Jump to content

• Similar Content

• By Ro/Lt
      Jag drar mig till minnes att jag såg en film om hemvärnsungdomar i mitten av 80-talet, förmodligen -85 eller -86. Detta ledde sedermera till att jag blev HV-ungdom själv.
      Dokumentären skulle jag tro inspelades i Stockholmsregionen och det var gott om pangpang, B-styrka och annat godis för vissa av oss tonåringar på den tiden. Vill inte minnas att den var särskilt politiskt korrekt med dagens ögonen, idag skulle man ju förfärats över barnsoldater (på gott och ont). Jag sökte på filmarkivet.se men får inga träffar på Hemvärn där alls... Någon som vet mer eller rent av var med i dokumentären?
    • By Gunnar granat
      Som rubriken lyder, hur ser ni på soldater med endast gmu i ryggen! Är de ivägen eller är de lika kompetenta som alla andra med lite utbildning? 

Klarar de av att bli mer än skytte soldater? 

Förstår att detta är individuellt men rent generellt? 

//GG
    • By Medic91
      Vad är era tankar kring att använda följande produkter för att bygga en egen plattbärare (utan plattor) men som en väst istället för Sv2k. Kommer i så fall att köra på grön och inte grå som vissas på bilden.

- 2st Ryggväska, PALS -11
      - 1st Axelbandspar, PALS -11
      - 2st Medium T-bar set -10

• By Skuggan
      ok, tänkte köra en liten tanke "lek"

DU har fått i uppgift att välja ny NU (Normal utrustning) till Hemvärnet, du har helt fria händer och det får kosta vad det vill...

jag snackar alltså, ryggsäckar, EHV, stridsväst mm

regel: ALLT måste gå att bära, således ingår ej fordon likn i detta, det ni väljer kommer inom 1år att bli standardiserad utr för hela hemvärnet (inkl insatsplutoner)

vad skulle DU välja?

(vad jag vill ha är altså förslag på utr, gärna med länkar till tillverkaren/försäljaren)
    • By Bamse
      Fortsätter diskussionen från Mtrlplatsen här. Lite lämpligare!

Hv-sjv är idag ett skämt! Det är den mest kvalificerade vården vi kan få inom HV och den utbildning som krävs är på mindre än 200 tim samt 20 tim per år.
      Många inom Hv-sjv jobbar inte med sjv eller har erfarenhet (praktik som t ex plutsjv har) vilket innebär att de inte kanske sett ens blod.....
      Tyvärr lider SRK av en viss distans från verkligheten när det gäller Hv-sjv.
      Verkligheten har kommit ikapp dem men tyvärr har SRK inte hängt med.
      Synd när FM i allmänhet satsar på sjukvården och kvalitet inom den.

En intressant sak är att sedan en tid får Hv-sjv delegation på syrgas i fred samt morfin i krig, detta får de efter en enklare delegationsprov och tillhörande undervisning. I resten av FM så börjar man efter riktlinjer från Generalläkaren att frånta icke legitemerad personal rätten att ge läkemedel. T ex så får inte Medic på en Sjvtpgrp (ST) i Kosovo ge läkemedel trots att de ofta hade lång erfarenhet som ambulanssjukvårdare ( t ex 10 år i en OLA-ambulans). Det var under KS07 viss lättare diskussion om att Plutsjv inte skulle få delegation på morfin och syrgas och då var vi utbildnings och erfarenhetsmässigt avsevärt mer kompetenta än gemene Hv-sjv.

Nä, se till att FM tar över utbildningsansvaret för sjv inom Hv. Så att vi utbildar för den verklighet som sjukvårdarna träffar på ute på förbandet och i kriget!
      Ta tillvara på den personalen med civilutb och erfarenhet som finns ute på förbandet!

För er som har läst Hv-nytt så finns ett intressant inlägg i en debatt från SRK:s chef där han "hotar" med att skulle Högkvarteret besluta om att beväpna Hv-sjv så är det inte helt säkert om SRK kan fortsätta utbilda sjukvårdare!
      Då så! Vad väntar vi på......