Jump to content
Sign in to follow this  
Guest John3000john

Hur fästa flagga på Bandvagn 206?

Recommended Posts

Guest John3000john

Har en fråga gällande hur man kan fästa en flagga på lämpligt sätt på en BV 206a ?  

 

Har sett med egna ögon att vissa förband har fäst  flaggan men har aldrig reflekterat i hur dom har gjort/gör ? 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You are posting as a guest. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  



  • Similar Content

    • By The Doc
      Första inlägget för min del.
       
      Ok here goes, har varit aktiv i HV i tre år nu och är på en insatskompani som nyttjar BV206. Med tanke på att HV tränas ganska offensivt i viss mån (min egen uppfattning) så känns ett fordon som ej kan stå emot finkalibrigt lite väl kort. Som transport medel etc har jag inget emot BV206 ska tilläggas.
       
      Det nyare BV typ 309/410 med en 12,7 tung kulspruta eller granatspruta vore ju en våt dröm, men är det befogat? Samt är det realistiskt?
      vad säger ni kamrater ?
    • By Chassi
      Har under en tid noterat att flertalet Bandvagnar 206 åker omkring med 1-2 dunkar Tryckolja 051 i bakvagnen, alltså som reservdunkar till hydraulsystemet.

      Helt övertygad om att man också fyller på 051 när så behövs, antagligen utan att styrsystemet är dränerat på den ursprungliga oljan som det enligt specifikationerna ska vara fyllt med Transmissionsolja A (ATF/Röd olja).

      Frågan jag ställer är då.
      Varför användes och föreskrivs som regel en ATF olja till styrsystemet?
      Är det något negativt förknippat med att styrsystemet fylls med tryckolja 051? (tar systemet skada?)

      Jag tror ju inte att de båda oljorna på något vis är kompatibla med varandra och "kan" blandas hur som helst, det är ju två helt olika oljor med olika egenskaper.
      Känner inte heller till något direktiv som medger varken blandning eller att 051 ersätter Trans A.
    • By 27Kilo
      Medan jag gick bilkårens bandvagnsutbildning så hittade jag någonting avvikande i den utdelade instruktionsboken. På sida 6:44 (2014 års utgåva) står det skrivet att en av de medåkande har sittplats på en undre motorhuven. Någonting jag fann konstigt då "platsen" saknar bälte.
       

      Efter att ha rådgjort med instruktör [vadslagning och vinst om formuleringens existens] fick jag veta att det var ett feltryck. Aningen så sitter medåkande bältade eller så kan en (1) stå i luckan. Gott så.

      Men så fick jag chansen att titta igenom utgåvan från 2003, och där finns exakt samma formulering på sidan 79.

      Är det ändrade säkerhetsföreskrifter som inte hängt med, lathet och felskrivningar eller någonting annat som hänt här? Hur ser det ut i verkligheten - Åker folk sittande på motorhuven?
    • By scattergun
      Då bandvagnarna (206:or) har enbart 24V kraftuttag så har man ju allt som oftast problem med laddning av telefoner, GPS, bärbara datorer och handradios. Jag har kikat lite på olika lösningar och kom fram till att detta var det enklaste för mig.
       
      Köpte en 24V-12V omformare på Ebay á 60 kr, kopplade sen in den i en apparatlåda från Elfa, i lådan har jag satt ett infällt cigaretttändaruttag för 12V med lock. Uttaget köpte jag på Jula för 23kr. Med en 24V hane så kan jag koppla in denna på bandvagnens uttag under ratten, och vips har jag ett 12V uttag som klarar 30A för att ladda sånt jag behöver!
       
      Det dyraste på hela anrättningen var nog apparatlådan, och arbetet var inte svårare än att en normalhändig person med lite elkunskap kan snickra ihop det. Dessutom är kapaciteten så hög på omkopplaren att man kan sätta delare och ha flera uttag om man behöver det.
       
      Här syns omformaren med en snabbladdare för radio inkopplad på cigguttaget!
       
      Hur har ni löst problemet med fel spänning i vagnarna??
       

    • By Spejjarn
      Flyg- och militärmuseet Teknikland ligger ca 1 mil söder om Östersund vid det gamla krigsflygfältet Optand som ännu är i drift om än i civil regi. Museet skildrar 300 år av militärhistoria från Armfeldts karoliner till Kalla krigets dagar. Under 2016 är Teknikland öppet 26 juni till 21 augusti.
      Museiutställningarna är uppdelade på fyra byggnader. I Kronan finns reception, café och föreläsningssal. I Garnisonen kan en prova på att gå Karolinernas dödsmarsch, spionera på ett tidstypiskt hotellrum från Kalla kriget, läsa om spioner och kurirer som passerade över norska gränsen under andra världskriget och titta på allt från sablar till pvrobot. I Garaget finns en uppfinnarverkstad för barn och unga (KomTek), LEGO-utställning med både ninjor och det fiktiva Slaget om Gotland, Jämtlands första TV med mera. I Flyg- och lottamuseets lokaler finns flygplan från andra världskriget fram till modern tid inklusive Sveriges officiella Viggen-centrum. Mellan byggnaderna står terrängbilar, haubitzar, kanoner, mösare, Bofors 40 mm akan och en Pbv 401:a.
       
      I Östersund med omnejd fanns på sin tid Norrlands artilleriregemente, A4, Jämtlands fältjägarregemente, I5, Jämtlands flygflottilj, F4, samt Arméns Tekniska Skola (ATS). Bakom museet står Stiftelsen Jamtli, Militärmuseiföreningen i Jämtlands län, Jemtlands fältartillerister, Jemtlands radioamatörer, Järnvägsmuseiföreningen i Jämtland, Jemtlands veteranbilklubb och Svensk flyghistorisk förening.
×
×
  • Create New...