Jump to content

Frågor angående skor, vandring och underlag

N3K

Recommended Posts

Hej!

----------------------

Jag postade en likadan tråd, som några här kanske redan har läst, men jag misstänker att den hamna under fel ämne. Så jag postar den igen här!

-----------------------

Jag skall i mitten på september flytta ner till Skåne och P7 för att genomförs GMU och befattningsutbildning som spanare. Jag är lite nyfiken på vad jag kan förvänta mig när de kommer till vandring, marsch, springande och dyl.

1, Har man möjlighet att använda privata skor?

Om, är de några speciella regler som gäller här?

Om inte, Hur är skorna man får utdelat? Finns de isåfall möjlighet att lägga i egna sulor? Finns de olika typer skor?

2, Hur ofta och hur länge per gång, kan jag förvänta mig att få marschera, samt på vilket typ av underlag?

Jag har haft en skada i korsryggen för några år sedan och kan få små känningar av den i vissa tillfällen, under vissa omständigheter. Tänkte försöka förbereda mig så bra som möjligt för att undgå att detta ska bli något problem.

Tack på förhand!

Jonatan

Ja du, som gammal spanare så kan jag säga. Du kommer få springa gå och kräla mycket och länge. Med tung packning i oländig terräng. Du kommer troligtvis få den nya kängan tilldelad. Men om du har egna kängor så kolla med dem om du kan ha dem. De talar om vad som gäller. 

I rekrytfasen kan jag tänka mig att det blir en del exercis på asfalt och grus. Under befattningsfasen blir det nog mer skog och elände med packning på 20 plus kg. Och långa förflyttningar,läs mil. 

Nya kängan, pratar vi då om Meindl kampfstiefel eller va den heter?

Just asfalt och betong är väl de som sliter mest på mig men jag klarar mig några timmar beroende på vilka uppgifter man får på underlaget. Allt utom de går bra oavsett tid å vikt egentligen (vad jag vet om än så länge).

Packning på 20+ kg känns lite? Är inte en vanlig packning på minst 24kg? Eller tänkte du 20kg extra? 

Tack för svaret, det är smart dags för mig att rycka in så det hjälper verkligen.

Jonatan 

Låter som utmaningen jag söker. Konsten att lösa problemställningar snabbt är något jag tycker är intressant, och gör väldigt ofta till vardags. Så jag hoppas spaning ska ge mig något sådant.

Yes. Är lite sent ute med de kanske men tänkte börja idag så får jag iallafall några veckor inövat!

Tack för svaren

N3K

Första månaden kommer de förmodligen inte vara så mycket marsch, så du har tid att "gå in" kängan.

Vad jag vet så kommer ni få ut Känga 90, den är lite tuffare att gå in och orsakar mer "tryckskador" på fötterna än 08:a kängan.

Egna sulor funkar bra.

Okej, skönt att höra Ironman. 

Lite mindre skönt att höra. Hade hoppats på 08 kängan. Men samtidigt har jag varken prövat någon av dom så man får väl bara pröva å se. Hur skiljer kängorna i från sig på längre distanser? Hört att känga 08 är mer anpassat för stadsmiljö också.

Super. Bara å köpa några scholls då, eller finns de bättre/något annat någon rekommenderar?

Jonatan

• 2 weeks later...