattats 3 timmar efter sista meddelandet från ubåten och i det område där ubåten då befann sig.

 

https://twitter.com/NavyLookout/status/933779458389049344

 

Argentinska flottan kommer dock att fortsätta att leta efter ubåtsvraket.

 

Det finns flera ryska eller sovjetiska ubåtar som gått förlorade i fredstid efter andra världskriget, men utanför östblocket så kommer jag bara på USS Thresher, USS Scorpion, INS Dakar, samt franska Minerve. Dessutom så exploderade och sjönk den indiska ubåten INS Sindhurakshak 2013 när hon låg vid kaj i Mumbai, och det är osannolikt att hon kommer att repareras.

 

R I P submariners - now on eternal patrol

 

/Per

 

 

Fransmännen förlorade ubåten Euryduice i en explosion 1970 med förlust av hela besättningen. Huruvida vraket har hittats framgår inte riktigt av artikeln, vad jag ser. Vrakdelar hittades tydligen.

 

https://en.wikipedia.org/wiki/French_submarine_Eurydice_(S644)

 

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

18 hours ago, Chassi said:

Om nu U-båten förstördes så snart efter olyckan så kan man ju undra vem som skickar ut nödsignaler eller sysslar med mystiska samtal i havet?

 

Jag vet inte vad som gäller angående de, som man hävdade, "misslyckade satellittelefonsamtalen" som man trodde hade ägt rum, men vad gäller de knackande ljud som man hade uppfattat så kom man väl fram till att de var biologiska.

Link to comment
Share on other sites

 

För att ha varit argentinska flottans modernaste ubåt så såg hon inte speciellt fräsch ut 2007 inför HTM.

 

Enligt JFS 2014-15 så är normal besättning på Santa Cruz klassen 29 (inkl. 5 officerare).

 

/Per

Edited by Perman
Link to comment
Share on other sites

Intressanta nyheter. Vi får väl hoppas att man lokaliserar vraket, men det kan nog bli rätt svårt att utreda exakt vad som hände.

 

När jag läste på ett annat forum så nämndes där en incident som jag hade glömt bort, men som ju inträffade relativt nyligen. Är 2003 så omkom hela besättningen på en kinesisk ubåt av Ming-klassen av syrebrist när dieselmotorerna inte stängdes av som de skulle. Ubåten ska väl sedan ha drivit i tio dagar med död besättning.

 

https://en.wikipedia.org/wiki/Chinese_submarine_361

Link to comment
Share on other sites

3 hours ago, Andtryggve said:

När jag läste på ett annat forum så nämndes där en incident som jag hade glömt bort, men som ju inträffade relativt nyligen. Är 2003 så omkom hela besättningen på en kinesisk ubåt av Ming-klassen av syrebrist när dieselmotorerna inte stängdes av som de skulle. Ubåten ska väl sedan ha drivit i tio dagar med död besättning.

 

https://en.wikipedia.org/wiki/Chinese_submarine_361

 

Usch! Med all sannolikhet en fruktansvärd död för besättnigen. Om man får gissa så var det nog inte i första läget syrebristen som slog ut utan den våldsamma tryckförändringen när dieslarna på några sekunder drog i sig all luft som fanns ombord. Bör ha medfört att de flesta ombord blev medvetslösa direkt. Jag har förstått att även en normal snorkning kan vara ganska påfrestande för trumhinnorna vid sjögång och luftventilen i snorkelhuvudet stänger till varje gång sjön slår upp.

 

/Per

Edited by Perman
Link to comment
Share on other sites

4 hours ago, Perman said:

 

Usch! Med all sannolikhet en fruktansvärd död för besättnigen. Om man får gissa så var det nog inte i första läget syrebristen som slog ut utan den våldsamma tryckförändringen när dieslarna på några sekunder drog i sig all luft som fanns ombord. Bör ha medfört att de flesta ombord blev medvetslösa direkt. Jag har förstått att även en normal snorkning kan vara ganska påfrestande för trumhinnorna vid sjögång och luftventilen i snorkelhuvudet stänger till varje gång sjön slår upp.

 

/Per

Sant, besättningen slogs nog ut av tryckändringen, vilket väl kan få människor att bli förvirrade, och rentav förlora medvetandet. Men de dog väl av syrebristen.

 

Och just problem med vatten i snorkeln var väl ett mycket stort problem när detta med snorkel var nytt, och även senare vad jag har förstått. Fransmännen var väl nära att förlora en ubåt av Daphné-klassen p g a att snorkeln började läcka, men ubåten hann inta ytläge.

 

De förlorade ju två ubåtar av klassen och jag har för mig att det var problem med snorkeln som man misstänkte var orsaken. Men jag tror inte att man lyckades fastställa någon orsak till förlusterna.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Uppgifter om att ARA San Juan jagades av brittisk helikopter före försvinnandet:

 

Argentine submarine ‘chased by British helicopter’ before disappearing

 

 

Brittiska försvarsdepartementet säger att uppgifterna är osanna:

 

MoD denies Royal Navy helicopter was chasing Argentine submarine when it vanished

 

 

/Per

Edited by Perman
Link to comment
Share on other sites

I artikeln står det väl att det dessutom skulle ha varit ett chilenskt fartyg inblandat i jakten, vilket väl låter ännu mer konstigt.

 

Russia Today är väl dessutom kanske inte väldens mest tillförlitliga källa. De blev väl stora en gång i tiden just genom att lyfta fram rätt skruvade historier.

Link to comment
Share on other sites

  • 8 months later...
  • 2 months later...

Torped låter tveksamt, och mina än mer så. Vattendjupet är väl 800 meter där ubåten hittades.

 

Att en egen torped har exploderat är väl möjligt, men ubåten rapporterade väl en läckande snorkel och kortslutning i batteri innan man förlorade kontakten, så det är väl den troliga orsaken till haveriet. Bristande underhåll av ubåtar kan vara rätt farligt.

 

Att skrovet av allt att döma är i bitar beror väl i så fall på att ubåten kommit under kollapsdjupet, eller vad nu facktermen är.

Edited by Andtryggve
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Första bilderna från haveriplatsen. Ganska låg kvalite av naturliga skäl, men visar ändå att tornet, bogpartiet och propellern med propelleraxeln rivits av när tryckskrovet imploderade:

 

Daniel Wilson på twitter

 

Argentine submarine ARA San Juan discovered one year after disappearance

 

ARA San Juan torde vara det 4:e kända totalhaveriet med en operativ ubåt sedan år 2000 och den 34:e kända ubåtsincidenten under samma tid: List of submarine incidents since 2000

 

/Per

Edited by Perman
  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...
  • henke changed the title to Argentinsk ubåt ARA San Juan saknas sedan 2017-11-15
  • henke changed the title to Argentinska ubåten ARA San Juan förlisning 2017-11-15

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



  • Similar Content

    • By Perman
      Japanska självförsvarsflottan förnyar sin ubåtsflotta som ingen annan och har nu sjösatt första ubåten av Taigei-klassen. Eftersom hon "bara" är ca 100 ton tyngre än Soryu-klassen så gissar jag att hon mer är en uppgradering av Soryu-klassen än en helt ny ubåtsklass. Ändå övertar hon titeln som världens största diesel elektriska ubåt.
       
      Japan launches its first Taigei-Class Diesel/Electric attack submarine for Japanese Navy
      (navyrecognition.com)
       
      Japan unveils new submarine in face of China's growing assertiveness
      (japantimes.co.jp)
       
      Enligt navalnews så betyder namnet Taigei "Great whale" och har tidigare använts av ett ubåtsdepåfartyg under WWII. Exteriört så har inte mycket ändrats, men invändigt så har ubåtsklassen fått lithium-ion batterier, ny sonar och ledningssystem, nytt akustiskt dämpningsmaterial och "flytande" golv för att göra den tystare. Taigei kommer att tas i tjänst i mars 2022 och till en början då tjänstgöra som en försöksubåt.
       
      MHI Just Launched the First of the New Taigei-class Submarines for JMSDF
      (navalnews.com)
       
      Totala antalet japanska ubåtar var tidigare 16 st men 2010 beslutade man att öka antalet till 20 st. Detta har nu uppnåtts dels genom att man byggt fler nya ubåtar, men också genom att man har behållit de befintliga något längre. Omsättningstiden för en ubåt har ökat från 16 till 20 år, men i en internationell jämförelse så är det fortfarande en kort omsättningstid. Samtliga operativa ubåtar är moderna och kom i tjänst efter år 2000. Flertalet är utrustade med Stirling AIP eller lithium-ion batterier. Endast USA, Ryssland och Kommunist-Kina har fler ubåtar, men inget annat land torde ha en lika modern ubåtsflotta. Förutom de 20 "first line" ubåtarna av Soryu- och Oyashio klasserna så finns ytterligare ett par tidiga ubåtar av Oyashio-klassen som används som skolubåtar i fredstid. I ett eventuellt skarpt läge som kommer dessa naturligtvis att förstärka den befintliga operativa ubåtsflottan.
       
      Japan Navy's Floats New ‘Taigei’ Class Submarine with Stealth Features!
      (youtube.com)
       
      /Per
       
    • By Perman
      Morocco seeks submarine capabilities
       
      Marocko är inte den enda möjliga nya ubåtsnationen i den nära framtiden. Även Filippinerna kan komma att anskaffa en ubåt (ev. av fransk Scorpene-klass). Thailand (som opererade 4 ubåtar mellan 1938 och 1951) har beställt en ubåt av kinesisk 26T-kl för leverans 2020-21, och kan komma att beställa ytterligare två senare. Ukraina håller enligt vissa uppgifter på att reparera 1 ubåt av sov Foxtrot-kl (med rysk hjälp?).
       
      Nya ubåtsnationer som tillkommit de senaste tio åren torde vara: Azerbadjan (miniubåtar)
      Bangladesh (2 st beg. av kin Ming-kl)
      Kuba (1 miniubåt förmodligen av mod jugoslavisk Yugo-kl)
      Malaysia (2 st av fr Scorpene-kl)
       
      Ubåtsnationer som försvunnit efter andra världskrigets slut torde vara:
      Albanien (4 st av sov Whiskey-kl togs ur tjänst ca 1990)
      Bulgarien (sista ubåten av sov Romeo-kl togs ur tjänst 2011)
      Kuba (3 st av sov Foxtrot-kl togs ur tjänst ?)
      Danmark (sista ubåten av svensk mod Näcken-kl togs ur tjänst 2005)
      Finland (5 st av 3 olika klasser togs ur tjänst efter andra världskrigets slut, troligen strax efter VSB-avtalets upprättande 1947)
      Libyen (1 st 'non-operational' av rysk Foxtrot-kl i docka erövrad av rebeller 2011)
      Rumänien (1 st av rysk Kilo-kl 'non-operational'; under reparation?).
      Jugoslavien (senare Serbien & Montenegro) (sista ubåten togs tjänst ca 2004)
      Sovjetunionen
      Syrien (alla ubåtar av sov Romeo-klass togs ur tjänst ca 1992)
      Ukraina (1 st av sov Foxtrot-kl erövrad av ryska styrkor 2014)
       
      Om jag missat nån ubåtsnation eller om någon har kompletterande info så får vederbörande gärna bidra med detta.
       
      /Per
    • By Pal
      Rysslands nya ubåt K-329 Belgorod och undervattensvapen. Verkligen intressant för den som inte sett det, får inte missas.
       
      Rysslands nya ubåt och undervattensvapen
       
       
    • By vikingman
      Hittade ingen lämplig tråd så jag skapade denna.

      Australien planerar att bygga 12 attackubåtar i The Future Submarine Program (SEA1000). Nu kritiseras tidtabellen för leveranserna som innebär att den sista ubåten i serien inte blir fullt operativ förrän 2054. Man kan ju undra hur moderna dessa ubåtar känns då?
       
      "Senators from across the political aisle have criticised Defence’s timeline for the delivery of fully-operational Attack Class Future Submarines.
      Appearing before the Senate foreign affairs, defence and trade legislation committee (Senate estimates) on Monday, Minister for Defence Linda Reynolds, and former Rear Admiral of the Royal Australian Navy, Gregory John Sammut, were questioned over Defence’s timeline for delivery of the 12 Attack Class Future Submarines.
      Sammut — who currently serves as the Department of Defence’s general manager, submarines — revealed that, based on a “nominal drum beat” of one submarine delivered every two years from 2036, the full fleet would not be fully operational until at least 2054.
      Minister Reynolds added that the funding profile for Naval Group’s construction of the $50 billion fleet would extend to 2057."

      https://www.defenceconnect.com.au/maritime-antisub/7084-defence-grilled-over-2054-delivery-of-future-submarines

      https://en.wikipedia.org/wiki/Attack-class_submarine
       
    • By vikingman
      https://news.usni.org/2020/10/12/chinese-increasing-nuclear-submarine-shipyard-capacity

      There is only one shipyard in the country up to the task. But that yard has been undergoing a massive enlargement. And now, recent satellite imagery suggests an additional capacity expansion.
       
      Just how many nuclear submarines China will build over the next ten years is a hot topic. The Office of Naval Intelligence (ONI) recently forecast China’s submarine fleet to grow by six nuclear-powered attack submarines by 2030. Other observers, such as retired Capt. James Fanell who was Director of Intelligence and Information Operations for the U.S. Navy’s Pacific Fleet, place their estimates even higher. What seems clear is that the number of nuclear submarines will increase.
       
      The new hall is estimated to be large enough to allow construction of two submarines simultaneously. When added to the other hall recently constructed, that would allow four boats to be in the sheds at once. And there is another much older construction hall at the other end of the site which, if still active, could add another. So four or five boats at once.
       
      The nuclear submarines include both ballistic missile submarines (SSBNs) and attack submarines (SSN). All nuclear submarines are built at the Bohai shipyard, so its capacity will be a major factor in the total fleet strength.
      China’s naval growth has not gone unnoticed in Washington. In response, the U.S. Navy will have to adjust. Outlining the proposed Battle Force 2045, Defense Secretary Mark Esper said that the U.S. must begin building three Virginia Class submarines per year as soon as possible. This would build a “larger and more capable submarine force”. The proposed force will include 70-80 attack submarines, described as “the most survival strike platform in a future great powers conflict”.
       
      There are three new classes of submarine which might be built at Bohai. The most straightforward is the Type-09IIIB (also written Type-093B). This is an iterative improvement on the current Type-09IIIA Shang-II Class submarine. The main improvement expected is the inclusion of cruise missiles in vertical launch tubes. These will allow it to carry an increased load of cruise missiles, improving its strategic strike capability. The YJ-18 cruise missiles are generally analogous to the Russian Kalibr family of missiles. China already operates Kalibr from some of its submarines.
      More advanced than the Type-09III family is the next-generation Type-09V Tang Class (aka Type -095). This is expected to be everything the Type-09IIIB is, and also stealthier.
      The third projected type is a next-generation ballistic missile submarine (SSBN). the Type-09VI (Type-096) will follow the current generation Type-09IV Jin Class (Type-094). They are expected to augment the six Type-09IV instead of replacing them, leading to a net increase in China’s SSBN fleet. The 2020 China Military Power Report to Congress projected an increase to eight SSBNs by 2030.
×
×
  • Create New...