Jump to content

darkjak

Recommended Posts

Försvarsmakten har mig veterligen aldrig haft hagelgevär i sin arsenal. Och det är på sätt och vis begripligt: varför utrusta soldater med pumphagel när man kan utrusta dom med snabbskjutande automatgevär/kpistar/automatkarbiner med längre räckvidd?

 

Men tiderna förändras och plötsligt känns det rimligt att i alla fall någon i varje grupp har en hagelbössa med sig. Hagel kan vara fördelaktigt vid:

 

Bekämpning av drönare:

Hagel används för att skjuta ner fåglar och lerduvor. Bör det inte då vara möjligt att med fördel använda dessa för att skjuta ner fientliga drönare?

 

Bekämpning av lätt bepansrade mål

I samband med lanseringen av AA-12 introducerade man även en speciell sorts pansarbrytande ammunition. 

 

Door-breach

USA har använt hagel för att få upp dörrar ganska länge. Kanske ett koncept för oss at anamma?

 

Närstrid

Ganska självförklarligt: i närstrid kan haglets spridning öka chanserna att träffa sitt mål när man inte har tid att sikta ordentligt.

 

Designated marksman

Vad jag hört så är "slugs" ganska så pricksäkra om man har en lång pipa.

 

Så vad tycks? Bör någon form av modernt semiauto/helauto hagelgevär finnas ute på förband?

Link to comment
Share on other sites

7 hours ago, darkjak said:

Försvarsmakten har mig veterligen aldrig haft hagelgevär i sin arsenal. Och det är på sätt och vis begripligt: varför utrusta soldater med pumphagel när man kan utrusta dom med snabbskjutande automatgevär/kpistar/automatkarbiner med längre räckvidd?

 

Men tiderna förändras och plötsligt känns det rimligt att i alla fall någon i varje grupp har en hagelbössa med sig. Hagel kan vara fördelaktigt vid:

 

Bekämpning av drönare:

Hagel används för att skjuta ner fåglar och lerduvor. Bör det inte då vara möjligt att med fördel använda dessa för att skjuta ner fientliga drönare?

 

Bekämpning av lätt bepansrade mål

I samband med lanseringen av AA-12 introducerade man även en speciell sorts pansarbrytande ammunition. 

 

Door-breach

USA har använt hagel för att få upp dörrar ganska länge. Kanske ett koncept för oss at anamma?

 

Närstrid

Ganska självförklarligt: i närstrid kan haglets spridning öka chanserna att träffa sitt mål när man inte har tid att sikta ordentligt.

 

Designated marksman

Vad jag hört så är "slugs" ganska så pricksäkra om man har en lång pipa.

 

Så vad tycks? Bör någon form av modernt semiauto/helauto hagelgevär finnas ute på förband?

Nu fanns ju inte bara en modell utan tre modeller. Någon större spridning tror jag dock inte hagelgevär bör ha. Hagelgevär skall dock inte ses som ett huvudvapen utan mer som en GRT, ett komplement till de vanliga vapnet.

 

Bekämpning av drönare:

Jag har haft tanken, sen bör någon annan fundera över om de är lämpligt och vilken ammunition som löser problemet enklast och billigast. personligen skulle jag föredra något som går att använda till personbekämpning också.

 

Bekämpning av lätt bepansrade mål:

är målet att stoppa fordonet kanske, är målet att slå ut fordonet och dess besättning har jag svårt att se hur de skulle ske med Hagelgevär

 

Huvudnyckel:

Jag vet att de har används, men saknar kunskap om för och nackdelar jämfört med övriga möjliga verktyg.

 

 Närstrid:

troligtvis är andra vapen lämpligare i större delen av fallen. men i övrigt så saknar jag tillräcklig kunskap för att säga något säkert.

 

Designated marksman

Med tanke på att den gamla kpisten troligen har större sannolikhet att bekämpa ett mål på 200 - 300 meter och vad en hagelpatron väger så känns det inte direkt motiverande att släpa omkring på hagelgevär av den anledningen.

Link to comment
Share on other sites

  • Forumsledning

Drönare

I USA har man sedan en tid försökt med olika typer av specialtillverkad ammunition för att ha något mot de små billiga civila drönarna.

 

U.S. Air Force Buying Special Drone-Snagging Shotgun Shells

SkyNet rounds are just one tool the Pentagon is looking at to counter the threat of small and readily available remote-control aircraft

http://www.thedrive.com/the-war-zone/8291/u-s-air-force-buying-special-drone-snagging-shotgun-shells

 

Verkar dock inte fungera så bra.

 

Se även denna tråd: 

 

Skadedjur

Hagelvapen har också under en längre tid används för skadedjursbekämpning inom FM, vilket kanske  inte är så konstigt då jakt på vilt det man normalt brukar hagelvapen till civilt. 

 

Trupp

Det har varit en debatt sedan första världskriget, då Tyskland opponerade sig mot amerikanska hagelvapen som de ansåg föranleda onödigt lidande och därmed hotade avrätta alla amerikanska soldater/krigsfångar som påträffades med hagelvapen för brott mot krigets lagar. USA har dock fortsatt att använda hagelvapen.

Mer om det här: https://www.thehighroad.org/index.php?threads/why-were-shotguns-legal-in-war.19137/

 

Det finns rapporter om att det var oerhört effektivt med hagelvapen under första världskriget

Paul Jenkins om Trench Gun M97:  with nine .34 caliber buckshot per load, 6 loads in the gun, 200 odd men firing, plenty more shells at hand – the front ranks of the assault simply piled up on top of one another in one awful heap of buckshotdrilled men.

 

Boken US Combat Shotguns:

https://books.google.se/books?id=vnGICwAAQBAJ&pg=PT66&lpg=PT66#v=onepage&q&f=false

 

Räckvidden är så klart starkt begränsad och en fiende med kroppsskydd måste träffas på oskyddade ytor för att ge effekt.

Men många länder använder hagelvapen i CQB och polisstyrkor för att nyttja less lethal ammuntion. 

 

Vi slänger in en 45 minuters dokumentär, kring 30 minuter börjar man tala om användning i krig från WW1 och framåt. 

 

Link to comment
Share on other sites

 

Quote

Bekämpning av drönare:

Hagel används för att skjuta ner fåglar och lerduvor. Bör det inte då vara möjligt att med fördel använda dessa för att skjuta ner fientliga drönare?

 

 

Bekämpa drönare kan vara ett alternativ i fredstid men kommer aldrig få godkännande. Militära och improviserade drönare kan lätt hålla sig utanför effektivt skjutavstånd med hagel.

 

Quote

Bekämpning av lätt bepansrade mål

I samband med lanseringen av AA-12 introducerade man även en speciell sorts pansarbrytande ammunition. 

 

Dom lätt bepansrade fordon som skulle kunna bekämpas av det kan bekämpas av andra grupp och understödsvapen vi redan har och använder.

 

Quote

Door-breach

USA har använt hagel för att få upp dörrar ganska länge. Kanske ett koncept för oss at anamma?

 

Ett bra användningsområde men med det materielbehov som finns i FM nu är det enklare att lösa med sprängdeg, granater eller övriga vapen.

 

Quote

Närstrid

Ganska självförklarligt: i närstrid kan haglets spridning öka chanserna att träffa sitt mål när man inte har tid att sikta ordentligt.

 

Vi har inte tillräckligt bred materielpark för att motivera det, vi tränar SIB med AK som fungerar alldeles utmärkt och har bredare användningsområde. Hagelgevär används inte direkt för att det är lättare att träffa nuförtiden utan för att minska risken av förlupna kulor.

 

Quote

Designated marksman

Vad jag hört så är "slugs" ganska så pricksäkra om man har en lång pipa.

 

Nej. Det finns ingen som helst fördel med ett skarpskyttevapen i det formatet. En ak har mycket bättre precision och avstånd.

 

 

Det finns redan hagelvapen i FM som används mot bland annat skadedjur och i andra syften. Ett vettigt användningsområde utöver det är non-lethal ammunitions använding även om vi där kan nyttja dylik am i våra granattillsatser till viss effekt.

Link to comment
Share on other sites

On 2017-05-30 at 9:49 PM, darkjak said:

Designated marksman

Vad jag hört så är "slugs" ganska så pricksäkra om man har en lång pipa.

Nja, det är nog så att de är "förvånansvärt" pricksäkra. Operatörer med hagelgevär verkar föredra automatkarbin i stället för en ask slugs för längre håll.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 years later...

Vid skadedjursbekämpning och för icke-dödande ammunition ser jag en uppenbar användning.

 

När jag läser om brittiska SAS så verkar de vilja ha hagelgevär för främst två ändamål, som materielförstörande vapen, exempelvis vid strid i bebyggelse, när de ska ta sig in i byggnader med låsta trädörrar och som beväpning för en sk "pointman".
 

Som pointman- vapen verkar man i alla fall tidigare ha föredragit kpist eller hagelgevär. Hagelgeväret har valts främst i i tät djungelmiljö.

Så vitt jag förstår har man främst brukat halvautomater med trång shoke och grov stålhagel. Spridningen lär motsvara ungefär en tallrik på 50 meters avstånd.
 

Link to comment
Share on other sites

Just now, weekendwarrior said:

Vid skadedjursbekämpning och för icke-dödande ammunition ser jag en uppenbar användning.

 

När jag läser om brittiska SAS så verkar de vilja ha hagelgevär för främst två ändamål, som materielförstörande vapen, exempelvis vid strid i bebyggelse, när de ska ta sig in i byggnader med låsta trädörrar och som beväpning för en sk "pointman".
 

Som pointman- vapen verkar man i alla fall tidigare ha föredragit kpist eller hagelgevär. Hagelgeväret har valts främst i i tät djungelmiljö.

Så vitt jag förstår har man främst brukat halvautomater med trång shoke och grov stålhagel. Spridningen lär motsvara ungefär en tallrik på 50 meters avstånd.

Jag tycker också att bekämpning av små lågflygande spanings-UAV'er kan vara ett relevant ändamål.
 

 

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...
15 minutes ago, Chassi said:

Om drönarna flyger in på avstånd för hagelvapen så funkar automatkarbinen lika bra att verka med.

 

Med den nackdelen att du inte har en aning var kulan kommer att slå ned nånstans inom ett avstånd av upp till 4 km. Hagel från ett hagelgevär går max 100 m per mm hagelstorlek optimistiskt räknat. Stålhagel förmodligen ännu något kortare.

 

/Per

Edited by Perman
Link to comment
Share on other sites

32 minutes ago, Perman said:

 

Med den nackdelen att du inte har en aning var kulan kommer att slå ned nånstans inom ett avstånd av upp till 4 km. Hagel från ett hagelgevär går max 100 m per mm hagelstorlek optimistiskt räknat. Stålhagel förmodligen ännu något kortare.

 

/Per

Den risken är försumbar.

Hagelgevär kommer inte utgöra något hot mot motståndarens drönare, det bli bara en extra pryl soldaterna ska bära på.

Link to comment
Share on other sites

8 hours ago, Chassi said:

Den risken är försumbar.

Hagelgevär kommer inte utgöra något hot mot motståndarens drönare, det bli bara en extra pryl soldaterna ska bära på.

Du tror att den sorts små drönare som synats i Sverige kan motstå en hagelpatron? Eller den sort som soldater kan bära med sig i sin stridspackning? Och sedan har vi de andra användningsområden jag räknade upp i första inlägget?

Link to comment
Share on other sites

47 minutes ago, darkjak said:

Du tror att den sorts små drönare som synats i Sverige kan motstå en hagelpatron? Eller den sort som soldater kan bära med sig i sin stridspackning? Och sedan har vi de andra användningsområden jag räknade upp i första inlägget?

Drönarna kommer inte komma in inom hagelgevärets verkansområde, därför kommer nyttan vara begränsad.
Är drönaren inom ett hagelgevärs verkansområde så går det lika bra att skjuta ned den med karbin eller liknande vapen som redan finns på enheterna.

 

Jag tror inte att den typ av drönare som du tänker på kan stå emot ett välriktat hagelskott, förutsatt att den är inom 30-40 meter.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...