Jump to content
Sign in to follow this  
KennyLay

Kungsängen skjutfält

Recommended Posts

KennyLay    0

Söker lite info om omfattningen på skjutfältet i Kungsängen. Området är bokstavligen enormt, över 4000 hektar.

Hur mycket av detta område får försvarsmakten nyttja?

Skulle man för exempel kunna köra mekaniserade övningar på området? Är det kanske rentav tillräckligt stort för 122an?

Chassi    88

Ja det är stort, men inte jättelämpligt för mekaniserade förband i större skala, mycket skog, brukade åkrar och civila.

TexasSwede    0

Jag har dock sett Strv122 på Kungsängens övningsfält.

Har harvat runt där mycket från 1984 och ett drygt decennium frammåt i tiden.

Richie_3000    3

OPSEC? :dong:

Officiell information finns via Google, övrig information finns hos de som behöver den.

Chassi    88
23 hours ago, Richie_3000 said:

OPSEC? :dong:

Officiell information finns via Google, övrig information finns hos de som behöver den.

Om Kungsängen skjutfält kan hysa strv 122 är knappast en känslig fråga.

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

Sign in to follow this  

• Similar Content

• Guest Lord Good
      By Guest Lord Good
      För balansens skull kanske vi ska ha ett sån't här ämne också.
      Lombens skjutfält är mitt bidrag. Där kan man spränga så iniH-E :devil Åsså har vi Lt Isaksson som mysfarbror. Jag var på en sprängkurs där med bl.a. en dansk reservofficer. Han hade som mest tidigare sprängt 40 kilo. Ni skulle sett minen på honom när han fick smälla av en vägbanksladdning. Dansken var tillbaka till nästa kurs.
    • By JAG
      Hej! Skulle någon kunna förklara var 13 säkerhetsbataljonen gör? Om man gör GU där måste man väl inte bli MP?
    • By Zray
      Hej!
      Jag hittar inte så mycket information om Personskyddskompaniet på Livgardet.
      Är någon här i forumet bekant med kompaniet eller så?
      Vet ni om dom är väldigt så kallade ``Operativa´´, att det åker ofta på internationella uppdrag som personskydd?
      Vad krävs för att söka till kompaniet och vet ni om dom sysslar med mer än personskydd?
    • By Dasher
      Är det någon som kan upplysa mig om vad följande är/innebär? Det enda jag vet är att de ska ha någon anknytning till traditioner/kultur vid Livgardet.

"De femtons hedersgåva", "Den äldste", och "Kronfänrik" - och då tror jag inte att det är graden major som avses.
    • By Jesse
      Tja,

Jag var och gjorde antagningsprövningen igår/idag. Sa till yrkesvägledare att jag ville bli skyttesoldat, han sa då även att skyttegruppchef fanns att söka. Han förklarade kort vad det var, det lät bra och jag bestämde mig för att söka, och jag är antagen. Men jag har inte riktigt läst på så mycket om hur det är att vara gruppchef. Så jag har några frågor.

Förband: LG

› Skyttegruppcheferna rycker in två månader före skyttesoldaterna. Vad är det som vi utbildas inom på de två månaderna? Jag antar att vi kommer att haka på skyttesoldaterna när de rycker in, och att vi under GMU är gruppchefer.

› Hur är förhållandet mellan gruppchefer och soldaterna i gruppen?

› Kommer jag att vara länken mellan gruppen och officierare, eller kommer vi som grupp vara under en officierares befäl?

› Vad kommer mina huvuduppgifter vara som gruppchef?

› Vi rycker in 24 juli 2017, tips på filmer eller youtubevideos jag kan kolla på sålänge? Kommer nog inte göra mycket annat än det.

Väldigt tacksam för eventuella svar. Skulle även uppskatta så mycket annan information som möjligt om gruppbefäl.