Jump to content
Sign in to follow this  
Perman

Ny fartygskollision med am robotjagare öster om Singapore: Tio saknas

Recommended Posts

Fartygskollision öst om Singapore: Tio saknas

 

Tio sjömän saknas och fem är skadade. Enligt uppgifter på twitter så ska inte kollisionen ha inträffat i Malaccasundet, utan vid infarten till trafikseparationssystemet utanför den malaysiska kusten av Johor.

 

Bägge de am robotjagare som varit inblandade i kollision de senaste två månaderna tillhör U S Navy's 7th Fleet och båda ska vara BMD  (Ballistic Missile Defense) kapabla.

 

Skadan på jagaren ska vara vid eller omedelbart intill det aktra VLS magasinet:

 

https://twitter.com/GeorgeWHerbert/status/899544519313575936

(discussion on twitter)

 

USS John S. McCain har nu tagit sig till marinbasen Changi i Singapore. Fartyget är döpt efter den nuvarande senatorns far och farfar. Hoppas på det bästa för dom saknade och skadade sjömännen.

 

UPDATE: Skadan ska omfatta besättningsutrymme, maskinrum och kommunikationsrum.  USS John S. McCain arrives at Changi Naval Base

 

/Per

Edited by Perman

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 hour ago, w.a.p.e. said:

Låt konspirationsteorierna hagla! :D

 

Varsågod :D

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

En annan börjar ju undra lite hur det står till med sjömanskapet i delar av USN :eeh:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tankern verkar ha gjort en tvär gir åt babord om man får tro VesselFinder. Frågan är bara om den var ett resultat av kollisionen (som artikeln antyder) eller om den skedde precis innan kollisionen.

 

USS John S. McCain Collision: AIS Animation Shows Tanker’s Track During Collision

 

/Per

Edited by Perman

Share this post


Link to post
Share on other sites

http://www.gp.se/nyheter/världen/befälhavare-sparkas-efter-fartygsolyckor-1.4560136

 

Befälhavaren vid USA:s sjunde flotta avskedas efter den senaste tidens olyckor med amerikanska krigsfartyg i Stilla havet. 170823

 

Sedan januari i år har fyra olyckor inträffat, den senaste i måndags då USS John S McCain kolliderade med tankfartyget Alic MC.

Det här innebär att förtroendet för viceamiralen Joseph Aucoins ledarskap har gått förlorat och han kommer att petas.

Det meddelar den amerikanska flottan, rapporterar Reuters.

 

Fakta: Amerikanska krigsfartyg och kollisioner

Det är ovanligt att amerikanska krigsfartyg är inblandade i kollisioner. Men på sista tiden har det skett förhållandevis ofta:

2017

21 augusti: Jagaren USS John S McCain kolliderar med ett oljetankfartyg utanför Singapore. Tio sjömän rapporteras som saknade. Fem personer skadas, ingen av dem livshotande.

17 juni: Jagaren USS Fitzgerald kolliderar med ett containerfartyg sydost om Japan. Sju sjömän mister livet.

9 maj: Robotkryssaren USS Lake Champlain kolliderar med en sydkoreansk fiskebåt i internationella vatten utanför den koreanska halvön. Inga människor skadas.

2016

19 augusti: Den robotbestyckade ubåten USS Louisiana kolliderar med marinfarkosten Eagleview utanför delstaten Washington. Inga människor skadas.

2014

20 november: De marina lastfartygen USNS Amelia Earhart och USNS Walter S Diehl kör in i varandra i Adenviken. Inga människor skadas.

2004

22 juli: Hangarfartyget John F Kennedy kolliderar med en dhow, en traditionell, lokal segelbåt i Persiska viken. Segelbåten sjunker och de ombord tros ha omkommit, men det är oklart hur många de var.

Källa: The New York Times

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Det har varit minst fyra allvarligare incidenter bara i år. Förutom de tre nämnda ovan så gick robotkryssaren Antietam på grund i Tokyobukten i slutet av Januari i år. Det blev inga personskador men fartyget skadade sina propellrar och grundstötningen medförde att över 4.000 liter hydraulolja läckte ut: USS Antietam guided-missile cruiser runs aground, leaks oil

 

/Per

Edited by Perman

Share this post


Link to post
Share on other sites
2 hours ago, martinator said:

Ny Teknik ställer sig frågan varför det inträffat så många olyckor på så kort tid. Det mest intressanta är väl att Arpa ibland har problem med avstånd.

https://www.nyteknik.se/fordon/kommendorkapten-om-kollisionerna-anmarkningsvart-6865933#conversion-122831618

De kanske är för mycket teknik och för stor tillit till tekniken. Så de på bryggan glömmer varför de är där.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Upptäckten av en ny spricka i skrovet på USS John S. Mc Cain tvingar heavy lift transporten att lägga om kursen till Subic Bay:

 

Ship Carrying USS McCain Diverts to Subic Bay

 

USS John S. McCain develops crack in hull during transport to Japan

 

Kanske blir som med jagaren HMS Södermanland (gick hårt på grund vid Huvudskär 26 Dec 1968) att hon aldrig blir riktigt bra efter skadan? Jag tror även Aegiskryssaren som minsprängdes i första Gulf kriget förblev något skev i skrovet efter reparationen.

 

/Per

 

Edited by Perman

Share this post


Link to post
Share on other sites

 

 

Verkar som om de som hade vakten ombord på USS John S MCCain inte märkte fartygets avdrift åt babord under de sista tre minuterna innan kollisionen, eller också kunde man inte göra något åt detta. Frågan är då varför man saktar ner BB propeller medan man fortsätter med varvtal för 20 knop på SB pp? Man borde väl ha gjort tvärtom för att kompensera för avdriften åt BB?

 

/Per

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kan det var så enkelt att man helt enkelt fått hjärnsläpp och gett fel order?

Edited by Nestor

Share this post


Link to post
Share on other sites
7 hours ago, Nestor said:

Kan det var så enkelt att man helt enkelt fått hjärnsläpp och gett fel order?

hur stor möjlighet har den som utför ordern att se hotet, konstatera att befälet har fått hjärnsläpp och faktiskt göra rätt manöver trotts den felaktiga ordern.

Share this post


Link to post
Share on other sites
On 2017-11-02 at 8:30 AM, speculatores said:

hur stor möjlighet har den som utför ordern att se hotet, konstatera att befälet har fått hjärnsläpp och faktiskt göra rätt manöver trotts den felaktiga ordern.

Men vågar man det?

Är ledarskapet ombord att det finns "utrymme" för enskild sjöman att "säga emot" högsta chefen på fartyget?

Det har ju förekommit uppgifter om hur minst ett av fartygen varit drabbade av "toxic leadership" ombord, vilket ju torde inverka menligt på en besättningsman benägenhet att "säga emot".

Share this post


Link to post
Share on other sites
4 minutes ago, Nestor said:

Men vågar man det?

Är ledarskapet ombord att det finns "utrymme" för enskild sjöman att "säga emot" högsta chefen på fartyget?

Det har ju förekommit uppgifter om hur minst ett av fartygen varit drabbade av "toxic leadership" ombord, vilket ju torde inverka menligt på en besättningsman benägenhet att "säga emot".

Då kanske vi har svaret, är sjömännen så livrädda för officerarna att de hellre kör fartyget på kollisionskurs än att ignorera en farlig order. Då är ju olyckorna om än beklagliga lätt försåtlig.

Share this post


Link to post
Share on other sites
On 2017-11-01 at 10:42 PM, Perman said:

Frågan är då varför man saktar ner BB propeller medan man fortsätter med varvtal för 20 knop på SB pp?

Uruselt användarinterface

At 0519, the Commanding Officer noticed the Helmsman (the watchstander steering the ship)
having difficulty maintaining course while also adjusting the throttles for speed control. In
response, he ordered the watch team to divide the duties of steering and throttles, maintaining
course control with the Helmsman while shifting speed control to another watchstander known
as the Lee Helm station, who sat directly next to the Helmsman at the panel to control these two
functions, known as the Ship’s Control Console. See Figures 3 and 4. This unplanned shift
caused confusion in the watch team, and inadvertently led to steering control transferring to the
Lee Helm Station without the knowledge of the watch team. The CO had only ordered speed
control shifted. Because he did not know that steering had been transferred to the Lee Helm, the
Helmsman perceived a loss of steering. 
Steering was never physically lost. Rather, it had been shifted to a different control station
and watchstanders failed to recognize this configuration. Complicating this, the steering control
transfer to the Lee Helm caused the rudder to go amidships (centerline). Since the Helmsman
had been steering 1-4 degrees of right rudder to maintain course before the transfer, the
amidships rudder deviated the ship’s course to the left. 
Additionally, when the Helmsman reported loss of steering, the Commanding Officer slowed
the ship to 10 knots and eventually to 5 knots, but the Lee Helmsman reduced only the speed of
the port shaft as the throttles were not coupled together (ganged). The starboard shaft continued
at 20 knots for another 68 seconds before the Lee Helmsman reduced its speed. The
combination of the wrong rudder direction, and the two shafts working opposite to one another in
this fashion caused an un-commanded turn to the left (port) into the heavily congested traffic
area in close proximity to three ships, including the ALNIC.
Although JOHN S MCCAIN was now on a course to collide with ALNIC, the Commanding
Officer and others on the ship’s bridge lost situational awareness. No one on the bridge clearly
understood the forces acting on the ship, nor did they understand the ALNIC’s course and speed
relative to JOHN S MCCAIN during the confusion.
 Approximately three minutes after the reported loss of steering, JOHN S MCCAIN regained
positive steering control at another control station, known as Aft Steering, and the Lee Helm
gained control of both throttles for speed and corrected the mismatch between the port and
starboard shafts. These actions were too late, and at approximately 0524 JOHN S MCCAIN
crossed in front of ALNIC’s bow and collided. 

som ser ut ungefär så här

bridge_Arleigh_Burke-class_guided-missil

där det inte är ratt och fysiska trottlar man normalt sett använder utan trackball och bildskärm.

Den som var vid bortre stationen fick alltså hand om rodret utan att nån var medveten om det.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nya problem har uppstått med den amerikanska robotjagaren USS John S. McCain som kommer att försena reparationen. Lite märkligt kanske att man inte upptäcker detta förrän man testar fartyget i vattnet. Fartyget är dock förmodligen inte lika skadat som systerfartyget USS Fitzgerald.

 

A new issue is delaying the destroyer John S. McCain’s return to the fleet

 

/Per

 

  • Thanks 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

https://gcaptain.com/ntsb-points-navy-failures-in-john-s-mccain-accident-report/

 

The August 2017 collision between the USS John S McCain and a commercial tanker was caused by insufficient training, inadequate bridge operating procedures and a lack of operational oversight, the National Transportation Safety Board said in a Marine Accident Report released today.

Ten sailors aboard the John S McCain died and another 48 were injured when the Arleigh Burke-class destroyer collided with the chemical tanker Alnic MC in the Middle Channel passage of the Singapore Strait Traffic Separation Scheme (TSS). There were no injuries sustained by the crew of the tanker.

The collision occurred as both the Yokosuka-homeported John S McCain and the Liberian-flagged Alnic MC were transiting towards Singapore in the westbound lane of the busy Singapore Strait TSS.

 

“The NTSB determined the probable cause of the collision was a lack of effective operational oversight of the destroyer by the U.S. Navy, which resulted in insufficient training and inadequate bridge operating procedures,” the NTSB said in a press release. “Contributing to the accident were the John S McCain bridge team’s loss of situation awareness and failure to follow loss of steering emergency procedures, including the requirement to inform nearby vessel traffic of their perceived loss of steering. Also contributing to the accident was the operation of the steering system in backup manual mode, which allowed for an unintentional, unilateral transfer of steering control,” the release said. 

“As the John S McCain entered the Singapore Strait, steering and thrust were being controlled by a single watchstander – the helmsman – from the helm station. The commanding officer directed the lee helm station be manned as well and the crew took actions intended to transfer propeller thrust control from the helm to the lee helm station. The NTSB concluded that during the process of shifting thrust control, a John S McCain watchstander unintentionally transferred control of steering from the helm to the lee helm station which resulted in a perceived loss of steering by the John S. McCain’s helmsman, however, steering control was available at all times in the accident sequence. The NTSB further concluded the unintentional transfer was possible because the system was being operated in backup manual mode, which removed a safeguard against inadvertent transfer of steering control,” the release adde.

The NTSB report also concluded that the “inability to maintain course due to a perceived loss of steering, the mismatch of port and starboard throttles producing an unbalanced thrust, and a brief but significant port rudder input from after steering combined to bring the John S McCain into the path of the Alnic MC.” 

This decision to change the configuration of the John S McCain’s critical controls while the destroyer was in close proximity to other vessels increased the risk of an accident, the NTSB said.

  • Thanks 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  



×
×
  • Create New...