Jump to content
Sign in to follow this  
Perman

Amerikansk robotjagare i kollision med filippinskt containerfartyg

Recommended Posts

Perman    4

US destroyer, Philippine ship collide off Japan

 

Ser ut som om USS Fitzgerald har fått stora skador på styrbordssidan av överbyggnaden föröver men dock ej katastrofala. Fartyget verkar röra sig väldigt sakta. Containerfartyget verkar bara ha fått smärre skador, men enligt japanska tv-bolaget NHK så saknas sju besättningsmän. Amerikanska flottan uppger nu att en person skadats och förts till sjukhus. Jagaren uppges ta in vatten men väntas ändå kunna ta sig tillbaka till hamn för egen maskin.

 

De senaste rapporterna talar om att USS Fitzgerald's befälhavare har skadats och flugits till sjukhus, men hans tillstånd betecknas som stabilt. Även ytterligare en besättningsman har förts till sjukhus, medan sju besättningsmän fortfarande saknas. Fartygets besättning och den japanska kustbevakningen letar för närvarande efter dessa. USS Fitzgerald går nu med 3 knop mot hemmahamnen Yokosuka i Japan. Två bogserbåtar från US Navy, jagaren USS Dewey samt flygplan har avdelats för assistera.

 

7 Sailors Missing, CO Injured After Destroyer USS Fitzgerald Collided with Philippine Merchant Ship

 

Enligt BBC så ska containerfartyget ha gjort en U-sväng strax före kollisionen: USS Fitzgerald crash: Seven navy crew missing off Japan

 

/Per

Edited by Perman

Share this post


Link to post
Share on other sites
Pal    119

Händelsen är underlig. Det är väldigt svårt att förstå hur man kan kollidera. Hur i hela världen såg inte utkikarna det civila långsamma fartyget? Troligen kommer personer hamna inför rätta för att inte agerat korrekt ombord på jagaren. 

Share this post


Link to post
Share on other sites
Perman    4
2 hours ago, Pal said:

Händelsen är underlig. Det är väldigt svårt att förstå hur man kan kollidera. Hur i hela världen såg inte utkikarna det civila långsamma fartyget? Troligen kommer personer hamna inför rätta för att inte agerat korrekt ombord på jagaren. 

 

Containerfartyget verkar dock ha gjort en U-sväng innan kollisionen så det är inte säkert att all skuld ligger hos den som förde befälet på jagaren. Dock så tycker man ändå att jagaren borde kunnat undvika en kollision med tanke på att hon både är snabbare och har betydligt bättre manövreringsförmåga.

 

USS Fitzgerald lär ju vara tagen ur tjänst under minst ett år och då uppstår ju frågan om hon kommer att ersättas i och med att hon är stationerad i Japan.

 

/Per

Edited by Perman

Share this post


Link to post
Share on other sites
Pal    119

Många oklara källor etc, men ändå intressant:

http://www.dailymail.co.uk/news/article-4617742/Shambolic-start-probe-USS-Fitzgerald-collision.html

https://www.nytimes.com/2017/06/23/world/asia/destroyer-fitzgerald-collision.html?mcubz=0

 

Frågan är så klart varför jagarens kapten inte var på bryggan om utkikar ser att man inte har bäringsdragning mot ett annat fartyg under en längre tid. (Om du har konstant vinkel till nånting, alltså ingen bäringsdragning, då kommer man kollidera. Normalt väcker man sin skeppare så han kan fatta beslut. Så verkar inte ha skett på Jagaren vilket är minst sagt underligt.)

Edited by Pal

Share this post


Link to post
Share on other sites
Perman    4

Förmodligen kommer minst en medalj att delas ut postumt. Petty officer Gary Rehm ska ha dykt ner i de översvämmade utrymmena tolv gånger i försök att rädda sina skeppskamrater innan han själv drunknade. En rapport talar om att han medvetet kan ha valt att stänga en lucka för att hindra att fartyget skulle fortsätta fyllas med vatten, trots att det betydde att han själv skulle drunkna. (En namninsamling cirkulerar online för att nästa DDG ska döpas efter honom). Kaptenen som befann sig i sin hytt trycktes vid kollisionen ut på utsidan av fartyget, och ska ha haft en väldig tur att han överlevde. Detta ska vara vad som är kvar av hans hytt:

What is left of the Captain's stateroom

 

/Per

Edited by Perman

Share this post


Link to post
Share on other sites
Frippe    31
22 hours ago, Pal said:

Många oklara källor etc, men ändå intressant:

http://www.dailymail.co.uk/news/article-4617742/Shambolic-start-probe-USS-Fitzgerald-collision.html

https://www.nytimes.com/2017/06/23/world/asia/destroyer-fitzgerald-collision.html?mcubz=0

 

Frågan är så klart varför jagarens kapten inte var på bryggan om utkikar ser att man inte har bäringsdragning mot ett annat fartyg under en längre tid. (Om du har konstant vinkel till nånting, alltså ingen bäringsdragning, då kommer man kollidera. Normalt väcker man sin skeppare så han kan fatta beslut. Så verkar inte ha skett på Jagaren vilket är minst sagt underligt.)

Nja, hallå där. För att göra en undanmanöver för att undvika kollision eller närsituation, väcker man inte befälhavaren. Det gör vakthavande officer i sitt dagliga arbete. Vissa vakter kan detta ske flera gånger per timme, blir lite jobbigt för befälhavaren att bli väkt varje gång.

 

Om USAs flotta har som rutin att väcka befälhavaren för att undivka kollision eller närsituation, har de ett extremt toppstyrt sätt att leda ett fartyg på. Vilket ter sig otroligt. Och då har jag erfarenhet av både militär som civil sjöfart.

Share this post


Link to post
Share on other sites
speculatores    115
18 minutes ago, Frippe said:

Nja, hallå där. För att göra en undanmanöver för att undvika kollision eller närsituation, väcker man inte befälhavaren. Det gör vakthavande officer i sitt dagliga arbete. Vissa vakter kan detta ske flera gånger per timme, blir lite jobbigt för befälhavaren att bli väkt varje gång.

 

Om USAs flotta har som rutin att väcka befälhavaren för att undivka kollision eller närsituation, har de ett extremt toppstyrt sätt att leda ett fartyg på. Vilket ter sig otroligt. Och då har jag erfarenhet av både militär som civil sjöfart.

Nu har jag bara erfarenhet av fritidsbåtar. Men är inte själva poängen med att ha en människa vid rodret att den kan ta hand om den här typen av situationen utan att befälhavaren behöver bekymra sig om det.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Pal    119

Jag har jobbat, praktiserat snarare, på ett svensk lastfartyg, men detta var 25 år sedan. Utomskärs på öppet hav så väckte man alltid skepparn om ett annat fartyg kom närmare än ett visst avstånd. Dock kunde vakthavande göra små korrigeringar tidigt för att undvika att man kom så nära. Men där hade således skepparen blivit väckt i god tid innan kollision på grund av avstånds regeln. Om detta var lokalt för fartyget, rederiet eller skepparn vet jag dock inte.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Perman    4

USS Fitzgerald har nu torrdockats i Yokosuka och för första gången kan man se skadorna under vattenlinjen där amerikanska dykare fick svetsa dit plåtar och balkar för att rädda fartyget:

 

Damaged Destroyer USS Fitzgerald Moves to Dry Dock in Japan -PHOTOS

 

Måste medge att amerikanska örlogsfartyg verkar tåla ovanligt mycket stryk. Tänker naturligtvis här även på USS Stark och USS Princeton.

 

/Per

Edited by Perman

Share this post


Link to post
Share on other sites
vikingman    24
19 hours ago, Perman said:

USS Fitzgerald har nu torrdockats i Yokosuka och för första gången kan man se skadorna under vattenlinjen där amerikanska dykare fick svetsa dit plåtar och balkar för att rädda fartyget:

 

Damaged Destroyer USS Fitzgerald Moves to Dry Dock in Japan -PHOTOS

 

Måste medge att amerikanska örlogsfartyg verkar tåla ovanligt mycket stryk. Tänker naturligtvis här även på USS Stark och USS Princeton.

 

/Per

 

Är det bulbkölen som från det andra fartyget som trängt in under vattenlinjen?

Share this post


Link to post
Share on other sites
Perman    4
3 hours ago, vikingman said:

 

Är det bulbkölen som från det andra fartyget som trängt in under vattenlinjen?

 

Ja det gissar jag. Det verkar ha varit en mer eller mindre vinkelrät träff från containerfartygets för. Hade vinkeln varit mindre så hade nog inte skadorna blivit så stora. Utan att utge mig för att vara expert på olycksorsaker så tror jag dock inte farten hos containerfartyget kan ha varit mer än kanske 10 knop. Som tur är så bygger ju amerikanarna knappast några fartyg i aluminium längre sedan olyckan med USS Belknap 1975 (med undantag för Independence-klassen) .

 

/Per

Edited by Perman

Share this post


Link to post
Share on other sites
vikingman    24

http://gcaptain.com/uss-fitzgerald-to-be-hauled-back-to-us-for-repairs/

 

USS Fitzgerald to Be Hauled Back to U.S. for Repairs

 

The collision killed seven sailors aboard the USS Fitzgerald and ripped a hole below the vessels waterline. Naval engineers in Japan have patched up the destroyer but extensive damage that nearly sank the warship means it is unable to sail under its own steam.

 

“The Fitzgerald may be moved in September but it could be later than that,” a spokesman for the U.S. Seventh Fleet said.

The U.S. Navy plans to hire a commercial heavy lift ship to carry the destroyer. In the tender for the contract it has said that the furthest possible journey could be as far as to naval dockyards in Maine on the U.S. east coast.

 

 

Har USA inga lämpliga varv på västkusten av USA?

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

Sign in to follow this  



×