Jump to content

Amerikansk robotjagare i kollision med filippinskt containerfartyg


Perman

Recommended Posts

US destroyer, Philippine ship collide off Japan

 

Ser ut som om USS Fitzgerald har fått stora skador på styrbordssidan av överbyggnaden föröver men dock ej katastrofala. Fartyget verkar röra sig väldigt sakta. Containerfartyget verkar bara ha fått smärre skador, men enligt japanska tv-bolaget NHK så saknas sju besättningsmän. Amerikanska flottan uppger nu att en person skadats och förts till sjukhus. Jagaren uppges ta in vatten men väntas ändå kunna ta sig tillbaka till hamn för egen maskin.

 

De senaste rapporterna talar om att USS Fitzgerald's befälhavare har skadats och flugits till sjukhus, men hans tillstånd betecknas som stabilt. Även ytterligare en besättningsman har förts till sjukhus, medan sju besättningsmän fortfarande saknas. Fartygets besättning och den japanska kustbevakningen letar för närvarande efter dessa. USS Fitzgerald går nu med 3 knop mot hemmahamnen Yokosuka i Japan. Två bogserbåtar från US Navy, jagaren USS Dewey samt flygplan har avdelats för assistera.

 

7 Sailors Missing, CO Injured After Destroyer USS Fitzgerald Collided with Philippine Merchant Ship

 

Enligt BBC så ska containerfartyget ha gjort en U-sväng strax före kollisionen: USS Fitzgerald crash: Seven navy crew missing off Japan

 

/Per

Edited by Perman
Link to comment
Share on other sites

Händelsen är underlig. Det är väldigt svårt att förstå hur man kan kollidera. Hur i hela världen såg inte utkikarna det civila långsamma fartyget? Troligen kommer personer hamna inför rätta för att inte agerat korrekt ombord på jagaren. 

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, Pal said:

Händelsen är underlig. Det är väldigt svårt att förstå hur man kan kollidera. Hur i hela världen såg inte utkikarna det civila långsamma fartyget? Troligen kommer personer hamna inför rätta för att inte agerat korrekt ombord på jagaren. 

 

Containerfartyget verkar dock ha gjort en U-sväng innan kollisionen så det är inte säkert att all skuld ligger hos den som förde befälet på jagaren. Dock så tycker man ändå att jagaren borde kunnat undvika en kollision med tanke på att hon både är snabbare och har betydligt bättre manövreringsförmåga.

 

USS Fitzgerald lär ju vara tagen ur tjänst under minst ett år och då uppstår ju frågan om hon kommer att ersättas i och med att hon är stationerad i Japan.

 

/Per

Edited by Perman
Link to comment
Share on other sites

Många oklara källor etc, men ändå intressant:

http://www.dailymail.co.uk/news/article-4617742/Shambolic-start-probe-USS-Fitzgerald-collision.html

https://www.nytimes.com/2017/06/23/world/asia/destroyer-fitzgerald-collision.html?mcubz=0

 

Frågan är så klart varför jagarens kapten inte var på bryggan om utkikar ser att man inte har bäringsdragning mot ett annat fartyg under en längre tid. (Om du har konstant vinkel till nånting, alltså ingen bäringsdragning, då kommer man kollidera. Normalt väcker man sin skeppare så han kan fatta beslut. Så verkar inte ha skett på Jagaren vilket är minst sagt underligt.)

Edited by Pal
Link to comment
Share on other sites

Förmodligen kommer minst en medalj att delas ut postumt. Petty officer Gary Rehm ska ha dykt ner i de översvämmade utrymmena tolv gånger i försök att rädda sina skeppskamrater innan han själv drunknade. En rapport talar om att han medvetet kan ha valt att stänga en lucka för att hindra att fartyget skulle fortsätta fyllas med vatten, trots att det betydde att han själv skulle drunkna. (En namninsamling cirkulerar online för att nästa DDG ska döpas efter honom). Kaptenen som befann sig i sin hytt trycktes vid kollisionen ut på utsidan av fartyget, och ska ha haft en väldig tur att han överlevde. Detta ska vara vad som är kvar av hans hytt:

What is left of the Captain's stateroom

 

/Per

Edited by Perman
Link to comment
Share on other sites

22 hours ago, Pal said:

Många oklara källor etc, men ändå intressant:

http://www.dailymail.co.uk/news/article-4617742/Shambolic-start-probe-USS-Fitzgerald-collision.html

https://www.nytimes.com/2017/06/23/world/asia/destroyer-fitzgerald-collision.html?mcubz=0

 

Frågan är så klart varför jagarens kapten inte var på bryggan om utkikar ser att man inte har bäringsdragning mot ett annat fartyg under en längre tid. (Om du har konstant vinkel till nånting, alltså ingen bäringsdragning, då kommer man kollidera. Normalt väcker man sin skeppare så han kan fatta beslut. Så verkar inte ha skett på Jagaren vilket är minst sagt underligt.)

Nja, hallå där. För att göra en undanmanöver för att undvika kollision eller närsituation, väcker man inte befälhavaren. Det gör vakthavande officer i sitt dagliga arbete. Vissa vakter kan detta ske flera gånger per timme, blir lite jobbigt för befälhavaren att bli väkt varje gång.

 

Om USAs flotta har som rutin att väcka befälhavaren för att undivka kollision eller närsituation, har de ett extremt toppstyrt sätt att leda ett fartyg på. Vilket ter sig otroligt. Och då har jag erfarenhet av både militär som civil sjöfart.

Link to comment
Share on other sites

18 minutes ago, Frippe said:

Nja, hallå där. För att göra en undanmanöver för att undvika kollision eller närsituation, väcker man inte befälhavaren. Det gör vakthavande officer i sitt dagliga arbete. Vissa vakter kan detta ske flera gånger per timme, blir lite jobbigt för befälhavaren att bli väkt varje gång.

 

Om USAs flotta har som rutin att väcka befälhavaren för att undivka kollision eller närsituation, har de ett extremt toppstyrt sätt att leda ett fartyg på. Vilket ter sig otroligt. Och då har jag erfarenhet av både militär som civil sjöfart.

Nu har jag bara erfarenhet av fritidsbåtar. Men är inte själva poängen med att ha en människa vid rodret att den kan ta hand om den här typen av situationen utan att befälhavaren behöver bekymra sig om det.

Link to comment
Share on other sites

Jag har jobbat, praktiserat snarare, på ett svensk lastfartyg, men detta var 25 år sedan. Utomskärs på öppet hav så väckte man alltid skepparn om ett annat fartyg kom närmare än ett visst avstånd. Dock kunde vakthavande göra små korrigeringar tidigt för att undvika att man kom så nära. Men där hade således skepparen blivit väckt i god tid innan kollision på grund av avstånds regeln. Om detta var lokalt för fartyget, rederiet eller skepparn vet jag dock inte.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

USS Fitzgerald har nu torrdockats i Yokosuka och för första gången kan man se skadorna under vattenlinjen där amerikanska dykare fick svetsa dit plåtar och balkar för att rädda fartyget:

 

Damaged Destroyer USS Fitzgerald Moves to Dry Dock in Japan -PHOTOS

 

Måste medge att amerikanska örlogsfartyg verkar tåla ovanligt mycket stryk. Tänker naturligtvis här även på USS Stark och USS Princeton.

 

/Per

Edited by Perman
Link to comment
Share on other sites

19 hours ago, Perman said:

USS Fitzgerald har nu torrdockats i Yokosuka och för första gången kan man se skadorna under vattenlinjen där amerikanska dykare fick svetsa dit plåtar och balkar för att rädda fartyget:

 

Damaged Destroyer USS Fitzgerald Moves to Dry Dock in Japan -PHOTOS

 

Måste medge att amerikanska örlogsfartyg verkar tåla ovanligt mycket stryk. Tänker naturligtvis här även på USS Stark och USS Princeton.

 

/Per

 

Är det bulbkölen som från det andra fartyget som trängt in under vattenlinjen?

Link to comment
Share on other sites

3 hours ago, vikingman said:

 

Är det bulbkölen som från det andra fartyget som trängt in under vattenlinjen?

 

Ja det gissar jag. Det verkar ha varit en mer eller mindre vinkelrät träff från containerfartygets för. Hade vinkeln varit mindre så hade nog inte skadorna blivit så stora. Utan att utge mig för att vara expert på olycksorsaker så tror jag dock inte farten hos containerfartyget kan ha varit mer än kanske 10 knop. Som tur är så bygger ju amerikanarna knappast några fartyg i aluminium längre sedan olyckan med USS Belknap 1975 (med undantag för Independence-klassen) .

 

/Per

Edited by Perman
Link to comment
Share on other sites

  • 5 weeks later...

http://gcaptain.com/uss-fitzgerald-to-be-hauled-back-to-us-for-repairs/

 

USS Fitzgerald to Be Hauled Back to U.S. for Repairs

 

The collision killed seven sailors aboard the USS Fitzgerald and ripped a hole below the vessels waterline. Naval engineers in Japan have patched up the destroyer but extensive damage that nearly sank the warship means it is unable to sail under its own steam.

 

“The Fitzgerald may be moved in September but it could be later than that,” a spokesman for the U.S. Seventh Fleet said.

The U.S. Navy plans to hire a commercial heavy lift ship to carry the destroyer. In the tender for the contract it has said that the furthest possible journey could be as far as to naval dockyards in Maine on the U.S. east coast.

 

 

Har USA inga lämpliga varv på västkusten av USA?

 

Link to comment
Share on other sites

http://www.marinelog.com/index.php?option=com_k2&view=item&id=26944:ingalls-shipbuilding-selected-to-repair-uss-fitzgerald&Itemid=223

 

Ingalls Shipbuilding selected to repair USS Fitzgerald

AUGUST 23, 2017 — Huntington Ingalls Industries (NYSE:HII) announced today that its Ingalls Shipbuilding division has been selected to repair the guided missile destroyer USS Fitzgerald (DDG 62) when it returns to the United States. The ship will be brought to Ingalls’ facilities in Pascagoula for the repairs.

“Ingalls and all of its employees regret the tragic circumstances that will bring the ship to Pascagoula,” said Ingalls Shipbuilding President Brian Cuccias, “but it is an honor and a privilege to work with the Navy to return the ship to the fleet in the shortest time possible.”

Ingalls has a history of repairing damaged Navy ships, including the frigate USS Stark (FFG 31) and USS Cole (DDG 67), a guided missile destroyer in the same class as Fitzgerald.

 

Orten Pascagoula ligger 150 km öster om New Orleans  i Mississippi.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

http://www.marinelog.com/index.php?option=com_k2&view=item&id=27920:ingalls-gets-$63-million-for-initial-phase-of-fitzgerald-repairs&Itemid=223

 

Ingalls gets $63 million for initial phase of Fitzgerald repairs

DECEMBER 18, 2017 — Ingalls Shipbuilding, Pascagoula, MS, is being awarded a $63,000,000 cost plus fixed fee contract modification for the execution of USS Fitzgerald (DDG 62) emergent repair and restoration.

This contract mod will provide for the initial collision ripout phase of an availability that will include a combination of maintenance, modernization, and collision repair of the Arleigh Burke-class guided-missile destroyer which was involved in a collision with the Philippine-flagged ACX Crystal on June 17. Seven sailors lost their lives and the ship was damaged on the starboard side above and below the waterline.

The Fitzgerald left Yokosuka Harbor, Japan, Dec. 9, aboard heavy lift vessel MV Transshelf bound for the Pascagoula shipyard'

Departure from Yokosuka was delayed a few days due to damage that occurred during the onload process, which involved lowering MV Transshelf in the water, towing Fitzgerald onto a platform, and securing the ship for transport. During this process, the steel support structure punctured Fitzgerald's hull, requiring repairs in port. Both ships returned to anchorage December 1 where final onload preparations continued until departure to ensure safe transport.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 years later...
Quote

The U.S. Navy guided-missile destroyer USS Fitzgerald (DDG 62) Arleigh Burke-class destroyer is underway to conduct comprehensive at-sea testing, marking a significant step in her return to warfighting readiness.

 

US Navy USS Fitzgerald Arleigh Burke-class destroyer to conduct comprehensive at-sea testing

 

/Per

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

https://news.usni.org/2017/10/16/u-s-navy-wont-upgrade-uss-fitzgerald-baseline-9-aegis-combat-system

In total, the final cost for the repair for Fitzgerald is estimated to run about $367 million

 

https://thedefensepost.com/2018/09/28/us-navy-10-arleigh-burke-class-ships-9-million/

US Navy awards $9 billion in contracts for 10 Arleigh Burke class ships

Det var ju billigare att reparera fartyget än att köpa nytt! Alltid någon tröst.

  • Like 1
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

  • 6 months later...

National Transportation Safety Board publicerade idag utredningen om fartygskollisionen. Orsakerna till olyckan sägs vara:

 

Quote

3.2 Probable Cause

The National Transportation Safety Board determines that the probable cause of the collision between US Navy Destroyer Fitzgerald and container ship ACX Crystal was the Fitzgerald’s bridge team’s failure to take early and substantial action to avoid collision as the give-way vessel in a crossing situation. Contributing was ineffective communication and cooperation among the Fitzgerald crew on the bridge and in the combat information center (CIC), and the Fitzgeraldcommanding officer’s (CO) insufficient planning for the hazards of the vessel’s intended transit. Also contributing was the Navy’s ineffective oversight of the Fitzgerald in the areas of operations scheduling, crew training, and fatigue mitigation. Also contributing to the accident was the ACX NTSBMarine Accident Report33 Crystal watch officer’s lack of early detection of the Navy vessel and insufficient actions to avoid collision once in doubt as to the destroyer’s intentions.

 

 

Rekommendationerna är:
 

Quote

 

4.1 New Recommendations

As a result of its investigation, the National Transportation Safety Board makes the following new safety recommendations:To the US Navy Review and revise fleetwide training and qualification requirements for officers of the deck related to the collision regulations. (M-20-10)Review and revise bridge resource management training in your approved course curriculum to promote a cohesive team environment and improve communication within and between bridge and combat information center teams.(M-20-11) Instruct your vessels to broadcast automatic identification system information while operating in the vicinity of commercial vessel traffic at all times unless such broadcast compromises tactical operations or strategic interest. (M-20-12) To Sea Quest Ship Management, Inc Provide additional training for your navigation officers on collision avoidance regulations, radar, and automatic radar plotting aid. (M-20-13)

 

 

Att man rekommenderar amerikanska örlogsfartyg att alltid ha AIS transpondern på när man är i närheten av kommersiell sjötrafik är, om inte uppseendeväckande, så åtminstone ganska förvånande. Var drar man gränsen för när den ska slås på? Hur avgör man om detta komprometterar de egna operationerna eller landets strategiska intressen?

 

Om någon vill läsa hela rapporten så finns den här:

 

Collision between US Navy Destroyer Fitzgerald and Philippine-Flag Container Ship ACX Crystal Sagami Nada Bay off Izu Peninsula, Honshu Island, Japan July 17, 2017

 

/Per

 

Edited by Perman
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...