Jump to content

Tuff men inte stenård tjänst

Recommended Posts

hej

jag sitter och krubblar över vad jag vill göra lumpen som eftersom min kondis suger så kan jag glömma jägar tjänster.

Är det någon som har något att rekomendera som är trevligt utan att man ska vara elit.Funderar på Stadsskytte

//

Dagge

Dagge:

Se till att börja träna istället, sluta äta mazariner och må bättre - så har du fler tjänster att välja på!!

Träningstips finns det massor av här på forumet om du söker lite, alternativt på KJ-komps el. FJS hemsidor.

Lycka till!!

..precis börja träna om du vill

jag ahde inte bra kondis.

Jag började tänka som fan om vad jag ville, jag kom fram till att jag ville göra lupen och då verkligen göra det =) (låter ju mysko men men)

men förfan tänk efter vad du vill....många sena kvällar för min del att fundera, o sen när jag kom hem efter mönstring, jag har kommit fram till vad jag vill och jag tror min tjänst passar mig, sen om du vill söak till tex jägare så är ju kraven inte så höga direkt på mönstringen.... du har ju ett tag på dig efter o träna som en galning =)

sen bör du iofs vara en "träningsmännsika om du sak söka det.

nu låter jag som en gammal klok man men:  tänk efter vad du vill, FÖR många som gnäller på va de fick och ångrar sig som fan att de inte tog sig en timme på lumpen.nu

jeje lycka till

(har tjatat av mig nu lite smått)

jag springer 5km 2ggr i veckan men jag gör det typ på 30min och det är så j*vla tråkigt. och så gör jag liute armhävningar varge vardag, och så äter jag gröt=)

men jag tror fortfarande bara att jägartjänsten är något som inte är realistiskt för mig, är det någon här som kan rekomendera 6.kompanit livgardet (stadsskytte)

// Dagge

Dagge:

Det är BRA! Men du kan bli BÄTTRE!

Nästa gång, löp 1mil. Och fortsätt med det tills du når iaf 45-50 minuter. Gör det så enkelt för dig som möjligt, ta som rutiin att varje morgon, middag och kväll göra 30-50 böjsträck, sit-ups och ryggresningar så når du en hyfsad fysik ganska fort.

Om stadsskytte: nu är ju det inte 100% mitt gebit direkt, men SIB är iniH-Es jobbigt och svettigt, men också iniH-Es KUL!! Var beredd på att det kommer rendera i värkande kroppar, massor av blåmärken (får man månne ut knä/armbågsskydd?) och skärsår/rispor, säkert en och annan utslagen tand också..

Ex: vanligaste sätter att ta ett flervåningshus (ex i Sthlm) är att ta ett hörn /motsv och jobba sig uppåt - och då inte genom trapphus, utan rätt genom golvet/taket och väggar - och hur smidig är man då med all Kungens materiel..??

Men skoj, det är det! :)

Något som jag skulle vilja ha gjort såhär i efterhand är ex strvförare/chef eller strbförare/chef (Helge har jag iofs kört, men inte TILLRÄCKLIGT!!.). :D

Dvs, om jag inte fått den tjänst jag hade. :)

Undervärdera inte din fysik....

Skulle vilja komma med ett inlägg här ang "hårdhet" på utb (fysisk).

Har inte gjort GU på Stadskytte men träffat på dem på övn, känner några som varit det samt övat lite SIB.

Skulle vilja påstå att SIB (Strid i bebyggelse) är väldigt hårt, det är mycket rusher med tung utr, upp och ner genom fönster o dyl.  Jägartjänsten är lite mer slit på längre tid...

Krävs kanske lite mer uthållighet av den typen av strid.

Tycker du att jägartjänsten inte är något för dig så följande förslag från mig (förutsatt att du vill ha en stridande befattning):

Stadskytte  

Spaning

Amfibie

Andra tjänster som skulle vara av intresse:

Stridsfordon 90 /Stridsvagn 122 Besättning

Stridsbåt 90 Besättning

Sjukvårdare.....

Dessa är mitt förslag baserat på vad jag hört och de erfarenheter jag har. Det är mycket förenklat!

Ett allmänt tips är att försöka bli KB/PB oavsett var du hamnar så blir din värnplikt mycket roligare och givande om du ligger som KB/PB!!  Värt att ligga den extra tiden.

Jo SIB är svinroligt men ack så svettigt, och fullt med värkande kroppsdelar och blåmärken. Efter 10,5 månader har jag inte fått nog skall iväg på en 2 dagars FBU kurs i Halmstad nu till helgen :D

Gjorde min vpl på ssk, när IB16 fortfarande fanns.

Jag rekommenderar stadsskytte å det varmaste :cool:

SIB är översatt till ren svenska Strid I Bebyggelse.

Finns även andra förkortningar ex. striby.

Kan rekommendera det å det varmaste. Inte så mycket smyga, gräva ner sig i myrstackar och dricka tallbarrs te (dock finns det säkert små inslag av det också på I1) utan är lite mera pang på rödbetan med högt tempo, hela tiden.

Och jag kan lova dig att du INTE kommer undan att springa. Springa gör man nästan hela tiden i SIB.

tack tack SIB tjänst verkatr nått för mig kanske ska börja träna. Snacka med en attackdykare i dag han sa att han hade tränat 2år inan han ryckte in. Han sa att sista halv året inan han rykte in så sprang han 15km varge dag med en ryggsäck på 12kg.

/// Dagge

Han måste ha haft skaplig kondis när han ryckte in sen då :D

Det måste ju vara extremt jobbigt för kroppen att klara av att springa 15 km med 12kg varje dag i 6 månader. Kroppen hinner ju inte vila nåt ju! Och det måste vara ganska stor risk för skador.

Det är bara och kämpa på Ing!

När vi ändå är inne på ämnet,

Det går mycket bättre om du inte vet hur långt du springer har jag kommit på. Jag var ute och sprang i söndags och tänkte att jag skulle springa 1 mil. Det skulle alltså bli 7 varv i spåret som jag trodde var 1,5 km långt. Jag tyckte det funkade bra och senare när jag kom hem fick jag veta att spåret var 2 km långt :D Jag hade alltså sprungit 14 km utan att märka att jag sprungit 4 km för långt!

Det kan tilläggas att tills i söndags hade sprungit som längst 10 km.

Nifelhel, var äger den övningen rum då?? ni får gärna komma bort till kattegatt skolan och panga på ;)

Den äger givetvis rum ute på Mästocka övningsplats(Guds r*vhål ;) ), i SIB anläggningen där, Karaby. :)

Faktum är att jag under vpl sprang omkring och övade mycket inne H-stad...

Bara en liten reflektion. Polaren var med på den SIB kurs som var i helgen i Mästocka. Saken är den att han gjorde GU på I22 som lapplandsjägare, han sa att strid i bebyggelse var riktigt j*vla skitjobbigt. Det glädjer mig när det kommer en sådan kommentar ifrån en jägare :)

som gammal asfaltsjägare suger jag åt mig av all beröm ni öser över SSK, man tackar :D

till saken hör ju det att SIB är så förbannat kul att man "glömmer"  att känna hur förbannat jobbigt det är........sen har man ju sällan tiden att känna efter heller...och det är ju lika bra det :)

Finns en tråd där folk på forumet berättar vad de gjort vpl som, de flesta har bifogat en kort förklaring av tjänsten.

Jag föreslår att du gör lumpen som pionjär, kul och omväxlande tjänst :)

Kom till pansarskyttekompaniet här på I19 på Boden jag trivs då här och jag har då ingen superkondition och vi har en kille i mitt tältlag som var jägare men inte gillade det och kom hit och han säger att allt är bättre här.

Come to Pansar!

till saken hör ju det att SIB är så förbannat kul att man "glömmer"  att känna hur förbannat jobbigt det är........sen har man ju sällan tiden att känna efter heller...och det är ju lika bra det :D

Precis...fast man känner ju allt efteråt istället ;)

Hade jag fått göra om vpl, hade jag gjort samma igen :cool:

En gång asfaltsjägare, alltid asfaltsjägare :)

Guest Lord Good

Jag gjorde lumpen som skyttesoldat på 70-talet. Då var det fördröjningsstrid som gällde. Eldöverfall mot framryckande fi. Därefter bakåt och vidare till nästa ställe ett par km därifrån och sedan nästa osv. Då fick man springa som en älg i skogen varje dag. Jag hade noll kondis då jag ryckte in men efter några månader var fältidrottsmärket i guld en baggis.

Jag hade noll kondis då jag ryckte in men efter några månader var fältidrottsmärket i guld en baggis.

Lite OT kanske men...

Hur skiljer sig fältidrottsmärket modell "vuxen" från ungdom ?

själv tog jag bara märket i brons i somras.

Moment som ingick var

*hgr kastning

*orientering

*löpning 3000 m

*skjutning

De flesta lyckades med guldresultat, fram till det att det var dags för hgr-kastningen...

grr, kan fortfarande känna besvikelsen.... (var en träff/poäng från silver)

Ja, hur som helst så behöver man iaf ingen direkt kondis för att kunna ta fältidrottsmärket, fast jag har ju bara försökt med modell ungdom.

Så fram med all fakta pojkar och flickor

------------------------------------------

kom på en sak till, angående Stadskytte.

Man hittar inte direkt mkt info om denna tjänst.

på LG:s sida står det inte så mkt tycker jag.

Någon som har något bra tips ??