Perman Posted August 30, 2017 Report Share Posted August 30, 2017 http://fmv.se/sv/Nyheter-och-press/Nyheter-fran-FMV/FMV-bestaller-vapenstationer-av-Saab-AB-Surveillance/ /Per FMV har tecknat kontrakt på vapenstationer för stridsbåt 90HSM. Vapenstation är en fjärrstyrd enhet, bestyckad med primärbeväpning kulspruta 88 eller granatspruta 92 och sekundärbeväpning kulspruta 58. Den styrs av en operatör placerad ombord på stridsbåt 90HSM och ger mycket god precision vid skjutning, liksom ökad spaningsförmåga. Anskaffningen omfattar en grundbeställning på tio vapenstationer. Grundkontraktet spänner över två år och har ett beräknat värde på mer än 60 miljoner kronor. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Forumsledning henke Posted August 31, 2017 Forumsledning Report Share Posted August 31, 2017 6 miljoner styck är ganska saftigt. Det är i princip kostnaden för en vanlig Stridsbåt 90 när den kom. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Perman Posted June 19, 2019 Author Report Share Posted June 19, 2019 Sjöprover med vapenstation Amf En nyhet som åtminstone inte jag visste om är att även de fem BevB 88 i Göteborg tydligen ska få vapenstation AMF. En mycket liten men ändå viktig förstärkning av den marina närvaron på västkusten. /Per 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Perman Posted January 12, 2022 Author Report Share Posted January 12, 2022 Strb 90 HSM och BevB 88 har nu fått AMF vapenstation installerad och utprovad. En synnerligen efterlängtad förmåga kan jag tänka mig. Marin vapenstation lyfter förbandets förmåga (fmv.se) /Per 1 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts