employed Posted October 31, 2017 Report Share Posted October 31, 2017 Hej Letat efter ett lättare alternativ till värmejackan ett tag nu. Värmejacka08 hade varit ett bra komplement men tilldelas som sagt inte längre. Frågat runt mycket men är inte riktigt helt såld på någon typ eller märke än. Ge gärna egna erfarenheter. Hur ni upplevt dessa i olika situationer från regn till snö, plusgrader till minusgrader, kvalité mm. VH Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
wolfie666 Posted October 31, 2017 Report Share Posted October 31, 2017 Har köpt en brittisk softie. Den är kompakt och varm. Utan luva vilket jag uppskattar. Billig och min levererades med en vattenavvisande kompressionspåse. Annars har ju snugpak sleeka bra renommé. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Meteor Posted October 31, 2017 Report Share Posted October 31, 2017 Eller också inväntar du Värmejacka 18. http://www.taktisk.se/2017/07/01/ny-upphandling-thermal-suit-m18/ Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
employed Posted November 1, 2017 Author Report Share Posted November 1, 2017 21 hours ago, Meteor said: Eller också inväntar du Värmejacka 18. http://www.taktisk.se/2017/07/01/ny-upphandling-thermal-suit-m18/ Med tanke på hur siffror fungerar i FM så har man tur om man får ut den på förbandet 2020-22. xD Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Meteor Posted November 1, 2017 Report Share Posted November 1, 2017 8 hours ago, employed said: Med tanke på hur siffror fungerar i FM så har man tur om man får ut den på förbandet 2020-22. xD Det har funnits en historia av dysfunktionell försörjning av personlig materiel i FM ja.. Men det har skett och sker kontinuerligt förbättringar på området, inte minst gällande tillgänglig ekonomi men även kravställning, uppföljning på tillgängliga volymer, kontraktsutformning mm. Förutsatt att upphandlingen inte överklagas skulle jag säga att det är realistiskt att de första får ut det nya värmestället andra halvåret 2018, på bredd under 2019. Under samma tidsperiod bör även stridskjortan och stridsväst 18 komma ut på bred front. Mycket bra saker att se fram mot nu! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
employed Posted November 3, 2017 Author Report Share Posted November 3, 2017 Det vart en Arcteryx LEAF Atom LT Hoody efter lite om eftertänksamhet. Varit väldigt nöjd med de Arcteryx prylar jag köpt tidigare så slog till när jag såg att de hade satt ner priset på den. Inte fått tid att testa den ute i fält än. Dock så värmde den bra på väg hem från träningen. Lättaste jackan i kategorin jag stött på. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
korr3n Posted November 3, 2017 Report Share Posted November 3, 2017 Jag har kört Pennan och Svärdets variant av värmejacka-08. Tycker den har funkat bra, Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
skånemajoren Posted November 3, 2017 Report Share Posted November 3, 2017 Personligen tycker jag värmejacka 90 är oerhört smart med dess enorma volym och längd: - Går bra att bära utanpå allt inkl stridsväst - Kan bäras som en mantel/kappa - Huvan stor nog att trä över hjälm om man vill dämpa vind runt ansikte/hals - Funkar som täcke vid kortare paus Jag har en Snugpak Sleeka Elite (ej använd i fält än), som är betydligt kortare och snävare skuren, vilket gör att flera av funktionerna ovan inte tillgodoses. Den värmer dock bra, är stryktålig och lättpackad. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
employed Posted November 4, 2017 Author Report Share Posted November 4, 2017 Inte sagt att värmejacka 90 är dålig. Dock så är den tung och stor. Det är även synd att den inte är vattenavstötande utan nästan tvärtom. xD Under kallare vinter är det absolut ett bra plagg. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts