Jump to content
Sign in to follow this  
Harzdorf

Vilka regementen skulle ni helst vilja se återuppstå?

Recommended Posts

Varför inte bara förtydliga med å säga att du vill ha tillbaka invasionsförsvaret?

On 2017-08-16 at 11:02 PM, weekendwarrior said:

Innan jag börjar rabbla regementen ska jag motivera det med ett syfte, eftersom det så tydligt efterfrågats...

Jag har en vision om en ny, större och starkare försvarsmakt, geografiskt uppdelat i 4 militär-/försvars-områden. Norra, mellersta, södra och Gotland. Samtliga av dessa ska vara självförsörjande vad det gäller utbildning, övningsområden, infrastruktur och förråd för såväl utbildning som fullskalig mobilisering inom pansar, infanteri/mek inf, stridsflyg, luftvärn, artilleri, amfibie, armé- och marina helikopterförband. Antalet lednings-, träng- och ingenjörsregementen skulle kunna begränsas till 1-2 av vardera för hela landet.

Några regementen och utbildningsflottiljer som då återupprättas:

Armén:

A1 eller A5

A7

A4 eller A8

A6

I6, I7, I9, I12, I15, I16, I17 eller I20

I19, I20, I21 eller I22

Ing1

Ing3

LV2

LV3

LV5 eller LV7

P5

P10

P18

T2 och/eller T3 eller T5

Marinen (baser och utbildningsflottiljer):

Kustartilleriregementena i Karlskrona, Stockholm, Fårösund, Göteborg och Härnösand återuppstår som Amfibieregementen och dess krigsorganisation tillförs då en tung amfibieskyttebataljon med rb 15, kraftfullt luftvärn och tungt markstridsunderstöd.

Karlskrona - Örlogsskola och andra ytstridsflottiljen

Stockholm/Berga/Muskö - Undervattensstridsskola (ubåt, A-dyk och röjdyk), ubåtsstridsflottiljen och första ytstridsflottiljen.

Göteborg/Älvsborg - Örlogsbas väst med tredje ytstridsflottiljen. Samgrupperas med Amf4.

Flygvapnet:

F2 (samgrupperas med LSS).

Innan man börjar rabbla upp massa nummer på utbildningsplattformar bör man definiera vilket år man refererar till. Annars säger det ju inte ett smack. Vilket A1? Centrala Stockholm? A5 i Boden, där Artreg redan är grupperad i A5:s gamla kaserner.
Varför tusan ska Lv5 uppsättas igen när det inte finns vare sig infrastruktur, terräng eller acceptans? 

Med mera, med mera.

Kom inte i matchen nu

12 hours ago, Krook said:

Innan man börjar rabbla upp massa nummer på utbildningsplattformar bör man definiera vilket år man refererar till. Annars säger det ju inte ett smack. Vilket A1? Centrala Stockholm? A5 i Boden, där Artreg redan är grupperad i A5:s gamla kaserner.
Varför tusan ska Lv5 uppsättas igen när det inte finns vare sig infrastruktur, terräng eller acceptans? 

Med mera, med mera.

Kom inte i matchen nu

För ett artilleriregemente i mellersta försvarsområdet kan man logiskt och lämpligtvis återanvända en beteckning från gamla nedlagda regementen i regionen, även om det inte placeras på samma ort. Därav föreslog jag A1 eller A5 för detta.

Detsamma gäller luftvärnsregementen i norra försvarsområdet där jag föreslår Lv5 eller Lv7.

4 hours ago, weekendwarrior said:

För ett artilleriregemente i mellersta försvarsområdet kan man logiskt och lämpligtvis återanvända en beteckning från gamla nedlagda regementen i regionen, även om det inte placeras på samma ort. Därav föreslog jag A1 eller A5 för detta.

Detsamma gäller luftvärnsregementen i norra försvarsområdet där jag föreslår Lv5 eller Lv7.

A1 Svea? och A5 Norrbotten? Tala i stället om i vilken ort du avser.

4 hours ago, Krook said:

A1 Svea? och A5 Norrbotten? Tala i stället om i vilken ort du avser.

Fast jag avsåg ingen ort, utan en region. A1 har legat i Stockholm (Valhallavägen), Rissne (Sundbyberg) och i Linköping. A5 låg ursprungligen i Uppsala, men namnet från det nedlagda regementet upptogs senare av Norrbottens artillerikår.

Således kan såväl A1 som A5 med viss logik återanvändas som namn för ett artilleriregemente i mellansverige.

Edited by weekendwarrior
forgotten word

On 2017-08-17 at 0:25 AM, Chassi said:

Varför inte bara förtydliga med å säga att du vill ha tillbaka invasionsförsvaret?

Självklart ser jag helst ett försvar med fokus på att försvara vårt land mot invasion istället för fokus på långbortistan-insatser.

Jag anser att 90-talets nivå är realistisk.

5 hours ago, weekendwarrior said:

Fast jag avsåg ingen ort, utan en region. A1 har legat i Stockholm (Valhallavägen), Rissne (Sundbyberg) och i Linköping. A5 låg ursprungligen i Uppsala, men namnet från det nedlagda regementet upptogs senare av Norrbottens artillerikår.

Således kan såväl A1 som A5 med viss logik återanvändas som namn för ett artilleriregemente i mellansverige.

Det hade varit lämpligt att börja i den änden i stället för att rabbla utbildningsregementsnummer (dessutom utan datering).

Utbildningsbetingelserna för ett artilleriförband i Mellansverige/Mälardalen är så dåliga att jag inte ens Allan Widman skulle komma på tanken. Närmaste lämpliga plats är i Kilsbergen.

Följande regementen SKALL återkomma:

A3 i Kristianstad! Ett artilleriförband i norra Sverige räcker inte länge för att kunna täcka in behovet av Art över större områden.
Ka3 i Fårösund! Gotland ÄR och KOMMER vara strategiskt viktigt, och för att möta hotet på sjön behöver vi kunna täcka över ön bättre.
P2 i Hässleholm! För att stridsvagnar är bra! Det är yttersta vapnet mot fienden, ju fler vi har desto bättre kan vi stå emot hotet!

On 4/27/2019 at 12:47 AM, TrängSoldat said:

Följande regementen SKALL återkomma:

A3 i Kristianstad! Ett artilleriförband i norra Sverige räcker inte länge för att kunna täcka in behovet av Art över större områden.
Ka3 i Fårösund! Gotland ÄR och KOMMER vara strategiskt viktigt, och för att möta hotet på sjön behöver vi kunna täcka över ön bättre.
P2 i Hässleholm! För att stridsvagnar är bra! Det är yttersta vapnet mot fienden, ju fler vi har desto bättre kan vi stå emot hotet!

Svårt att bedriva bra utbildningsverksamhet i Fårösund tror jag. Skjutbanorna är ett civilt parhusområde nu för tiden. Övningsfältet Bungenäs består av lyxvillor och någon kändistät restaurang.. Kasernerna är vandrarhem och folkhögskola m.m. 

Nä Fårösund är nog kört. Ska AMF etablera närvaro på Gotland får man nog välja någon annanstans..

Tänker mig dock att gamla Ing 1 utanför Södertälje borde kunna användas till militär verksamhet igen. Kicka igång Svea Ingenjörkår igen! Behov av fler fältarbetsförband i organisationen har ju ändå uppmärksammats. 

Stora delar av garnisonen står fortfarande relativt intakt. Skjutbanorna finns ju kvar. Totalt orörda kaserner. Lätt uppfräschning av hinderbanan och fotbollsplanen, nybyggd vaktlokal samt nytt stängsel så är man igång..

Viss civil bebyggelse har uppförts på övningsområdet, men det mesta är relativt orört. Södertälje som kommun skulle säkert må bra av lite nya arbetstillfällen.

Flytta upp Ing 2:s flytbroverksamhet till gamla Ing 1 Södertälje/Almnäs. Finns plats för lite annan verksamhet också säkert..

Duger inte skjut och övningsfältet fullt ut finns Häradsfältet i Strängnäs 20 minuter bort. Okej en halvtimma då men..

Nära Sveriges största befolkningscentra Stockholm med goda förbindelser kors och tvärs.. Några få hyresgäster skulle få sägas upp men det mesta utav kaserner, kanslibyggnader, utbildningslokaler och gymnastiksal m.m. står ändå bara där?

Kristianstad gamla A3 område,. Inte nödvändigtvis för Art .Bra lokaliteter med även många verkstadslokaler inom området. Bra närområde utan en massa civila som behöver flyttas , Mest åkermark runtomkring , lätt att expandera om behov skulle uppstå ( såvida inte den eviga freden hinner inträffa före ) . 2 två   idag aktiva övningsfält inom 20 minuter.

Rimligen borde Härnösand ligga bra till. Det utbildas redan värnpliktiga (liten skala), har en fungerande marinhamn och omfattande programverksamhet FMV/FM.