Jump to content

Vilka regementen skulle ni helst vilja se återuppstå?


Recommended Posts

On 2017-08-16 at 11:02 PM, weekendwarrior said:

Innan jag börjar rabbla regementen ska jag motivera det med ett syfte, eftersom det så tydligt efterfrågats...

 

Jag har en vision om en ny, större och starkare försvarsmakt, geografiskt uppdelat i 4 militär-/försvars-områden. Norra, mellersta, södra och Gotland. Samtliga av dessa ska vara självförsörjande vad det gäller utbildning, övningsområden, infrastruktur och förråd för såväl utbildning som fullskalig mobilisering inom pansar, infanteri/mek inf, stridsflyg, luftvärn, artilleri, amfibie, armé- och marina helikopterförband. Antalet lednings-, träng- och ingenjörsregementen skulle kunna begränsas till 1-2 av vardera för hela landet.

Några regementen och utbildningsflottiljer som då återupprättas:

Armén:

A1 eller A5

A7

 A4 eller A8

A6

I6, I7, I9, I12, I15, I16, I17 eller I20

I19, I20, I21 eller I22

Ing1

Ing3

LV2

LV3

LV5 eller LV7

P5

P10

P18

T2 och/eller T3 eller T5

 

Marinen (baser och utbildningsflottiljer):

Kustartilleriregementena i Karlskrona, Stockholm, Fårösund, Göteborg och Härnösand återuppstår som Amfibieregementen och dess krigsorganisation tillförs då en tung amfibieskyttebataljon med rb 15, kraftfullt luftvärn och tungt markstridsunderstöd.

Karlskrona - Örlogsskola och andra ytstridsflottiljen

Stockholm/Berga/Muskö - Undervattensstridsskola (ubåt, A-dyk och röjdyk), ubåtsstridsflottiljen och första ytstridsflottiljen.

Göteborg/Älvsborg - Örlogsbas väst med tredje ytstridsflottiljen. Samgrupperas med Amf4.

 

Flygvapnet:

F2 (samgrupperas med LSS).

 

Innan man börjar rabbla upp massa nummer på utbildningsplattformar bör man definiera vilket år man refererar till. Annars säger det ju inte ett smack. Vilket A1? Centrala Stockholm? A5 i Boden, där Artreg redan är grupperad i A5:s gamla kaserner.
Varför tusan ska Lv5 uppsättas igen när det inte finns vare sig infrastruktur, terräng eller acceptans? 

Med mera, med mera.

Kom inte i matchen nu

Link to comment
Share on other sites

12 hours ago, Krook said:

Innan man börjar rabbla upp massa nummer på utbildningsplattformar bör man definiera vilket år man refererar till. Annars säger det ju inte ett smack. Vilket A1? Centrala Stockholm? A5 i Boden, där Artreg redan är grupperad i A5:s gamla kaserner.
Varför tusan ska Lv5 uppsättas igen när det inte finns vare sig infrastruktur, terräng eller acceptans? 

Med mera, med mera.

Kom inte i matchen nu

För ett artilleriregemente i mellersta försvarsområdet kan man logiskt och lämpligtvis återanvända en beteckning från gamla nedlagda regementen i regionen, även om det inte placeras på samma ort. Därav föreslog jag A1 eller A5 för detta.

Detsamma gäller luftvärnsregementen i norra försvarsområdet där jag föreslår Lv5 eller Lv7.

 

 

Link to comment
Share on other sites

4 hours ago, weekendwarrior said:

För ett artilleriregemente i mellersta försvarsområdet kan man logiskt och lämpligtvis återanvända en beteckning från gamla nedlagda regementen i regionen, även om det inte placeras på samma ort. Därav föreslog jag A1 eller A5 för detta.

Detsamma gäller luftvärnsregementen i norra försvarsområdet där jag föreslår Lv5 eller Lv7.

 

 

A1 Svea? och A5 Norrbotten? Tala i stället om i vilken ort du avser.

Link to comment
Share on other sites

4 hours ago, Krook said:

A1 Svea? och A5 Norrbotten? Tala i stället om i vilken ort du avser.

Fast jag avsåg ingen ort, utan en region. A1 har legat i Stockholm (Valhallavägen), Rissne (Sundbyberg) och i Linköping. A5 låg ursprungligen i Uppsala, men namnet från det nedlagda regementet upptogs senare av Norrbottens artillerikår.

Således kan såväl A1 som A5 med viss logik återanvändas som namn för ett artilleriregemente i mellansverige.

Edited by weekendwarrior
forgotten word
Link to comment
Share on other sites

On 2017-08-17 at 0:25 AM, Chassi said:

Varför inte bara förtydliga med å säga att du vill ha tillbaka invasionsförsvaret?

Självklart ser jag helst ett försvar med fokus på att försvara vårt land mot invasion istället för fokus på långbortistan-insatser.

Jag anser att 90-talets nivå är realistisk.

Link to comment
Share on other sites

5 hours ago, weekendwarrior said:

Fast jag avsåg ingen ort, utan en region. A1 har legat i Stockholm (Valhallavägen), Rissne (Sundbyberg) och i Linköping. A5 låg ursprungligen i Uppsala, men namnet från det nedlagda regementet upptogs senare av Norrbottens artillerikår.

Således kan såväl A1 som A5 med viss logik återanvändas som namn för ett artilleriregemente i mellansverige.

Det hade varit lämpligt att börja i den änden i stället för att rabbla utbildningsregementsnummer (dessutom utan datering).

Utbildningsbetingelserna för ett artilleriförband i Mellansverige/Mälardalen är så dåliga att jag inte ens Allan Widman skulle komma på tanken. Närmaste lämpliga plats är i Kilsbergen.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Följande regementen SKALL återkomma:

A3 i Kristianstad! Ett artilleriförband i norra Sverige räcker inte länge för att kunna täcka in behovet av Art över större områden.
Ka3 i Fårösund! Gotland ÄR och KOMMER vara strategiskt viktigt, och för att möta hotet på sjön behöver vi kunna täcka över ön bättre.
P2 i Hässleholm! För att stridsvagnar är bra! Det är yttersta vapnet mot fienden, ju fler vi har desto bättre kan vi stå emot hotet!
 

 

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
On 4/27/2019 at 12:47 AM, TrängSoldat said:

Följande regementen SKALL återkomma:

A3 i Kristianstad! Ett artilleriförband i norra Sverige räcker inte länge för att kunna täcka in behovet av Art över större områden.
Ka3 i Fårösund! Gotland ÄR och KOMMER vara strategiskt viktigt, och för att möta hotet på sjön behöver vi kunna täcka över ön bättre.
P2 i Hässleholm! För att stridsvagnar är bra! Det är yttersta vapnet mot fienden, ju fler vi har desto bättre kan vi stå emot hotet!
 

 

Svårt att bedriva bra utbildningsverksamhet i Fårösund tror jag. Skjutbanorna är ett civilt parhusområde nu för tiden. Övningsfältet Bungenäs består av lyxvillor och någon kändistät restaurang.. Kasernerna är vandrarhem och folkhögskola m.m. 

 

Nä Fårösund är nog kört. Ska AMF etablera närvaro på Gotland får man nog välja någon annanstans..

Link to comment
Share on other sites

Tänker mig dock att gamla Ing 1 utanför Södertälje borde kunna användas till militär verksamhet igen. Kicka igång Svea Ingenjörkår igen! Behov av fler fältarbetsförband i organisationen har ju ändå uppmärksammats. 

 

Stora delar av garnisonen står fortfarande relativt intakt. Skjutbanorna finns ju kvar. Totalt orörda kaserner. Lätt uppfräschning av hinderbanan och fotbollsplanen, nybyggd vaktlokal samt nytt stängsel så är man igång..

 

Viss civil bebyggelse har uppförts på övningsområdet, men det mesta är relativt orört. Södertälje som kommun skulle säkert må bra av lite nya arbetstillfällen.

 

Flytta upp Ing 2:s flytbroverksamhet till gamla Ing 1 Södertälje/Almnäs. Finns plats för lite annan verksamhet också säkert..

 

Duger inte skjut och övningsfältet fullt ut finns Häradsfältet i Strängnäs 20 minuter bort. Okej en halvtimma då men..

 

Nära Sveriges största befolkningscentra Stockholm med goda förbindelser kors och tvärs.. Några få hyresgäster skulle få sägas upp men det mesta utav kaserner, kanslibyggnader, utbildningslokaler och gymnastiksal m.m. står ändå bara där?

Link to comment
Share on other sites

Kristianstad gamla A3 område,. Inte nödvändigtvis för Art .Bra lokaliteter med även många verkstadslokaler inom området. Bra närområde utan en massa civila som behöver flyttas , Mest åkermark runtomkring , lätt att expandera om behov skulle uppstå ( såvida inte den eviga freden hinner inträffa före ) . 2 två   idag aktiva övningsfält inom 20 minuter.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
On 5/16/2019 at 9:16 PM, Lasse Näsström said:

Rimligen borde Härnösand ligga bra till. Det utbildas redan värnpliktiga (liten skala), har en fungerande marinhamn och omfattande programverksamhet FMV/FM.

 

On 5/16/2019 at 9:16 PM, Lasse Näsström said:

Rimligen borde Härnösand ligga bra till. Det utbildas redan värnpliktiga (liten skala), har en fungerande marinhamn och omfattande programverksamhet FMV/FM.

 

Helt klart!

Link to comment
Share on other sites

  • 11 months later...

Sparkar liv i den här tråden igen då det hänt lite sen senaste inlägget och jag tycker det är en intressant diskussion. Märk väl att jag inte lägger så mycket värdering i budgetära begränsningar men försöker att inte sväva iväg för mycket ändå.

Regementen som redan har eller enligt försvarsberedningen ska återupprättas:

P18 (som sätter upp en SG som är klen i skytte men stark i stödförband)

AMF4 (en amf-bat)

K4

F16 (på sikt med stridsflygsdivision)

 

Försvarsberedningen föreslog även återupprättande av 2 utbildningsplattformar till av Östersund, Sollefteå, Falun och Härnösand (FM sa att det är rimligt att tro att man kan åstadkomma en). Jag argumenterar för återupprättandet av:

 

I5 (som då i krigsorg skulle upprätta Norrlandsskyttebataljoner):

+ Finns stora skjutfält  med i min uppfattning bra miljötillstånd på Dagsådalen

+ Stor lokal vilja och tradition, skulle troligen gå att återrekrytera många YOff som valde att stanna på orten (pga stark lokalpatriotism)

+ Lättrekryterat, nära till fjällen, en "riktig" stad

+ Goda förbindelser med flyg och tåg (till och med landningsbana i direkt anslutning till Grytan)

 

- Behöver byggas nytt kasernområde, skulle nog dock bli billigare än Gotland då man borde kunna bygga ut Grytans skjutfältsläger

- Behöver söka nytt miljötillstånd för Grytans skjutfält

- Blir ett återinförande av en gammal förbandstyp vilket kommer behöva en del taktikutveckling och ta ett tag för att bygga upp en officerskår

 

Härnösand (som då i krigsorg skulle upprätta LV till de nordliga delarna):

Är inte lika insatt när det kommer till Härnösand som Östersund. Här är det mer att jag argumenterar mot andra platser än specifikt för Härnösand. En fördel med Härnösand är goda förbindelser. Möjligheten att ha en nordlig örlogshamn och att det skulle vara mer lättrekryterat än till exempel Sollefteå (I21 var känt som FM:s sämsta regemente på grund av problem med officersrekryteringen). Sollefteås enda fördel är att det hade varit relativt lätt att återköpa regementsområdet och att kommunen vill ha ett regemente. Problemet är att det enbart finns ett relativt litet skjutfält och svårigheterna med att rekrytera dit. Skjutfältet skulle dessutom kunna nyttjas av I5 eller Härnösand då det inte är så förskräckligt långt. Falun vill jag argumentera för känns som ett sämre Östersund. Som dessutom ligger nära redan befintliga utbildningsplattformar. Det har mindre skjutfält än Östersund, saknar liksom Östersund regementsområde, skulle nog vara likartat svårt att rekrytera till. Eventuellt att man skulle utbilda regionala skyttebataljoner där då HV-gruppen i Dalarna verkar vara en gedigen och driven grupp som redan utbildar GRK och Pi vilket gör att uppväxlingen skulle vara något lättare.

 

Prioriterade övriga förband och placering (här kommer enbart kortare motiveringar och det är skrivet utan inbördes prio):

Ing3 Boden

Fältarbeten i norr är inte samma som i syd och det kommer krävas stora FARB-resurser i norr vid ofred.

T3 Boden

Logistiken är hopplöst eftersatt i FM och det kommer inte vara görbart att förflytta från Skövde till de norra landsändarna vid krig

Bergslagens artilleriregemente

På samma sätt som med trängen så behövs det artilleri i södra Sverige för att möjliggöra snabbare mobilisering. Gamla A9:s kaserner borde gå att köpa tillbaka relativt enkelt och Villingsbergs skjutfält finns kvar i all sin prakt (dessutom relativt nära till Älvdalen). Art i södra Sverige har ju redan påbörjats med rekrytering till Skövde. Regementet kan på sikt skapa detachement längre söderut till exempel vid Skillingaryds skjutfält.

Lv3 Väddö

Stockholms skärgård kommer vara en krigsskådeplats och inflygningsriktning. Att då ha LV i princip ständigt utgångsgrupperat här låter som en lysande idé. Finns dessutom relativt mycket infrastruktur att bygga från.

Sjöstridsflottilj på västkusten

Större fartyg för att få längre uthållighet och bättre sjövärdighet med eskortuppgifter som huvuduppdrag. Jag räknar dock kallt med att både danska och framförallt norska flottan kommer att hjälpa till med att skydda konvojer till Göteborg om ett storkrig bryter ut

Förstärk Amf1 + Återupprätta KA2/Amf2

Förstärka Amf1 med tung KA-robot och ytterligare en Amf-bat för försvar av Stockholms skärgård. Återupprätta KA2 som Amf2 med tung KA-robot och en Amf-bat. Smutt att kunna beskjuta landstigningstonnaget när det lämnar Baltijsk!

P5 Boden

För att upprätta ytterligare en NMekB och för att Boden har förutsättningarna för att husera fler förband.

P10 Strängnäs

För att upprätta en mekaniserad SG i huvudstadsområdet som eventuellt kan slås samman med den planerade motoriserad SG Mäl till någon form av bastardbrigad.

Utöka Flygbasbataljonerna

För att möjliggöra spridning på riktigt. Kan inte så mycket om det och kan därmed inte sätta någon siffra. 2 bat/flottilj?

 

Slutligen och nog så viktigt, döp om I19 till Pxx så att det stämmer överens med vad de faktiskt gör (ordning är vackert).

 

Det är mina tankar. Jag är som ni märker från armén i och därför mest insatt i våra brister och behov.

 

Edited by Kilo3
Link to comment
Share on other sites

Själv vurmar jag lite för marinen. Mycket bra förslag även om del kanske är lite orealistiska. KA2 och sjöstridsflottiljen på västkusten kommer vi nog inte att få, hur mycket de ändå behövs. I bästa fall kanske ett eller två patrullfartyg i Göteborg, men då måste basresurserna byggas ut. I dagsläget så säger man att det inte går att basera ett större ytstridsfartyg där (vet inte om det stämmer).

 

Vad gäller den nya amf bataljonen i Göteborg så är det lätt att tro att det är fråga om en helt ny amf bataljon av normalstorlek. Så är dock inte fallet. I dagsläget så finns ca AMF1 med ca 1.200 man. Det är då tänkt att man för över 400 man till den nya AMF4 bataljonen och rekryterar ytterligare 400 där. Så i stället för en hel AMF bataljon med 1.200 man på Berga så får vi 2 st reducerade med 800 man vardera på Berga och i Göteborg. D v s en utökning med ca 33%. Så långt ifrån 2 st fullständiga AMF bataljoner men bättre än dagsläget ändå. Närvaro på västkusten måste prioriteras.

 

/Per

Edited by Perman
Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Perman said:

Själv vurmar jag lite för marinen. Mycket bra förslag även om del kanske är lite orealistiska. KA2 och sjöstridsflottiljen på västkusten kommer vi nog inte att få, hur mycket de ändå behövs. I bästa fall kanske ett eller två patrullfartyg i Göteborg, men då måste basresurserna byggas ut. I dagsläget så säger man att det inte går att basera ett större ytstridsfartyg där (vet inte om det stämmer).

 

Vad gäller den nya amf bataljonen i Göteborg så är det lätt att tro att det är fråga om en helt ny amf bataljon av normalstorlek. Så är dock inte fallet. I dagsläget så finns ca AMF1 med ca 1.200 man. Det är då tänkt att man för över 400 man till den nya AMF4 bataljonen och rekryterar ytterligare 400 där. Så i stället för en hel AMF bataljon med 1.200 man på Berga så får vi 2 st reducerade med 800 man vardera på Berga och i Göteborg. D v s en utökning med ca 33%. Så långt ifrån 2 st fullständiga AMF bataljoner men bättre än dagsläget ändå. Närvaro på västkusten måste prioriteras.

 

/Per

Jo realismen är jag medveten om saknas, men en man kan alltid drömma!

 

Jag har koll på det där med Amf-bataljonernas storlek. I praktiken blir det ju att man har en 2/3-delars bataljon/kust, inte ett regemente. Att jag anser att Karlskrona inte behöver mer än en bataljon är för att skärgården inte är lika omfattande som Stockholm där. KA-förmågan känns dock nästan viktigare där än i Stockholm med tanke på hur lång väg en eventuell landstigningsflotta måste ta sig (och hur många finnar de måste passera) om man jämför Baltijsk-Karlskrona och Kronstadt-Stockholm. Hur såg baseringen ut förr i tiden när det fanns en fregattflottilj på västkusten? Kan man basera större fartyg i Skredsvik (såg att det tidigare legat minröjare där)?

 

Relaterat till fartyg på västkusten så är ju även norrmännen till del beroende av Göteborgs hamn och deras fregatter skulle förhoppningsvis hjälpa till med eskortverksamhet. Annars anser jag att det är just på västkusten fregatter skulle ha ett existensberättigande.

 

En vacker dag kanske pengar skjuts till i rätt mängd!

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...