Jump to content

Recommended Posts

En utredning anbefaller at Norge anskaffer panserjagere basert på CV90 med 120mm kanon og ubemannede tårn. Med dette vrakes alle oppdateringer av Leo 2A4. Panserjagere vil få overlegen engasjementsegenskaper sammenlignet med bemånnede tårn og vil kunne nedkjempe konvensjonelle stridsvogner som regnes som tregere og mindre egnet til å finne og bekjempe mål. Alikevel holdes døren litt på gløtt for Leo 2A7, mens A5 syntes helt ute av bildet.  A5 var inntil helt nylig det foretrukne valget. CV 90120 T syntes heller ikke aktuell

Link to post
Share on other sites
  • Super Administrators

Länk till källan? 

 

Varför väljer de bort Leo2? Beslutet förefaller hastigt.

Kostnad på uppgradering jmf CV90?

Stridsterrängens bärighet?

Vägnätet att transportera tung stridsvagn på lastbil? 

 

 

Link to post
Share on other sites
5 hours ago, enigmatik said:

 

Tydligen ska det vara 120 mm kanon på ett lätt chassi, hur fungerar det? Är det en konventionell kanon eller mera som en GRG/PV-pjäs med liten rekyl?

 

Link to post
Share on other sites
1 hour ago, Cykelskytt said:

 

Tydligen ska det vara 120 mm kanon på ett lätt chassi, hur fungerar det? Är det en konventionell kanon eller mera som en GRG/PV-pjäs med liten rekyl?

 

Det skal være gjort tester i USA som bekrefter at et slikt chassis (CV 90) tåler 120mm høytrykkskanon, dvs vi taler ikke her om lavtrykk evt kombinert med ett missil.Det er ihvertfall påstanden. Det påstas også at teknologien rundt dette eksisterer og at passiv pansering snart ikke lenger vil ha noen verdi. Her sammenlignes det med slagskipene som til slutt ble faset ut fordi  et hver form for pansring til slutt kunne penetreres. Som kjent forsvant slagskipene til fordel for uarmerte krigskip.

Link to post
Share on other sites
  • 1 year later...
2 hours ago, Perman said:

Norge avbeställer uppgradering av Leopard 2A4:

 

Norway cancels tank upgrade

 

Märkligt beslut. Leopard 2A4 är ju omodern redan nu och ändå ska man bara köra på till 2025 med dessa?

 

/Per

Så Sverige är inte ensamma om märkliga beslut när de gäller försvarsmaterial.

Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



  • Similar Content

    • By Spejjarn
      Flyg- och militärmuseet Teknikland ligger ca 1 mil söder om Östersund vid det gamla krigsflygfältet Optand som ännu är i drift om än i civil regi. Museet skildrar 300 år av militärhistoria från Armfeldts karoliner till Kalla krigets dagar. Under 2016 är Teknikland öppet 26 juni till 21 augusti.
      Museiutställningarna är uppdelade på fyra byggnader. I Kronan finns reception, café och föreläsningssal. I Garnisonen kan en prova på att gå Karolinernas dödsmarsch, spionera på ett tidstypiskt hotellrum från Kalla kriget, läsa om spioner och kurirer som passerade över norska gränsen under andra världskriget och titta på allt från sablar till pvrobot. I Garaget finns en uppfinnarverkstad för barn och unga (KomTek), LEGO-utställning med både ninjor och det fiktiva Slaget om Gotland, Jämtlands första TV med mera. I Flyg- och lottamuseets lokaler finns flygplan från andra världskriget fram till modern tid inklusive Sveriges officiella Viggen-centrum. Mellan byggnaderna står terrängbilar, haubitzar, kanoner, mösare, Bofors 40 mm akan och en Pbv 401:a.
       
      I Östersund med omnejd fanns på sin tid Norrlands artilleriregemente, A4, Jämtlands fältjägarregemente, I5, Jämtlands flygflottilj, F4, samt Arméns Tekniska Skola (ATS). Bakom museet står Stiftelsen Jamtli, Militärmuseiföreningen i Jämtlands län, Jemtlands fältartillerister, Jemtlands radioamatörer, Järnvägsmuseiföreningen i Jämtland, Jemtlands veteranbilklubb och Svensk flyghistorisk förening.
    • Guest Jägers
      By Guest Jägers
      Vad tror ni...
       
      Kommer Sverige någonsin få ett nytt stridsvagnsystem? Eller är stridsvagnseran på väg att utgå? Gämför med slagskeppen. Tänk på kostnadseffektivitet och svenska arméns uppgifter.
       
      "November 8, 2002; For several decades, the main battle tank has been declared obsolete. Like the battleship, another weapon that depended on big guns and thick armor, the tank was seen as inevitably done in by faster, cheaper and more numerous weapons. The first modern battleship was launched in 1906, but aircraft and submarines made the battleship obsolete, and none were built after 1945. The tank has lasted longer than that. First appearing in combat during World War I, the tank became a decisive weapon during World War II and continued to dominate battlefields to the present. That's over 80 years, twice as long as the battleship. But the tank, like the battleship, became too expensive and too vulnerable to cheaper weapons.
       
      But there's another major factor that kept the tank going for so long; the Cold War arms race. Russia saw the tank as their principal land warfare weapon and produced over 100,000 of them after World War II. Russia introduced a new model every decade from 1945 to the 1990s. The World War II T-34 gave way to the T-54, then the T-62, the T-72, the T-80 and the T-90. The United States responded with the M-48, M-60 and M-1.
       
      As the Arab-Israeli wars, and the 1991 Gulf War demonstrated, the American tanks in the hands of well trained crews could handily defeat larger numbers of Russian tanks. But the M-1, with it's use of high tech sensors, composite armor and depleted uranium shells, set a new standard for tank design and effectiveness. It also cost nearly five million dollars each. With Russia dropping out of the arms race when the Soviet Union collapsed in 1991, and no one else willing, or able, to afford a tank to match the M-1, the end of the line has been reached. Well, a few nations could match the M-1 (Israel, Britain and Germany), but none of these were willing to build many of them.
       
      The United States ended up with 7,000 M-1s when the Cold War ended. Russia was selling off its best tanks for less than a million dollars each, but no one thought of these as anything more than targets in a battle with M-1s. The world will still have plenty of tanks for the next few decades, until the last of the 50,000 Cold War surplus Russian tanks rusts into uselessness.
       
      But why should the tank disappear now? Simply because the main reason for the tank was to provide a weapon that could battle its way past determined infantry and their machine-guns, artillery and anti-tank weapons. With modern electronics, cheaper precision rockets and bombs can deliver the firepower and flexibility that only tanks could provide in the past. These new weapons are easier to use and maintain than tanks, which have always been complex and difficult to keep going. Just like admirals did the math and decided that submarines and aircraft were cheaper and more effective than battleships, generals the world over will consider their options and go with what they feel will work best. There won't be much choice. With few new tanks being built, and cheaper, more effective, weapons available.
       
      There will have to be some battles to make the point. China and India are still building tanks, using technology far behind, and a lot cheaper than, the M-1. But with smarter and cheaper anti-tank weapons available (missiles, "smart mines" and air delivered robot tank killers like SADARM), it will only take one incident of the "cheap and smart" stuff beating up on a lot of tanks to make the point. Another telling sign is the lack of enthusiasm in America and Russia for designing a replacement for current tanks. At least not a replacement that features the "bigger gun and thicker armor" that has characterized tank development for the past 80 years.
       
      Then again, it may be premature to write off the tank. For a weapon that has been dismissed as obsolete for decades, it still survives. True, there are a lot fewer tanks in use now (about 60,000) than there were at the end of the Cold War (over 100,000). And the new ones being built are not sufficient to replace those that wear out each year. Less affluent nations will still find tanks useful against their own citizens, or equally poor neighbors who also have some tanks. The math, however, is unavoidable. Unless a new arms race begins, the number of tanks in service will slowly decline year by year. Meanwhile, the number of "smart weapons" grows rapidly. The tank won't completely disappear soon, but never again will it be the key weapon for ground warfare. "
    • By A2Keltainen
      Jag har suttit och funderat på besättningsstorleken i strv respektive strhkp. Strv har som bekant nuförtiden oftast en besättning på tre eller fyra man. Strhkp har däremot nuförtiden oftast en besättning på två man. I diskussioner om det optimala antalet man i en strv-besättning så är det rätt så vanligt att folk tycker tre är för lite, och nästan alla tycker att två man är för lite. Den första frågan är då varför strhkp kan klara sig med två man medan det krävs fler man i strv? Är det enbart därför att strhkp är flygande och detta medför ett ännu större tvång än i strv att hålla besättningen liten som en följd av viljan att hålla fordonets massa (vikt) så liten som möjligt? Den andra frågan som dyker upp i mitt huvud är om några av de faktorer, som gör att strhkp kan klara sig med två man, kan föras över till strv, så att den åtminstone kan klara sig bra med tre man? Jag tycker mig ha sett ett exempel på detta i hur vissa länder (Frankrike) med tre mans strv-besättningar håller en fjärde besättningsman i trossen. På detta sätt så kan vinna de fördelar en man mindre i strv medför, samtidigt som man har extra hjälp med underhåll, posttjänst och andra liknande sysslor under de stunder man inte är i strid eller förflyttning.
    • By Axel of Sweden
      Är det sant att Tornen på stridsvagnar flyger av när dom exploderar?
      Är det bara en myt eller?
    • Guest tungsten
      By Guest tungsten
      Hej,!
      Har försökt ta reda på vilka typer av pansarbrytande ammunition det fanns tillgängligt för strv 101-104 på 70 och 80 talet, och vad är dessas internationella beteckning?
      Har läst om typerna Arrow 80 och Arrow 90 på en hemsida om Centurion-vagen.
      Vad motsvarar dessa ammunitionstyper internationellt?
      Amerikanska M392 eller någon engelsk, L52 APDS ?
       
      Är intresserad av att veta hur stor chans man hade att slå igenom T-72:ans front eller torn pansar på 70-80 talet.
       
      Hade Sverige HEAT-ammo till 105mm kanonen, vilken typ isåfall?
       
      Tackar för svar!
      Oscar
×
×
  • Create New...