Sign in to follow this  
Followers 0
Perman

Wartofta stridsvagnskompani och stridsvagn 122 visar upp sig på ELMIA

2 posts in this topic

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
Sign in to follow this  
Followers 0

• Similar Content

• By Fk Bodin
      Citat från en Lapplandsjägare: "Aldrig skulle jag sätta mig i en "plåtburk". I krig går jag med minst 2 P-skott".

Rätt eller fel?

Ett pansarburet fordon är självklart ett välprioriterat mål. Gigantiska resucer sattsas på att slå ut dessa styrkor.
      I Sverige har vi ju Rb 55 och 56, samt ett oändligt antal P-skott och minor, och självklart har ju fienden precis lika mycket.
      Hur trygg skulle du vara i en PBV?
    • By Erik Gustav
      De flesta på detta forum känner väl till vilka Pansarvärnsvapen svenska FM har men hur står dom sig nu och i framtiden? kanske inte så bra när framtida motståndare har ERP, Aktiva skyddsystem, laservarnare, kompositpansar mm. Här dikskuterar vi inte politik eller vilka som vi kommer att använda våra Pansarvärnsvapen mot utan själva vapnen och i viss mån deras effekt.

Moderatorerna får för mig gärna flytta tråden till t e x transportcentralen MARK om den passar bättre där. De vapen vi diskuterar främst är följande:

- 120 mm pilprojektil 95
      - 40 mm Pilprojektil till strf 90
      - Pansarvärnsrobot 56 Bill
      - Pansarskott 86 och dess granat
      - 84 mm psgr till Granatgeväret
      - Stridsvagnsmina 5 och strvmina 6

/ mvh Erik Gustav
    • By griffon
      Skrivet av en som jobbat på Stridsfordonsbyrån vid FMV sen 1986.
      http://www.ointres.se/projekt_stridsvagn_ny.htm
    • By Erik_G
      Övt. Hans Nilssons "anti-103" artikel får mothugg här:

http://www.forsvarsframjandet.org/fmf-03-2...vagnsleken.html

http://www.forsvarsframjandet.org/fmf-03-3...vagnsleken.html

Efter att ha läst artikeln blir jag lite fundersam. Det verkar som FM har under 30 års tid haft ett förträffligt vapensystem som iallafall delar av FM inte har vetat hur de ska använda korrekt.

Hur är det då i dagens läge? Tränar FM på att använda komplexa system som t.ex Gripensystemet eller Strv 122 med LSS fullt ut? Det verkar ju som att det kan finnas en risk för att det går slentrian och att träning inte skräddarsys mot respektive vapensystem utan kvarhålls på en generisk nivå. Men våra system som Gripen, Strv S, HMS Visby etc är/var inte standardprodukter som liknar/liknade deras företrädare.

Om dessa artiklar varit uppe tidigare så får jag väl be oim ursäkt för att jag inte sökte, men det förändrar ju inte mina funderingar.

mvh
      Erik G
    • By darkjak
      Jag kan börja med att säga att jag inte är en pansarexpert, så om jag säger något dumt, rätta mig gärna, men helst artigt.

I och med att allt mer kommer fram om Armata, känns det mer och mer som att västkrafternas stridsvagnar är otillräckliga. Det känns som att vi behöver en ersättare till strv 122 (vår befintliga flotta har redan avverkat halva sin livslängd). Och mig veterligen pågår ingen utveckling på några ersättare till Leo 2, Abrams, Leclerc eller Challenger 2.

Den kontroversiella lösningen jag vill föreslå är då att återuppliva strv 2000-projektet. Varför? Jo, för utvecklingen av vagnen hade redan gått ganska långt när det lades ner, vilket innebär att vi bör kunna få fram den snabbare än att vänta på att tyskarna eller jänkarna får fram sin motsvarighet. Och strv 2000 är en god motsvarighet eftersom att både strv 2000 och Armata har 140mm kanon, koaxial AKAN (ryssarna har i och för sig bara 12,7mm medan strv 2000 hade 40mm) och i vissa av koncepten dessutom obemannat torn. Det skulle även vara ett moduluppbyggt system, där tornet vad jag förstått även skulle användas på strf 90-chassi. Dessutom är det kallt krig igen, då kommer vi behöva nog med fordon för att ersätta inte bara befintliga 122'or, utan även de 121'or som utgått ur försvaret.
      Vi talar alltså kvantiteter där vi skulle kunna tjäna på att göra allt själva. Plus såklart möjligheten att exportera vad som skulle kunna bli västmakternas modernaste stridsvagn.