Jump to content

Finska Hamina-klassen uppgraderas


Perman

Recommended Posts

Grattis Finland säger jag & undrar i samma andetag varför Sverige inte kunde ha varit lika förutseende & smarta!!?...

Nej vi skrotade ut alla  Robotbåtar & även så Viggen som båda enheterna i sig hade kunnat verka i många år till med lite uppdateringar & upprustning.

Link to comment
Share on other sites

5 hours ago, mariner said:

Grattis Finland säger jag & undrar i samma andetag varför Sverige inte kunde ha varit lika förutseende & smarta!!?...

Nej vi skrotade ut alla  Robotbåtar & även så Viggen som båda enheterna i sig hade kunnat verka i många år till med lite uppdateringar & upprustning.

 

Det är väldigt få maskiner från 70-talet som har någon fortsatt relevans på slagfältet, även om de nyttjas p.g.a. yttersta nöd eller dumsnålhet och hålls ihop av böner och silvertejp intill första stridskontakten. De undantag som bekräftar regeln är maskiner som haft väldigt långa/utdragna tillverkningserier.

 

Finska Haminaklassen beställdes -96/-97 däromkring jämfört med Norrköpingsbåtarna som var färdigbyggda i mitten på 70-talet. 

 

De finska fartygen byggdes utifrån hur världen, taktiken och tekniken såg ut mot början av 2000-talet och Norrköping mot den förväntade utvecklingen på 80-talet. Jag kanske lider av bristande fantasi och är ute på djupt vatten utanför min egen arena, men jämför specarna på fartygen: Hamina har en mindre besättning, den är större och den har luftvärnsrobotar.

 

Titta sen på bilderna!

Haminaklassen kan liknas vid en tråkig combi jämfört med Norrköpingklassen som var en fantastiskt snabb sportbil, men det finns inte så mycket utrymme och tillväxtpotential i den, jämfört med de modernare finska fartygen.

 

Även om bägge klasserna beskrivs som robotbåtar och har vissa vapensystem gemensamma så tror jag likheterna upphör där.

 

När det sen gäller Viggen och nyttan av att ha haft kvar dessa: vi uppgraderade 48 stycken AJ-37 till AJS-37 som kunde bära Gripens attacklast, samtidigt som ett 30-tal(?) JA-37D kunde bära motsvarande Gripens jaktbeväpning.

 

Men varför skulle vi ha kvar dessa gamla traktorer när vi faktiskt byggde strax över 200 JAS-39 Gripen (varav blott ett hundratal är kvar i tjänst)??? 

 

Men jag vill också gärna gratulera finnarna som hade förstånd om att ha is i magen och vänta ut den eviga världsfreden.

 

 

Edited by Adeptus Bellum
Link to comment
Share on other sites

Det är dock inte helt säkert att kapaciteten och slagkraften ökar i alla system i halvtidsmoderniseringen av Hamina. Finnarna är ju mästare på att använda något äldre men fortfarande användbar utrustning och system på ett vettigt och ekonomiskt sätt. Vissa indikationer finns på att man ev. avser att plocka bort 57 mm Mk3 pjäsen på Hamina-klassen och använda dessa pjäser på de fyra nya korvetterna av MTA 2020 eller Pohjanmaa-klass för att på så sätt spara pengar på byggandet av dessa. Frågan är då vad Hamina-klassen får för pjäs i stället i halvtidsmoderniseringen. Eftersom vikten av nya sensor- och vapensystem (inkl. torpedtuber och torpeder) ökar så tror jag man tänker kompensera detta genom att låta en 40 mm pjäs ersätta den nuvarande 57 mm pjäsen.  Förhoppningsvis så blir det en modern pjäs som Bofors 40 mm Mk 4 som också kan använda 3P ammunition fullt ut, men worst case scenario är att de utrustas med en gammal 40 mm Mk 2 (som det finns reservpjäser av i förråd och som dessutom sitter på Rauma- och Katanpää-klasserna idag). Den pjäsen kan visserligen använda 3P ammunition, men bara i "air burst mode".

 

/Per

Edited by Perman
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Enligt tidningen Reserviläinen 7/2017 ska 57 mm pjäserna flyttas från Hamina-klassen och Hamina-klassen ska få nya 40 mm pjäser.  Även MASS systemet återanvänds-tydligen från Rauma-klassen.

 

Torpederna och stridsledningssystemet är inte ännu beslutade. Inte heller robotsystemet mot sjö' och landmål. Luftvärnsroboterna skall ha längre räckvidd än de nuvarande Umkhonto-systemet. Inte heller det är ännu avgjort.  Se

http://digilehdet.sanomapaino.fi/75ce9959-06ae-46f3-a239-b09d0d290a87/16  (har även en ny bild)

 

 

Edited by adam7
tillägg
Link to comment
Share on other sites

Tack för info! Enligt navaltoday.com så blir Hamina-klassen de enda fartygen med lätta torpeder:

 

Finland finalizing Hamina-class upgrade preparations

 

Kommer inte de nya korvetterna att få torpeder också? Det beslutet kanske ligger för långt fram i tiden ännu...

 

/Per

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Och nu är det bekräftat. Hamina-klassen kommer få SAAB-torpeder. Torped 47 enligt samma tidtabell som svenska flottan (operativ någon gång mellan 2023 och 2025), men eftersom uppdateringen blir färdig före det kommer man att låna svenska Torped 45 mellan 2019-2023.

 

Skeppen kommer som tidigare nämnts även få samma nya robotar, där typen för de nya "ytavvärjningsrobotarna" bestäms nästa år.

 

http://www.defmin.fi/sv/aktuellt/pressmeddelanden?587_m=9045

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Andratenor said:

Och nu är det bekräftat. Hamina-klassen kommer få SAAB-torpeder. Torped 47 enligt samma tidtabell som svenska flottan (operativ någon gång mellan 2023 och 2025), men eftersom uppdateringen blir färdig före det kommer man att låna svenska Torped 45 mellan 2019-2023.

 

Skeppen kommer som tidigare nämnts även få samma nya robotar, där typen för de nya "ytavvärjningsrobotarna" bestäms nästa år.

 

http://www.defmin.fi/sv/aktuellt/pressmeddelanden?587_m=9045

 

Låter väldigt positivt att man väljer den nya svenska torpeden TP 47. Bra att man kan låna TP 45 i avvaktan på den nya, men det låter i pressmeddelandet som om det är för övningsändamål (dvs. övningstorpeder). Tydligen ska Finland vara med och dela på utvecklingskostnaderna för den nya torpeden.

 

I vilket fall som helst så borde detta öka chanserna att man även väljer den nya versionen av RBS 15 som också är under utveckling. Synd bara att det inte står nåt om valet av huvudpjäs. Hoppas att det inte blir de gamla pjäserna från Rauma-klassen, men det kanske tidsplanen ändå sätter stopp för (dvs. Hamina i tjänst efter HTM innan Rauma tagits ur tjänst).

 

 

 

/Per

Edited by Perman
Link to comment
Share on other sites

On 2017-12-19 at 5:03 PM, Perman said:

 

Låter väldigt positivt att man väljer den nya svenska torpeden TP 47. Bra att man kan låna TP 45 i avvaktan på den nya, men det låter i pressmeddelandet som om det är för övningsändamål (dvs. övningstorpeder). Tydligen ska Finland vara med och dela på utvecklingskostnaderna för den nya torpeden.

 

I vilket fall som helst så borde detta öka chanserna att man även väljer den nya versionen av RBS 15 som också är under utveckling. Synd bara att det inte står nåt om valet av huvudpjäs. Hoppas att det inte blir de gamla pjäserna från Rauma-klassen, men det kanske tidsplanen ändå sätter stopp för (dvs. Hamina i tjänst efter HTM innan Rauma tagits ur tjänst).

 

 

 

/Per

Nej, igen ett undermåligt pressmeddelande och en ännu sämre översättning från försvarsministeriet. 

 

Meddelandet nämner inte att hela Hamina-klassens renovering skall vara klar 2021. Meddelandet informerar emellertid att det ska finnas en operativ förmåga då Hamina-klassen är renoverad  (d.v.s. 2021). 

 

Det betyder att låneavtalet innehåller även skarpa torpeder tills TP 47 tas i bruk, med leveranser mellan 2023-2025 och operativt bruk senare. 

 

Källan (på finska)

http://ruotuvaki.fi/-/puolustusvoimat-valmistautuu-hamina-luokan-elinjaksopaivitykseen

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Saab Selected as Major Supplier for Finnish Navy’s Squadron 2000 Mid-Life Upgrade Programme

 

Intressant med Trackfire RWS på  Hamina. Alla större svenska ytstridsfartyg har fortfarande handriktade ksp för närskydd.

 

 

Patria renoverar försvarets robotbåtar

 

Patria contracts Saab for Finnish Navy Squadron 2000 mid-life upgrade program

 

 

/Per

Edited by Perman
Link to comment
Share on other sites

Finska försvarsbloggaren Corporal Frisk spekulerar bl a om SAAB kommer att ta hem rubbet vad gäller beställningar till finska marinen de kommande åren, och om Hamina's 57mm Mk3 huvudpjäs kan komma att ersättas av Trackfire RWS:

 

https://corporalfrisk.com/2018/01/05/saab-bound-for-naval-grand-slam/

 

Nog för att Trackfire är ett effektivt system som kan ta ända upp till lågtrycks vapen av 30 mm kaliber, men jag ser nog ändå hellre en allmålspjäs typ BAE 40 mm Mk3 (Trinity) eller Mk4 som ersättning. Tror inte på Trackfire RWS som ett huvudvapen, men väl som ett effektivt närförsvarssystem på större enheter och som huvudbestyckning på mindre. BAE 40 mm Mk4 kommer förmodligen ändå att behöva anskaffas till finska marinen den dagen det är dags för HTM av Katanpää klassen.

 

 

Kontraktet med Patria en lyckträff för varvet i Tykö - nyrekryteringar på gång

 

Visserligen en arkivbild men när såg man alla fyra Hamina på en bild?

 

/Per

Edited by Perman
Link to comment
Share on other sites

Jag tror inte att Trackfire blir huvudbeväpning och speciellt inte för att man måste spara så mycket vikt En 57 mm Mk. 3 väger med 1000 skott i magasinet ca 14 ton och tom 7 ton. Byter man ut den mot en 40 mm Mk.4 (2,3 ton) med motsvarande magasin (1000 x 2,5 kg) sparar man omkring 9 ton med bara en aningen mindre eldkraft.

 

Min gissning, men det är endast en sådan än så länge, är att man inte nämnde huvudkanonen för att det inte är ett SAAB-projekt. Man har heller som sagt inte sagt något om den övriga beväpningen, både mot ytmål och om man skall fortsätta med samma Umkhonto, uppgradera till en ny modell, eller välja en helt ny LV-robot.

 

Dessutom skrevs det här (i mitten på oktober) att Haminaklassen skall få nya 40 mm kanoner. Publikationen är reservist- och reservofficersförbundens  tidsskrift och Finlands största militärpublikation, så det är inte Försvarsmaktsinformation, men skribenten Tero Tuominen brukar vara rätt välinsatt i frågorna

http://www.reservilainen.fi/uutiset/laivue_2020_korvaa_vanhaa_ja_tuo_uutta

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

3 hours ago, Andratenor said:

Jag tror inte att Trackfire blir huvudbeväpning och speciellt inte för att man måste spara så mycket vikt En 57 mm Mk. 3 väger med 1000 skott i magasinet ca 14 ton och tom 7 ton. Byter man ut den mot en 40 mm Mk.4 (2,3 ton) med motsvarande magasin (1000 x 2,5 kg) sparar man omkring 9 ton med bara en aningen mindre eldkraft.

 

Min gissning, men det är endast en sådan än så länge, är att man inte nämnde huvudkanonen för att det inte är ett SAAB-projekt. Man har heller som sagt inte sagt något om den övriga beväpningen, både mot ytmål och om man skall fortsätta med samma Umkhonto, uppgradera till en ny modell, eller välja en helt ny LV-robot.

 

Dessutom skrevs det här (i mitten på oktober) att Haminaklassen skall få nya 40 mm kanoner. Publikationen är reservist- och reservofficersförbundens  tidsskrift och Finlands största militärpublikation, så det är inte Försvarsmaktsinformation, men skribenten Tero Tuominen brukar vara rätt välinsatt i frågorna

http://www.reservilainen.fi/uutiset/laivue_2020_korvaa_vanhaa_ja_tuo_uutta

 

 

 

 

Låter ju hoppfullt i alla fall. Om viktsminskningen blir 9 ton med 40 mm Mk4 så förstår jag inte varför inte finnarna också skulle kunna vara intresserade av det uppdaterade och renoverade ELMA antiubåtsgranatsystem som är på gång till de renoverade svenska bevakningsbåtarna. De har ju erfarenhet av systemet eftersom det fortfarande finns på Rauma-klassen, och det skulle nog med lätthet kunna installeras på de moderniserade Hamina fartygen om de får en mindre och lättare huvudpjäs.

 

/Per

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
22 hours ago, Andratenor said:

 

Trevligt, även om gissningen egentligen nog var en "no brainer". Fanns väl ingen annan reell lösning som rymdes inom budget och med de krav på viktsbegränsning som fanns (Trackfire som huvudbestyckning trodde jag aldrig på). 40 mm Mk4 är väl ingen pjäs med fantastiska högprestanda precis, men ger ändå väldigt mycket eldkraft för pengarna och är ett bra val med tanke på den låga vikten, tillförlitligheten, låga "avtrycket" och möjligheten att använda 3P ammunition fullt ut. Nu fattas bara att den svenska marinen går samma väg och ersätter alla gamla 40 mm Mk2 pjäser med Mk4 (dvs. på Carlskrona, Gävle-klassen och Koster-klassen). För den som inte vet så är 40 mm Mk4 utvecklad från 40 mm pjäsen som används på stridsfordon 90 (mest troligt den på LvkV 90 med högre elevation), och som i sin tur är en upp och nervänd (och moderniserad) 40 mm L/70 (med en eldhastighet på 300 sk/min).

 

 

BAE Systems awarded 40 Mk4 Naval Gun contract for Finland

 

Om man får tro navyrecognition.com så är det inte fråga om begagnade eller s. k. demonstratorpjäser som det har spekulerats om på vissa håll. Häftigt med den datorgenererade bilden som visar hur det kommer att se ut på Hamina. Frågan är väl bara vad det blir för eldledningssystem om det nuvarande SAAB Ceros systemet överförs till de nya korvetterna.

 

 

/Per

Edited by Perman
Link to comment
Share on other sites

Blir intressant att se vilket val det blir på ny ytmålsrobot. USA har nyligen bekräftat att man godkänner försäljning av både  RGM-84Q-4 Harpoon Block II+ ER Grade B och ESSM till Finland. Detta skall dock inte tas som ett beslut ännu, men det är ett hinder ur vägen.

 

Min gissning är dock fortfarande att RBS Ny blir attackrobot medan ESSM blir luftvärnsrobot på korvetterna.

 

https://navaltoday.com/2018/02/06/finland-seeks-harpoon-essm-missiles-for-new-corvettes-missile-boat-upgrades/

Link to comment
Share on other sites

Finland seeks Harpoon, ESSM missiles for new corvettes, missile boat upgrades

 

Tyvärr tror jag finnarna gör ett stort misstag här när man väljer Harpoon som sin framtida sjörobot för samtliga ytstridsfartyg och som kustrobot. Så vitt jag kan bedöma så har Harpoon roboten börjat närma sig gränsen för sin utvecklingspotential. Naturligtvis har Harpoon sina fördelar som att den är väldigt kompakt och relativt liten och svår att upptäcka både på radar och visuellt, men i detta fall tror jag det är mer av ett politiskt beslut än nånting annat. Kan vara ett sätt att underlätta för en finsk NATO anslutning. Enligt min mening så hade RBS-15 Mk4 varit ett bättre val.

 

/Per

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Som jag skrev ovan så är detta INTE ett inköpsbeslut, det är ett beslut som ger möjlighet till försäljning, vilket är en helt annan sak.

 

YLE ger en mycket mer nyanserad bild, men än så länge bara på finska
https://yle.fi/uutiset/3-10060367

Edited by Andratenor
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

21 minutes ago, Andratenor said:

Som jag skrev ovan så är detta INTE ett inköpsbeslut, det är ett beslut som ger möjlighet till försäljning, vilket är en helt annan sak.

 

YLE ger en mycket mer nyanserad bild, men än så länge bara på finska
https://yle.fi/uutiset/3-10060367

 

Ok, såg inte att du hade postat. Återstår väl bara att avvakta vad beslutet blir då. Ska bli intressant att se (om man nu väljer quad packed ESSM) hur många man kan tränga in på en Hamina.

 

/Per

Link to comment
Share on other sites

Svårt att säga, men jag tror inte Haminaklassen får nya vid detta skede.

 

Som det ser ut så så är min gissning att de fortsätter med Umkhonto, eftersom man satt in en förfrågan om 68 ESSM robotar och 17 st. Mk 25 kvadruppeltuper för dem, vilka endast får plats i en Mk 41/Mk 57-cell. Detta skulle betyda 4-8 VLS-celler med max 16-32 robotar per korvett, men man verkar endast ha bett om offert för 16 per skepp, med en reservcell och fyra reservrobotar.

 

Med det sagt så kan man dubbelpacka ESSM i det klart mindre Mk 56, som borde motsvara storleken på Umkhontos celler, så vem vet...

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...

Kongsberg to deliver ST2400 variable depth sonars for Finnish Hamina-class missile boats

 

Finnish Defence Forces Choose KONGSBERG Naval Sonars for SQ2000 Mid-Life Upgrade

 

Hamina klassen får i HTM ny släpsonar av typ Kongsberg ST2400 som finns på Rauma klassen och även kommer att finnas på våra Gävle korvetter efter att de genomgått HTM. Som den finska försvarsbloggaren Corporal Frisk påpekar på twitter så fanns möjligheten annars att återanvända de sonarer som finns på Rauma klassen idag, men nu när Hamina får helt nya som betyder det förmodligen en ökad redundans vad gäller reservdelar och hela sonarsystem.

 

/Per

Edited by Perman
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Det var som...

 

Idag har det bestämts vilken robot som blir den nya ytavvärjningsroboten för flottan och kustrobotförbanden. Och tvärt emot i princip ALLA gissningar (de flesta förståsigpåare har tippat RBS-15 eller NSM) blir det IAI Gabriel, i dess nyaste utförande.

 

Detta betyder dessutom att enbart militärtekniska detaljer och pris vägts in då i princip alla andra modeller som evaluerades (RBS-15, NSM, Harpoon och Excocet) hade politiska incitament. Jag gissar nämligen att inte Finland vinner sååå mycket internationel goodwill genom att stöda israelisk försvarsindusti.

 

Enligt Defense-Update är roboten "längre och snabbare än en Harpoon, möjligtvis med ram-jetdrift för supercruisehastighet och längre räckvidd". Oberoende handlar det om en robot med aktiv radarsökare och där redan föregående modell (Mk IV från tidigt 90-tal) hade över 200 km räckvidd.

 

Detta hade jag fan inte väntat mig, men det get en intressant extra krydda utifall det skulle kunna kombineras med inköp av t.ex. Barak 8 som luftvärnsrobot till korvetterna.

 

http://www.defmin.fi/sv/aktuellt/pressmeddelanden?587_m=9398

Edited by Andratenor
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Det var verkligen inte väntat som sagt. Själv trodde jag på RBS-15 eller NSM och att RBS-15 i sluttampen skulle vinna på större verkan i målet. Verkar som du säger som om krigsdugligheten, militära prestanda och pris varit avgörande. Just detta system har ju inte används i krig ännu, men hela den israeliska krigsmaskinen och vapensystemen inkl. sjörobotsystemet Gabriel har ju utvecklats efter krigserfarenheter. Corporal Frisk spekulerar även i om man helt enkelt gjort detta val p g a brist på pengar. Förmodligen måste man ha varit i Israel och studerat systemet, men detta har nog gjorts i största hemlighet för att undvika spekulationer och motdrag från de andra vapenföretagen.

 

Corporal Frisk försöker reda ut valet av ny sjörobot: Gabriel announced for PTO2020

 

Marinen köper nytt robotsystem från Israel för 162 miljoner euro

 

/Per

Edited by Perman
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

En kommentar på FB från Göran Nylén rör det goda samarbetet med och erfarenheterna från SPIKE, och att det har spelat in här:

 

Quote

"En trolig orsak är sannolikt även de tidigare goda erfarenheterna med Spike-systemet där finsk industri byggt upp mycket god robotteknisk kompetens och även hjälpt till att förbättra vapensystemet vilket lett till ytterligare exportaffärer för israelerna. Det är inte alls omöjligt att en liknande komponent finns i detta avtal."

 

/Per

Edited by Perman
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Jag frågade på Twitter av finska marinens kommunikatör om modellen på Gabriel. Till min förvåning svarade försvarsministeriet (!) att närmare uppgifter om modellen är klassificerade. 

 

Vanligen försöker ju finska försvaret skaffa mogna vapensystem, inte utvecklingsprojekt.  

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Från en finskspråkig artikel i Helsingin Sanomat:

 

spacer.png

Quote

Missilbåten Tornio fotograferad tisdag i Upinniemi militära hamn. De mest slående förändringarna i fartygets profil är den tydligt mindre kanonen och avsaknaden av den pyramidformade sektionen på baksidan av däcket, som var utrustat med Sagem elektro optiska sensorsystem. (FOTO: Jukka Gröndahl / HS)

 

Renoveringen genomförs på Western Shipyard i Teija. Kostnaden för renoveringen och moderniseringen av de fyra fartygen är 223 miljoner €. Skrovet som är tillverkat i aluminium verkar vara i gott skick på fartygen säger man. Överbyggnaden är gjord i kolfiberlaminat. En annan lätt detekterbar förändring är borttagandet av den pyramidala tornet på robotdäckets baksida. Det hade ursprungligen en elektrooptisk sensor. Maststrukturerna har också nya utsprång i och med moderniseringen. Besättningen och officerarna ska ha bytt plats i FNS Tornio, vilket ska ha gett mer utrymme för besättningen (Hamina-klassen har ju utsatts för viss kritik tidigare att det är ganska trångt ombord). Besättningen har utökats med några få personer. Nuvarande luftvärnsrobotar behålls men sjörobotarna byts ut mot den israeliska Gabriel V. För att få plats med den nya roboten så har man tvingats bygga om och höja takkonstruktionen i robotutrymmet. Även robotluckorna har byggts om. Bytet till den mindre kanonen har troligen medgett bättre bestrykningsvinklar och en viktig vikts besparing på flera ton, vilket man bl a har utnyttjat till att förse fartygen med lätt torped (svenska tp 45, senare tp 47) samt någon typ av släphydrofon akterut (Kongsberg ST2400?). För den som vill läsa artikeln på finska så finns den här (finns fler bilder på FNS Tornio): Tällainen on Suomen modernein sotalaiva: HS tutustui peruskorjattuun Tornio-ohjusveneeseen 

 

/Per

 

Edited by Perman
  • Thanks 2
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

En delvis ny silhuett på finska Hamina klassen:

 

Den första totalrenoverade robotbåten av Hamina-klass redo för sjötest

 

Finska örlogsfartyg tycker jag alltid haft lite av ett "mean looking" utseende med mörk kamouflagemålning och "identitetslösa" idnr av öststatstyp, och FNS Tornio gör ingen besviken i det avseendet. Dock så hade jag även gärna sett en bekräftelse på att lv-robotsystemet ska uppdateras till senaste versionen (kanske görs ändå) samt införande av nån sorts tyst lågfartsmaskineri för att optimera ubåtsjakts kapaciteten, men man kan som sagt inte få allting på ett litet skrov med en begränsad budget.

 

 

UPDATE: Corporal Frisk har nu publicerat en uppdaterad artikel i sin blogg rörande både Pohjanmaa och Hamina:

 

Big and Small Sisters

 

Han bekräftar nu att Hamina klassen även får SAAB Trackfire på aktra överbyggnaden. Man kan ju säga att det även blir en liten men ändå viss kompensation för den mindre huvudpjäsen (svenska marinen går som jämförelse rakt motsatt väg på sina ytstridsfartyg, dvs. man går från 3 till 2 pjäser per fartyg eller från 2 pjäser till 1 i HTM eller ombyggnader). Det är inte dåligt vad man får plats med på detta lilla fartyg. Dessutom förbättrad standard på personalutrymmena och bryggan.

 

Vad gäller Pohjanmaa klassen så visar en video från SAAB att en NH 90 hkp inte kommer att rymmas i hangaren, men man kommer att kunna landa på helikopterdäcket (såväl finska som svenska NH 90). Enligt en kommentar på bloggen så är dock SAABs illustration i videon inte skalenlig, och denne hävdar att hangaren visst kan härbärgera en NH 90 hkp. Tiden får väl utvisa vad som är sant, men det vore onekligen lite märkligt om inte dessa fartyg på 3.900 ton får en hangar som rymmer en NH 90.

 

Finska armén har ju två st bestyckade (och fem obestyckade) MD500 helikoptrar, och dessa skulle förmodligen rymmas utan problem. MD 500 används av de finska jägarsoldaterna vid Utti jägarregemente. Dock tvivlar jag på att de kommer att användas på fartyg. En intressant tanke dock.

 

/Per

 

 

Edited by Perman
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Robotbåten FNS Hanko nära att kollidera med en lotsbåt i Dec 2018 (tack till adam seven på twitter):

 

Olycksutredningscentralen: M2018-04 Tillbudet mellan en lotsbåt och en robotbåt i utkanten av Emsalö

 

Utredning om tillbud nära Emsalö klar – militärbåt var osynlig på radar

 

/Per

Edited by Perman
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...