Jump to content

Märklig KSP90-kasett?


Fu E

Recommended Posts

1.Grupp2.JPG

 

Nån som känner till kassetten på bilden? Nyhet? Försök? Standard? Ser ju för jävlig ut måste jag säga, men kanske ett sätt att slippa det gamla scenariot: smyga-smyga-hemlig DUNK RASSEL RASSEL (kspskytten får onda ögat)...

Edited by Fu E
Link to comment
Share on other sites

  • Replies 73
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

En fråga angående bilden, är det ett gäng flygbasjägare?

Nej, Rogge.

Det är flottister från Berga som klätt ut sig i m90 och gjort en hel sida om hur de låtsas vara Flygbassäk.

 

TIPS: Högerklicka på bilden. Välj "Egenskaper". Kopiera urlen och klistra in i browsern. Ta bort filnamnet. Enter.

Link to comment
Share on other sites

  • Forumsledning

Nej de "tillhör" inte nån speciell variant.

Plastkasseterna kommer oftast tillsammans med den fabriksbandade ammon och är inplastat. Personligen gillar jag tygkasseterna mer eftersom de inte råkar trilla ur sitt fäste på kulsprutan som plastkasseterna gör, och de är inte alls lika ömtåliga som plastskiten

Link to comment
Share on other sites

Guest Andrew

Kassetterna är en förbättring av den gamla kassetten

och inte avsedda enbart för 90b.

du tolka det hur du vill , men personligen tycker jag

att det finns både för och nackdelar med båda de typer av kassetter som FM använder.

Edited by Andrew
Link to comment
Share on other sites

Att. Andrew: Vad ser du för fördelar med plastkassetterna? Har personligen enbart negativa erfarenheter av dessa, men då var visserligen de flesta mycket slitna. Förutom att de tenderar att lossna, låter det som en halv trumslagarkår när man går i skogen med halvfull kassett.

Edited by Fu E
Link to comment
Share on other sites

Förutom att de tenderar att lossna, låter det som en halv trumslagarkår när man går i skogen med halvfull kassett.

där har du ju en fördel.. moral höjande effekt på resten av gruppen och ska man inte smyga så skit samma ;)

Link to comment
Share on other sites

enda dåliga med dom är väl när man har skjutit bort 50 skott och över så kan patronerna ställa sig på upp och låsa bandet vilket resulterar i att man fort som attan måste slita upp dragkedjan och slita ut bandet och fortsätta skjuta :baskerPa:

Link to comment
Share on other sites

En fråga angående bilden, är det ett gäng flygbasjägare?

Frågan är visserligen besvarad, eller iaf har de gett ledtrådar till svaret.

Flygbassäk är 6 man per patrull och FBJ 5 man.

@Rogge.

Kolla på mössmärket.

Både flygbassäk och FBJ tillhör FV, men för en sådan bild kan man ju anta att de som har basker skulle burit den.

Men oz har redan svarat, det är flygbassäk.

 

Vissa skyttar stoppar i en skiva (exempelvis bit av amlåda eller plastkassett) i tygkassetterna för att förhindra eldavbrott. Vet inte om det fungerar bra. Någon som provat och vet?

Link to comment
Share on other sites

Guest Andrew
Att. Andrew: Vad ser du för fördelar med plastkassetterna? Har personligen enbart negativa erfarenheter av dessa, men då var visserligen de flesta mycket slitna.

Förutom att de tenderar att lossna, låter det som en halv trumslagarkår när

man går i skogen med halvfull kassett.

Som 106 precis utryckte det man "fodrar" helt enkelt plastkassetten invändigt.

På Fbjs så hade våra sjukvårdare ark med softpads för att kunna klippa till och sätta på fötter m.m

Dessa tiggde vi skyttar åt oss och eftersom arken med softpads

har lim på baksidan så funkar dessa ypperligt att klä lådan invändigt med.

Allt ljud ifrån glappet mellan patroner och lådan försvinner på detta sätt.

 

Bäst vore en kombination , men detta är ju helt klart en prisfråga som vanligt inom FM.

Om man istället hade en plastlåda med mettallkil istället för

plastkilen så hade jag fördragit en sådan kassett.

Fördelen är att plasten håller bra bortsett ifrån kilen då.

 

Nackdel tygkassett:

- Dragkjedjan har en tendens att balla ur.

Alla vet vi ju hur det är med dragkjedjor och vatten.

- Påsarna har en tendens till att gå hål i tyget.

 

Håller med dig Fu E slitna plastkassetter är värdelöst ,

men då endast av den anledning att plastkilen blivit mjuk.

 

En annan sak som vissa skyttar med korta armar har problem med

vid använding av plastkassetten är vid stående och i vissa fall även knästående

skjutning, då vissa helt enkelt har svårt att nå runt kassetten fram till handskyddet.

Detta tycker jag borde man löst genom att haft en skjutbar kolv likt den på 90b

fast med låslägen (snäpp) så att enskild skytt kunnat justera / anpassa kolven

efter sina armar/kropp.

Personligen har jag inte detta problem då jag klarar mig fint med den fasta kolven.

 

Som Kimster var inne på tidigare ... i utlandsstrykan hade vi inte samma problem

som man hade under GU p.g.a att man får ut splirrans nya boxar á 4 st kassetter.

 

"det som smakar kostar! ..... se till att varje skott är en träff" :baskerPa:

Edited by Andrew
Link to comment
Share on other sites

Problemet med plastkassetterna ligger nog i att de egentligen är engångsmateriel. Men eftersom FM är FM så återanvänds de i fred pga kostnadsskäl varpå de slits och man då får problem.

Link to comment
Share on other sites

Guest Andrew

Sant ! , men bara för att det blir krig innebär det ju inte att man

kommer att gå med en kassett i fem minuter och sedan byta till en ny.

 

Självklart är det en kostnadssak detta har ju redan konstaterats ...

(det behöver man ju inte vara kärnfysiker för att räkna ut ... inget ont om kärnfysiker) :/

 

Plast är ju alltid plast och speciellt när kilinfattningen är i så tunt gods. Det är nog snarare här problemet ligger. Dock så löser man ju alla problem genom att köpa bättre prylar.

Därför förslår jag nu att vi slutar och betala skatt till sådant vi anser mindre nödvändigt

och väljer att skatta direkt in till FM istället. wwoooOOhhhooo ! :navy::wub::D

Link to comment
Share on other sites

  • Forumsledning

Precis som föregående inlägg håller jag med om att man SKALL BYTA BOXAR med jämna mellanrum. Se till att ta vara på plastboxar som kommer ut om ni kan övertala ansvarigt befäl att beställa ut färdigbandat i kassett (många vet inte om att det finns).

Kolla också med killarna/tjejerna på förrådet ifall de har liggande tomma boxar. (Gå dit på en fredag och var glad/trevlig :) )

 

Benämning för ammo färdigbandad i kassett är :

M4005-306101 5,56 SK PTR 5 NBAND (förpackning i AMLÅDA 80 om 4 kassetter eller Lastpall md 24 amlådor)

M4005-306401 5,56 SKPTR 5 SLNBAND ( var fjärde bula spårljus, förpackning i AMLÅDA 80 om 4 kassetter eller Lastpall md 24 amlådor)

(Källa Ammunitionskatalog Data och Bilder, Del 1 2001, sid 30)

 

På vissa ställen tvings man att lämna tillbaka kassettrna, men så då för f_n till att ni lämnar in era slitna och behåller de nya.

Kärvs inte det, se till att bygga upp ett lager i ert plutförråd. Den som samlar han har!

 

Som BJE säger är det egentligen engångmtrl, men att FM eller iaf vissa off. ser att det är evighetsmateriel bara man "vårdar ordenligt".

De håller mer än en gång men inte i evigheter.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

I juni numret av Combat& survival så är det ett reportage om Minimi=Kulspruta 90

På sidan 22 finns det en bild på en royal marine med en 100 skotts kasset i tyg som verkar väldigt smidig vid långa fotpatrulleringar.

Skall se om jag hittar bild på nätet. :dong:

Link to comment
Share on other sites

Det går inte att mickla dit en sådan här?

 

Jag tycker iallafall att Israelernas Negev liknar ksp 90 negev-w-drum.jpg

/

John :dong:

Finns ju inte så många sätt att tillverka en KSP på... det är ju bara att titta på Negev´en, på den koreanska KSP´n (tillverkarens namn börjar på D) och på H&K´s nya MG43´a...

 

Dom är snarlika till utseendet utan tvekan...

Link to comment
Share on other sites

Ja det är väl sant att man inte kan göra en ksp på så många olika sätt :dong:

men skulle man inte kunna använda Negevs kassett i 90:an?

man satte tydligen fast den i magasinstyrningen, och eftersom båda ksp:orna kan använda m16-mag, så måste ´det väl funka?

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
@Rogge.

Kolla på mössmärket.  :lala:

 

The Swede :dong:

Jag har en till fråga angående bilden (och oz får bara svara om han kan det riktiga svaret):

Om gossarna tillhör FV så varför har då inte alla FV-märke i mössan ??

Fast det kanske bara är jag som är gammal....

Link to comment
Share on other sites

Finns ju inte så många sätt att tillverka en KSP på... det är ju bara att titta på Negev´en, på den koreanska KSP´n (tillverkarens namn börjar på D) och på H&K´s nya MG43´a...

Daewoo Ultimax 100? Den ar inte Koreansk, den ar Malaysisk eller nagonting - jag kanner en kille som gjorde lumpen i tva ar dar, var Ultimax-skytt.

Link to comment
Share on other sites

Finns ju inte så många sätt att tillverka en KSP på... det är ju bara att titta på Negev´en, på den koreanska KSP´n (tillverkarens namn börjar på D) och på H&K´s nya MG43´a...

Daewoo Ultimax 100? Den ar inte Koreansk, den ar Malaysisk eller nagonting - jag kanner en kille som gjorde lumpen i tva ar dar, var Ultimax-skytt.

Daewoo kommer väl från Korea? de gör allt från svarvar till automatkarbiner i gammal hård kommunistisk anda...

 

Ultimax kommer från Singapore, tillverkas av CIS.

http://world.guns.ru/machine/mg20-e.htm

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.




×
×
  • Create New...