Jump to content

YO...

Recommended Posts

Jag funderar på att söka till Karlberg efter min värnplikt som Yoff. Men det är vissa frågor som jag måste få besvarade:

1. Om man inte är KJ från värnplikten men vill söka till KJ-officer, fungerar det? (d.v.s. tar de in mig eller vill de ha folk som gjort sin vpl som KJ?)

2. Väljer man vart man vill hamna eller blir man placerad??

3. Om man nu skulle komma in som KJ-officer, går man deras baskermarsch och neptunimarsch för att erhålla t.ex gaffeln och sånt (för att visa att man klarar av kraven)??

Tacksam för svar...

Trevlig helg!

Du kan söka KJ/markstrid oavsett vad du gjort lumpen som, förutsatt att du klarar kraven. För att erhålla neptuni krävs att du genomför alla prov.

Det finns många "KJ officerar" som har annan GU än KJ, allt från armeknektar till båtC...

Det finns även killar som gått andra hållet.

Enligt ett "elakt" rykte fanns det mer YO som hade gjort GU som KJ på KA2s kortlivade KJ komp än på KA1s KJ komp om man ser till procent.

Det du undrar var(är?) väldigt vanligt under slutet av 90talet. Jag vet några väldigt duktiga som gjorde GU på vanliga kompani inom gamla KA för att sedan gå över till jägeriet. Vet även ett fall när en major fick order om att plocka av sin treudd av ett högre befäl. Vet ej hur mycket han hade gjort av proven. Så om det är den vägen du går, ta det lite lugnt med tröjor, märken och dyligt.

Gör du GU på Amfbat (med tanke på din avatar) och i så fall varför frågar du inte dina befäl istället?

Enligt ett "elakt" rykte fanns det mer YO som hade gjort GU som KJ på KA2s kortlivade KJ komp än på KA1s KJ komp om man ser till procent.

Det du undrar var(är?) väldigt vanligt under slutet av 90talet. Jag vet några väldigt duktiga som gjorde GU på vanliga kompani inom gamla KA för att sedan gå över till jägeriet. Vet även ett fall när en major fick order om att plocka av sin treudd av ett högre befäl. Vet ej hur mycket han hade gjort av proven. Så om det är den vägen du går, ta det lite lugnt med tröjor, märken och dyligt.

Gör du GU på Amfbat (med tanke på din avatar) och i så fall varför frågar du inte dina befäl istället?

"Majoren" hadde endast genomfört ubk:n, och när han stack iväg för att läsa till just major, tyckte han att neptuni va fin. Men ryktet spridde sig och han fick lämna tillbaka treudden till C KJkomp KA2. Majoren var ny på KA2 och var gammal lapplandsjägare.

Angående % så har jag inte räknat på det men det var allt bra många på KA2 som ej gjort GU som jägare på KA2, har en känsla av att det är just ett ryckte det du säger.

@ GA KA

Ja, jag ligger för närvarande inne vid vaxholms amfibieregemente och håller på att läsa till BåtC. Varför jag inte frågade mina befäl? Jo, det skulle jag kunna gjort men jag tror att våra befäl är inställda på att vi som nu funderar på att gå vidare, ska göra det som Strbinstr. eftersom det är lite utav en bristvara...

Sen har jag en till fråga: Är det många som söker till KJ-officer och endast ett fåtal som blir utvalda??

@ GA KA

Ja, jag ligger för närvarande inne vid vaxholms amfibieregemente och håller på att läsa till BåtC. Varför jag inte frågade mina befäl? Jo, det skulle jag kunna gjort men jag tror att våra befäl är inställda på att vi som nu funderar på att gå vidare, ska göra det som Strbinstr. eftersom det är lite utav en bristvara...

Sen har jag en till fråga: Är det många som söker till KJ-officer och endast ett fåtal som blir utvalda??

Som båtC måste man välja en annan inriktning än båt som yoff. Som officer med 1:3 kompetens är det troligt att man någon gång kommer tjänstgöra som nav.instruktör.