Jump to content

Erfarenheter av olika liggunderlag


Elfgren

Recommended Posts

Isoleringen vågar jag inte svara på, men logiskt sett borde den väl knappast vara sämre, då de flesta uppblåsbara brukar ha en massa trevliga isolerande mtrl.

 

Men du...är det verkligen värt det? Allt fippel när man ska packa ihop och kostnaden för en madrass bara för att sova lite "extra" skönt?

Har man överlevt lumpen med 5mm tjock liggunderlag torde man överleva en liten fältvecka/-natt. ;)

Bättre att lägga slantarna på ett schysst tält istället. Eller nåt.

 

Gucci-saker som uppblåsbara madrasser m.m är saker uppfunna av vanliga människor som inte skulle våga sig ut i vildmarken annars! :D

 

(Bara mina små åsiker - men så är jag inte som andra heller)

Link to comment
Share on other sites

Är oxå spekulant på ett sådant!

Tycker att man ska unna sig lite x-tra komfort när det är möjligt! :D

Provkörningen blir till ÖS03 nu, då får vi se om det är tillräcklig bra.

Link to comment
Share on other sites

Självuppblåsbart...

 

Isolerar bättre än skumplast då de binder mer luft! Skillnaden och nackdelen för dem är vikten och ömtåligheten...

 

Har dock själv haft ett pedantskött terma-rest i ca 10 års flitig användning utan att fått hål i det B)

(Då är det använt på allt från sten till gransris...). Dock skall det inte vara för kallt för att ett självuppblåsbart skall fungera tillfredsställande...Risk finns att kondens fryser inuti...vintertid är det då bra att ha TVÅ underlag, exvis ett av varje!

 

Men, för "fält" rekommenderar jag exvis ett Ridgerest (Termarest i skum med veckade kanaler) - lätt att rulla, låg vikt och perfekt för Ptrl säcken! Avklippt till 3/4 längd blir det ändå mer KK och lättpackat - betydligt mindre skrymmande än kronans gratisutgåva (prioritering.)

 

Kika runt litet om ämnet då jag känner igen tråden någonstans...

 

Liggunderlag är bekvämare att ligga på än en ak :D

Edited by Razvedka
Link to comment
Share on other sites

Har själv ett Therm-a-rest standard och är nöjd med det. Sömnen blir så mycket bättre.

Jag använder det när jag är ute civilt eller till mer stationär militär vht. När det är gå-bära-inte sova-övningar använder jag det tilldelade eftersom man inte får så mycket sammanhängande sömn ändå.

 

Det går relativt snabbt och smidigt att packa ihop ett självuppblåsande (vilket det knappast är i verkligheten, men det låter bra) också.

 

Hur väl fungerar Ridgerest vintertid? Man skulle kunna tro att det lätt hamnar en massa snö i de veckade kanalerna.

Link to comment
Share on other sites

Någon som har koll på vart man kan hitta BRA priser på sådana liggunderlag?

Har givetvist sökt själv, men alla tips om hur man kan spara in lite slantar vid inköp är ju tacksamt!

Link to comment
Share on other sites

Blågul: Om detta räknas som reklam eller dylikt så ta bort eländet!

 

BJK: Intersport hade ett för dryda femhundringen. Inte Gucci kanske, men väl motsvarande av inte lika fint märke (Everest har jag för mig)

 

Angående blåsa luft i: Mycket logiskt att inte göra det, men jag märkter till min förvåning att tillverkarna (av ovanstående fabrikat) tycker att man ska göra det... hm.

Link to comment
Share on other sites

Jag har haft ett Therm-A-Rest sedan 1996 och jag är väldigt nöjd med det, Det gäller ju som sagt att man håller det i ordning och kollar var man lägger det på för underlag och så när man använder det.

 

Vad gäller blåsa eller inte blåsa så brukar jag blåsa upp det den sista biten då jag vill ha det riktigt hårt, men det är ju en smaksak hur hårt underlag man vill sova på. Problem med kondens har jag inte haft, se bara till att inte förvara liggunderlaget ihoprullat när ni inte använder det under lång tid, utan ha det liggande med ventilen öppen när det förvaras.

 

Ett företag som jag rekommenderar är Sportsnet, de finns på http://www.sportsnet.se

 

Mvh Johan

Link to comment
Share on other sites

Ett litet tips till användare av uppblåsbara liggunderlag. Blås inte in luft i liggunderlaget för att det skall gå snabbare, du blåser in en massa kondens som inte kommer ut.

Vintertid drabbas man ofta av kondens i vilket fall då det alltid finns luft och relativ fuktighet inuti, oavsett hur väl man rullar ihop underlaget.

Temperaturvariationer ser sedan till att fixa till kondens...

 

Övrig tid på året så tror jag det kan kvitta om man blåser i det eller inte - huvudsaken är att man långtidsförvarar sitt Terma-rest utrullat och med öppen ventil!

Edited by Razvedka
Link to comment
Share on other sites

se bara till att inte förvara liggunderlaget ihoprullat när ni inte använder det under lång tid, utan ha det liggande med ventilen öppen när det förvaras.

varför?

Dom isolerande cellerna som blåser upp sig själv tappar i förmåga att blåsa upp sig själv om den ligger hoppackad under längre perioder.

Link to comment
Share on other sites

se bara till att inte förvara liggunderlaget ihoprullat när ni inte använder det under lång tid, utan ha det liggande med ventilen öppen när det förvaras.

varför?

Dom isolerande cellerna som blåser upp sig själv tappar i förmåga att blåsa upp sig själv om den ligger hoppackad under längre perioder.

Jo men varför öppen ventil.

 

Borde det då inte vara mer logiskt att blåsa upp liggunderlaget max så att man spänner ut cellerna så mycket det går medan man är hemma. Allt detta för att få maximal effekt i busken.

 

:D

Link to comment
Share on other sites

Jag har sprängt ventilen på ett självuppblåsbart liggunderlag, det är en billig variant från Stadium som hängde med när jag köpte ett tält (Tält, sovsäck och liggunderlag för lite pengar.).

Det var skönt att sova på innan det gick sönder i alla fall men inget jag skulle släpa med mig om jag måste bära packningen någon längre strecka.

Link to comment
Share on other sites

När det gäller öppen ventil så är min enkla lekmanna tro den att om man nu skulle fått fukt i underlaget och man förvarar den med stängd ventil så kan det ta skada.

 

Vi skall även skilja på civilt friluftsliv och militärt användande när det gäller vikter. En civil friluftsare som är ute några kortare turer då och då kanske kan och vill offra på sig något extra kilo när det gäller "Gucci" utrustning och mat och så.

 

Det har funnits ett Therm-A-Rest som vägde under 500 gram, vad jag kommer ihåg ifrån det stora åbäcket till liggunderlag som man fick ut under sin värnplikt så var det varken fjäderlätt eller tympligt.

 

Mvh Johan

Link to comment
Share on other sites

Ventil...

 

Slutna kärl med luft och dess omgivning...skapar i regel kondens vid temperaturväxlingar...Oavsett om det är överdrivet eller inte så skall man definitivt inte blåsa upp underlaget med lungkraft och sedan låta det ligga på lång tid...med den anledning JohanES nämnde...

 

Vassa föremål..mitt har ju varit med ett tag...men det är som med all utrustning: En god soldat håller koll på, och håller efter den! Yttermaterialet (nylonväv?) är dock väldigt tålig!

Link to comment
Share on other sites

Blågul: Om detta räknas som reklam eller dylikt så ta bort eländet!

 

BJK: Intersport hade ett för dryda femhundringen. Inte Gucci kanske, men väl motsvarande av inte lika fint märke (Everest har jag för mig)

 

Angående blåsa luft i: Mycket logiskt att inte göra det, men jag märkter till min förvåning att tillverkarna (av ovanstående fabrikat) tycker att man ska göra det... hm.

Intersport har just nu rea på sitt uppblåsbara liggunderlag från McKinley. Det är nedsatt från 500 kr till 350 kr.

Edited by Haegg
Link to comment
Share on other sites

  • 13 years later...
  • henke changed the title to Erfarenheter av olika liggunderlag

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...