Jump to content

Alternativ värmejacka

employed

Recommended Posts

Hej

Letat efter ett lättare alternativ till värmejackan ett tag nu. Värmejacka08 hade varit ett bra komplement men tilldelas som sagt inte längre.

Frågat runt mycket men är inte riktigt helt såld på någon typ eller märke än. Ge gärna egna erfarenheter. Hur ni upplevt dessa i olika situationer från regn till snö, plusgrader till minusgrader, kvalité mm.

VH

8 hours ago, employed said:

Med tanke på hur siffror fungerar i FM så har man tur om man får ut den på förbandet 2020-22. xD

Det har funnits en historia av dysfunktionell försörjning av personlig materiel i FM ja.. Men det har skett och sker kontinuerligt förbättringar på området, inte minst gällande tillgänglig ekonomi men även kravställning, uppföljning på tillgängliga volymer, kontraktsutformning mm. Förutsatt att upphandlingen inte överklagas skulle jag säga att det är realistiskt att de första får ut det nya värmestället andra halvåret 2018, på bredd under 2019. Under samma tidsperiod bör även stridskjortan och stridsväst 18 komma ut på bred front. Mycket bra saker att se fram mot nu!

Det vart en Arcteryx LEAF Atom LT Hoody efter lite om eftertänksamhet.

Varit väldigt nöjd med de Arcteryx prylar jag köpt tidigare så slog till när jag såg att de hade satt ner priset på den. Inte fått tid att testa den ute i fält än. Dock så värmde den bra på väg hem från träningen. Lättaste jackan i kategorin jag stött på. 

Personligen tycker jag värmejacka 90 är oerhört smart med dess enorma volym och längd:

- Går bra att bära utanpå allt inkl stridsväst

- Kan bäras som en mantel/kappa

- Huvan stor nog att trä över hjälm om man vill dämpa vind runt ansikte/hals

- Funkar som täcke vid kortare paus

Jag har en Snugpak Sleeka Elite (ej använd i fält än), som är betydligt kortare och snävare skuren, vilket gör att flera av funktionerna ovan inte tillgodoses. Den värmer dock bra, är stryktålig och lättpackad.