Jump to content

Perman

Recommended Posts

20 hours ago, Chassi said:

De vagnar man byggde grkpbv90 på var ju förrådsställda chassin från det avbokade köpet av AMOS.

Jag lägger min peng på att man bygger om och renoverar någon befintlig vagn till grkpbv90, före att köpa något helt nytt. Fördelen med att ha samma vagnstyp i grund är ju att man inte behöver ha olika reservdelssatser eller verktygssatser eller olika kunskaper bland underhållspersonal.
Jag hoppas men känner ändå tveksamhet över att man köper helt nya fordon.

Det var därför jag nämnde Bertilvagnar. Då de förrådsställda var väl ursprungligen Bertilvagnar. Så om de tar beg sådana. Så kan man uppgraderade dessa överdelar. Till att de monteras på nya MK3 chassin.  Som mitt förslag var. Där jag tycker fler kan uppgraderas på MK3 som Norge gjorde. För att sedan komplettera med MK4. 

Vill man inte ha MK3 i brigaderna så kan Mälardalen få dessa.

Då det i början kanske bara rör sig om några kompanier Cv90.

Där jag tycker även beg NL9035 är intressanta. 

Edited by madman

FMV beställer fler granatkastarpansarbandvagnar

Försvarets materielverk har lagt en beställning till Hägglund Bofors Utveckling på ytterligare tjugo Granatkastarpansarbandvagn 90.  Beställningsvärdet är cirka 500 miljoner kronor och leverans till Försvarsmakten är planerad till perioden 2023 till 2025.

https://www.fmv.se/aktuellt--press/aktuella-handelser/fmv-bestaller-ytterligare-grkpbv-90/

Edited by henke
ingress
  • Like 2

7 minutes ago, Pärmtroll said:

Enda skillnaden jag ser är att leverans ska ske 2023 till 2025 mot tidigare utskick 2024. Eller har de nu räknat in förseningar.

Sedan är frågan om de överskjutande sex st skulle kunna placeras någonstans. Där Gotland skulle kunna få 2 st, Mälardalen 2 st och Lokalförsvarsförband i Östersund kanske skulle vara något.

Edited by madman

• Super Administrators

OFF TOPIC UPPHÖR!

Konflikten i Ukraina och erforderlig materiel för Försvarsmakten att klara det moderna kriget diskuteras i andra trådar. 

Inlägg om konflikten i Ukraina

Allmänt vilken materiel som krävs för försvaret av Sverige

Här är det Grkpbv90120 som gäller. 

/Henke -BlåGul

• Like 1
  • Thanks 3

On 2/25/2022 at 11:35 AM, madman said:

Enda skillnaden jag ser är att leverans ska ske 2023 till 2025 mot tidigare utskick 2024. Eller har de nu räknat in förseningar.

Sedan är frågan om de överskjutande sex st skulle kunna placeras någonstans. Där Gotland skulle kunna få 2 st, Mälardalen 2 st och Lokalförsvarsförband i Östersund kanske skulle vara något.

GRKPBV arbetar i plutoner om 3 som arbetar utifrån att någon-några vagnar ständigt rör sig samtidigt som någon-några är eldberedd. Att inte ha hela plutoner innebär att de förbanden måste ändra/ha en helt annan taktik än övriga GRKPBV-förband. Jag är även något skeptisk till att tillföra STRF90 till förband som inte har det i övrigt då det blir mer logistik, krav på helt andra mekanikerutbildningar, svårt att hänga med i operativa frr osv.

Slutligen får vi mig veterligen inte några överskjutande vagnar. Det är sex vagnar (två plutoner) per pansarbataljon och vi kommer ha 3 bataljoner vid P7, P4 och I19 samt en pansarbataljon vid P18 = 10 bataljoner och 60 GRKPBV. Jag kan dock ha missat något.

2 hours ago, Kilo3 said:

GRKPBV arbetar i plutoner om 3 som arbetar utifrån att någon-några vagnar ständigt rör sig samtidigt som någon-några är eldberedd. Att inte ha hela plutoner innebär att de förbanden måste ändra/ha en helt annan taktik än övriga GRKPBV-förband. Jag är även något skeptisk till att tillföra STRF90 till förband som inte har det i övrigt då det blir mer logistik, krav på helt andra mekanikerutbildningar, svårt att hänga med i operativa frr osv.

Slutligen får vi mig veterligen inte några överskjutande vagnar. Det är sex vagnar (två plutoner) per pansarbataljon och vi kommer ha 3 bataljoner vid P7, P4 och I19 samt en pansarbataljon vid P18 = 10 bataljoner och 60 GRKPBV. Jag kan dock ha missat något.

Nej det tror jag inte. Däremot har jag missat P18. 

6 hours ago, madman said:

Nej det tror jag inte. Däremot har jag missat P18. 

Tack för din redogörelse.

Då är det bara stridsgruppen vid mälardalen som saknar fordonsburna GRK och då får man väl hoppas att de får lite fler patgb360 med GRK torn för bandburna GRK bärare kommer inte hänga med tempot av de hjulburna pansarfordonen?

//TF 

Edited by TKraften

3 hours ago, TKraften said:

Tack för din redogörelse.

Då är det bara stridsgruppen vid mälardalen som saknar fordonsburna GRK och då får man väl hoppas att de får lite fler patgb360 med GRK torn för bandburna GRK bärare kommer inte hänga med tempot av de hjulburna pansarfordonen?

//TF 

Jag något bör göras. Istället för att de ska ha dragna M/41D efter fordon. De har två rör kvar för GRKPBV90. Lösningen är minst någon typ av GRK i fordonet. Kan man önska så kunde några NEMO+ monteras in i nya AMV. Sedan tycker jag Mälardalen ska ha minst ett kompani med CV90 och då kunde de också kunnat ha minst två GRKPBV90. Då den tredje brigaden kommer att ta längre tid att bygga upp än Mälardalen. Som ska i dag förstärka Gotland.

1 hour ago, madman said:

Jag något bör göras. Istället för att de ska ha dragna M/41D efter fordon. De har två rör kvar för GRKPBV90. Lösningen är minst någon typ av GRK i fordonet. Kan man önska så kunde några NEMO+ monteras in i nya AMV. Sedan tycker jag Mälardalen ska ha minst ett kompani med CV90 och då kunde de också kunnat ha minst två GRKPBV90. Då den tredje brigaden kommer att ta längre tid att bygga upp än Mälardalen. Som ska i dag förstärka Gotland.

Önska du inte Amos istället? Då får du 2st 12 cm rör med möjlighet till direkteld, helautomatisk laddning samt möjlighet till skjuta 12 granater i olika vinklar och alla landar samtidigt i mål. 

Är det så bra att blanda bandburet och hjulburet?

Med ett renoldlat hjulburet förband då har du möjlighet till en hög rörlighet.

Blandar du in bandburna enheter så blir ju dessa en bromskloss?

Sen är jag otroligt besviken att våra politiker inte tar lite mera höjd på materialbeställningar nu när det är krig i Ukraina och vi blir hotade av putlers anhang om vi väljer gå med Nato. 

Politikerna måste helt enkelt göra som Tyskland som dunkar in 1000 miljarder nu i engångssumma för i år 2022 till sin försvarsmakt och att man därefter går upp 2% bnp till försvaret.

//TF

13 hours ago, TKraften said:

Önska du inte Amos istället? Då får du 2st 12 cm rör med möjlighet till direkteld, helautomatisk laddning samt möjlighet till skjuta 12 granater i olika vinklar och alla landar samtidigt i mål. 

Är det så bra att blanda bandburet och hjulburet?

Med ett renoldlat hjulburet förband då har du möjlighet till en hög rörlighet.

Blandar du in bandburna enheter så blir ju dessa en bromskloss?

Sen är jag otroligt besviken att våra politiker inte tar lite mera höjd på materialbeställningar nu när det är krig i Ukraina och vi blir hotade av putlers anhang om vi väljer gå med Nato. 

Politikerna måste helt enkelt göra som Tyskland som dunkar in 1000 miljarder nu i engångssumma för i år 2022 till sin försvarsmakt och att man därefter går upp 2% bnp till försvaret.

//TF

Personligen tycker jag AMOS på AMV ser för högt och förmodligen för tungt ut. Kanske även lite fel fördelning på vikten också. Men hade gärna haft dem på CV90 som det ursprungligen var tänkt. Därför föreslår jag två-fyra Nemo+ på AMV.

Huvuddelen skulle bestå av hjulburna kompanier. Där en lätt reducerad bataljon består som den 71:e med tre stridande kompanier varav två är förstärkta med bättre beväpnade AMV i Revinge/Skåne. Samtliga förstärks även med Galtar för spaning etc.

Mälardalen består av två lätta bataljoner med två av tre stridande komp som förstärks av bättre beväpnade AMV. Följt av en tyngre bataljon bestående av två komp med CV 90 och ev ett strv komp. Sedan bygger man upp dessa förband succesivt så att de ökar i styrka.

Där Mälardalen kan behöva CV90 som förstärkning. Eller störa med eldöverfall under vägen. Tills förstärkning anländer. Mälardalen ska också förstärka Gotland. Och då får vi kanske lite förberedelsetid.

Senaste nytt är att man har bestämt att skicka militär utrustning för 5000 personer. Och 5000 pansar skott M86/AT4. Där kunde vi ha fördelat så att de fick 2-3000 AT 4, 500-1000 RB57 och några hundra GRG 48 med ammunition som ändå skulle skrotas.

Edited by madman

• Super Administrators

@madman och @TKraften

Mitt tidigare inlägg var tydligen oklart .

Här diskuterar vi Grkpbv 90120 Mjölner.

INTE Tysklands ökade försvarsbudget, Sveriges bistånd av Pansarskott till Ukraina, osv.

Blanda heller inte in dessa ämnen i andra "on-topic" inlägg för de kommer att raderas som helhet.

Återgå till ämnet och stanna inom det. Det finns särskilda trådar för respektive ämne, det här är inte Twitter eller Discord :) /Henke - BlåGul

• Like 3
  • Thanks 1
  • Confused 1

On 2/28/2022 at 10:23 AM, henke said:

@madman och @TKraften

Mitt tidigare inlägg var tydligen oklart .

Här diskuterar vi Grkpbv 90120 Mjölner.

INTE Tysklands ökade försvarsbudget, Sveriges bistånd av Pansarskott till Ukraina, osv.

Blanda heller inte in dessa ämnen i andra "on-topic" inlägg för de kommer att raderas som helhet.

Återgå till ämnet och stanna inom det. Det finns särskilda trådar för respektive ämne, det här är inte Twitter eller Discord :) /Henke - BlåGul

Svenskt försvar m.m. tycker Mjölner är bäst. Det är inget att diskutera, punkt.

Slut på diskussionen. Alla andra funktioner har vi inte behov av. Men vi behåller M41/D för den är näst bäst. Förlåt nu gled jag ifrån MJÖLNER igen.0:)

Edited by madman

8 hours ago, madman said:

Svenskt försvar m.m. tycker Mjölner är bäst. Det är inget att diskutera, punkt.

Slut på diskussionen. Alla andra funktioner har vi inte behov av. Men vi behåller M41/D för den är näst bäst. Förlåt nu gled jag ifrån MJÖLNER igen.0:)

Mjölner är nog klart bäst men borde man inte nu utveckla en Mjölner II där det blir ett riktigt torn med rörligt golv och inte en huva?

Sen hade jag gärna sett vapenstation och höj/sänkbar sensormast på vagnen. 

Jag hade ävem gärna sett en splitterskyddad täckt släpvagn med mer granater som vagnen kan dra. 

Har du @madman några förslag på förbättringspotentialer på systemet mjölner?

//TF 

Edited by TKraften
Stavfel

26 minutes ago, TKraften said:

Mjölner är nog klart bäst men borde man inte nu utveckla en Mjölner II där det blir ett riktigt torn med rörligt golv och inte en huva?

Jag hade ävem gärna sett en splitterskyddad täckt släpvagn med mer granater som vagnen kan dra. 

//TF 

Vilken sensor tänker du på?

9 minutes ago, Chassi said:

Vilken sensor tänker du på?

Jag tänker mig en höj/sänkbar mast som kan gå upp några meter med en kabelstyrd vertikalstartande UAV på toppen som kan gå upp ytterliggare 50 meter. 

Sensorer på UAV jag vill ha är optiska kameror, IR kamera, mätlaser och radar.

Tanken är att vagnen står i skog och att du kan titta ut genom trädens toppar.

Bra för spaning eller målmätning åt sig själv eller andra enheter. 

Radar kanske farligt att ha på men det var bara en fundering.

//TF 

Edited by TKraften
Stavfel

4 minutes ago, TKraften said:

Jag tänker mig en höj/sänkbar mast som kan gå upp några meter med en kabelstyrd vertikalstartande UAV på toppen som kan gå upp ytterliggare 50 meter. 

//TF 

Jag har svårt att se hur man kan få en sådan lösning effektiv, tror inte den är önskvärd heller i det formatet.

Bättre då att utveckla en drönarfunktion hos de förband som ska invisa eldgivningen från grk-vagnarna.

• Like 1

44 minutes ago, Chassi said:

Jag har svårt att se hur man kan få en sådan lösning effektiv, tror inte den är önskvärd heller i det formatet.

Bättre då att utveckla en drönarfunktion hos de förband som ska invisa eldgivningen från grk-vagnarna.

Ja det nog bättre att man ger en bättre sensor förmåga samt drönarfunktion till stridsfordon 90 ledningsvagnarna och lkv90 vagnarna.

//TF 

On 3/2/2022 at 7:33 PM, TKraften said:

Jag hade även gärna sett en splitterskyddad täckt släpvagn med mer granater som vagnen kan dra. 

//TF 

Nu ska MJÖLNER II och äldre få ett eldledningssystem. Men jag önskar betydlig moderna lösningar. Men visst kunde MJÖLNER II få lite förbättringar.

Lagret med antalet granater tycker jag ändå är skapligt. Detta enkla funktionella system som är baserat på enkel mekanik. Som ändå skulle vara kvar om det elektriska skulle sluta fungera.  Eller få kortvarig snabbare laddning av fyra granater.

Huven skulle styras av motor. Mekaniken av laddning av granater skulle också styras elektroniskt. Man skulle även kontrollera möjligheten med en hylla/magasinhållare av en granat i lite högre upp på laddningsröret. Vilket skulle korta ner laddningsförmågan betydlig. Kanske inte lämpligt i fredstid. Så det innebär att de första sex granaterna kan avfyras snabbare. Då det annars sköts med manuell laddning. Laddaren kan då stå redo med ny granat i handen.

En ksp 58 integrerad uppe på huven. Alt med en kortare RWS. De bör minst ha en ksp monterad frontalt i huven.

Sedan är jag inte emot ett enkelt funktionellt 120 mm GRK. Som monteras i en anpassad 10 fots container på en BV410. För våra lokalförsvarsförband inkl HV. Som en komplettering till en dragen M41/D. De kan då få skydd mot splitter och finkalibrig eld. De blir mer skyddade mot väder och vind. Samt arbetsmiljön blir bättre enl utredning. Om de får tratt och  skyddade väggar mot bullret etc. Även enklare lösning med 81 mm på Bv kan också vara intressant. Duger liknade åt Finland så varför duger det inte åt oss. De använder även 120 mm på lastbil för deras kustförsvar.  Om jag nu får beröra andra lösningar.;-)    

Edited by madman
  • Like 2

On 3/2/2022 at 7:33 PM, TKraften said:

//TF 

Varför torn istället för huva? Huvan har en viss sidriktningsförmåga och annars är det bara att svänga med vagnen. En GRKPBV har inte samma behov av att kunna verka i sidled som ett STRF. Vapenstation för självskydd kan det absolut finnas ett syfte med!

On 3/2/2022 at 8:08 PM, TKraften said:

Var ska masten få plats? Ska vi offra granater för att ha en mast? Vem ska sköta optroniken/drönaren i masten?

On 3/2/2022 at 8:08 PM, TKraften said:

//TF 

GRK eldleder inte sig själv. GRK underställs ett förband som eldleder dem. Därmed borde det förbandet som eldleder ha en UAV, om någon.

En av de bästa grejerna med GRKPBV90 är hur enkel/robust/fältmässig den är. Att lägga in en massa elektronik komplicerar systemet och gör det skörare. Dessutom är det en dålig förståelse för systemet pansarbataljon att försöka klämma in alla dessa förmågor i GRKPBV:n. Gör det istället i EPBV.

• Like 1

Håller med om att mast passar bättre på EPBV eller liknande fordon.

Huven kan jag hålla med om att den skulle räcka med manuell vridning. Då den ändå inte har så hög vridningsgrad. Det skulle vara en fördel om elektronik skötte hissen. Då det blir mindre moment för de två laddarna. Eller att man lättare skulle klara av det med en laddare om det behövs. Det manuella skulle kunna kopplas in om den krånglade.