DirtMange Posted October 15, 2017 Report Share Posted October 15, 2017 Hej. Har plötsligt fått lite sug efter någon form av utmaning. Men är man för gammal för att ansöka om gmu när man är 32 år? Och om man gör det kan man bara komma vidare på malajtjänster? Har tröttnat på att jobba som snickare. :P Har väl relativt hyfsad fysik klarar iaf att springa milen på under 60min samt har bra iq. Mvh Mange Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
employed Posted October 16, 2017 Report Share Posted October 16, 2017 Som svar på din fråga. Självklart. Finns dock några saker att tänka på. - GMU har ersatts av GU vilket som kan sträcka sig allt från 6 till 12 månader där man först gör en grunddel som liknar GMU i ca 3månader för att sedan gå över på befattningsutbildning. - Du kommer säkert vara äldst i din kull. För vissa är inte det ett problem. För andra är det ett stort då det är svårare att få samhörighet med sina kollegor. Ordspråket "Man kan inte lära en gammal hund nya tricks" kan också få betydelse. Många blir bekväma på äldre dar utan att de vet om det. Båda kropp och psyke. Alla kan inte ta att en 8 år yngre fänrik står och berättar för en hur man ska ta hand om sina kängor osv. Nog om det. Har träffat många 30+ som gjort GMU och GU samt jobbat med dessa på GSS-befattning. Har man drivet och motivationen så är en GU absolut något för dej. =) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
DirtMange Posted October 16, 2017 Author Report Share Posted October 16, 2017 Tack för svar. Skiter i om jag är äldst och om någon spoling ska ge mig order. :P Det har jag inget emot. Vet inte om jag blivit bekvämare på äldre dagar men tror inte det. Har kört massa endurolopp bland annat novemberkåsan och fjällvandrat så tror jag är rätt härdig fortfarande. Mvh Mange Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
polman1 Posted October 17, 2017 Report Share Posted October 17, 2017 Go for it. Jag är 51 och är GSS-K men har inte gjort gmu eller gu. Jobbet är inga problem om du är 32... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
p0ff3 Posted October 26, 2017 Report Share Posted October 26, 2017 Har flera i min pluton som är väldigt nära 30 och någon över 40 så du behöver inte oroa dig. Kör på! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gute Soldat Posted October 28, 2017 Report Share Posted October 28, 2017 Tycker absolut att du skall satsa på det! Ålderskillnaden blir va man själv gör det till. Och du tycks ju vara motiverad så du har ju inget att förlora liksom. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
N3K Posted October 29, 2017 Report Share Posted October 29, 2017 Jag genomför GMU just nu och vi hade 3 personer 30+ utav 50. Varav 1 är kvar, den äldsta. Han är 34 med barn och fru hemma och är föredetta sjukskötare. Har du psyket som alla andra och inte blivit för bekväm i vardagen så är de absolut inga problem. Du står inför andra utmaningar som sagt att yngre befäl skriker på dig och att umgås med snorungar igen, förutom de är spelar din ålder ingen roll. Killen i vår pluton kommer lika bra in i gruppen som alla andra. Man är sämre på något men är bäst på något annat. Alla bidrar med sitt. Sök för fan. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MK77 Posted December 31, 2021 Report Share Posted December 31, 2021 Hej 32 är ju ingen ålder, är själv 44 o funderar på att söka, fysiskt sätt är d nog inga större problem, finns d någon i 40 års ålder som gör GMU? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
AmfibieSoldat 29 Posted March 5, 2022 Report Share Posted March 5, 2022 On 12/31/2021 at 10:11 PM, MK77 said: finns d någon i 40 års ålder som gör GMU? Vet inte men så länge du är i bra form borde det inte vara några problem att göra GMU Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
AR123456789 Posted March 5, 2022 Report Share Posted March 5, 2022 (edited) Jag vet att man förväntas säga "nej, det är bara att köra", "ålder är bara en siffra" osv men jag tror faktiskt att man bör ta sig en eller två funderare när man är så pass gammal huruvida värnplikt verkligen är en bra idé. Är själv 38 och är väldigt tveksam till om jag skulle kunna "göra om" lumpen nu, och då är jag ändå aktiv i Hemvärnet och i god fysisk form. Det har inte så mycket att göra med den fysiska belastningen, utan med andra faktorer. Fysiskt kan det säkert gå bra att göra värnplikt när man är 40, men jag tror att man måste vara i gott fysiskt skick redan vid inryck och van vid fysisk belastning under längre tid. Man får inte alls lika mycket gratis som när man är 19. Framför allt blir återhämtningen mycket jobbigare och tar längre tid när man blir äldre - även om man momentant klarar av lika mycket eller mer som en ung person, så funkar det inte att vara helt död i kroppen dag 3 på övningen. Det är förstås inget oöverkomligt problem bara man är medveten om det, och det finns gott om befattningar som inte är skytte/jägartjänst och därmed mindre fysiskt slitiga. Man har också mycket mer livserfarenhet, är (förhoppningsvis) tryggare i sig själv och i bättre mental balans, så jag tror man har bättre mentala förutsättningar att härda ut när det är fysiskt jobbigt - där är det en klar fördel att vara äldre. Däremot tror jag att andra mentala bitar blir betydligt jobbigare. När man är 18-19 köper man att bli behandlad på ett sätt som man aldrig skulle göra när man är kring 40. Det finns en risk att det känns väldigt förnedrande och jobbigt att bli skriken på av någon 24-årig fänrik. Generationsklyftan gentemot de allra flesta av kamraterna kommer också bli väldigt påtaglig och kännbar, inte så mycket i själva tjänsten förstås, men däremot under den lediga tiden. Jag kan tänka mig att det funkar ändå givet att det finns några andra äldre som man kan ty sig till, annars riskerar man nog att bli rätt utanför. Har man familj, barn osv (vilket få har vid 18-19, desto fler vid 40) så blir det också mentalt en helt annan belastning att vara borta från hemmet så mycket som man är. Jag vet inte riktigt hur det fungerar numera, men om det fortfarande finns någon form av värnplikt som syftar till att utbilda folk till att kunna gå med i Hemvärnet så kan jag tänka mig att en sådan är lämplig när man är 35+, känns som att det är betydligt mindre risk att man blir ensam gubbe/tant bland en massa tonåringar. Edited March 5, 2022 by AR123456789 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts