T.K.Andersson Posted March 28, 2017 Report Share Posted March 28, 2017 Hej alla, mitt namn är Tobias och studerar vid Uppsala universitet. I nuläget skriver jag min masteruppsats i sociologi, vilket är anledningen till det här inlägget. Min uppsats berör grundmilitär utbildning (GMU). Uppsatsen är en intervjustudie med särskilt fokus på kvinnliga rekryter och deras erfarenheter av utbildningen i efterhand. Med tanke på det något specifika urvalet ber jag nu om hjälp här. Jag letar alltså efter kvinnor som har gjort GMU och kan tänka sig ställa upp på en intervju. Intervjun skulle ta ungefär en timme och genomförs över internet (förslagsvis genom Skype), såtillvida personen inte bor inom Uppsala närområde. Känner du dig träffad, eller känner du någon som möjligen passar in på beskrivningen som jag kan kontakta (genom till exempel mejl)? Skriv i så fall ett privat meddelande till mig här, eller skicka ett mejl till: [email protected]. Besvarar även eventuella frågor angående studien. Tack på förhand! Med vänlig hälsning, Tobias Andersson P.S. Ber om ursäkt om tråden inte passar in i detta delforum, men efter många om och men lade jag den här då tråden i viss mån berör GMU. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
p0ff3 Posted March 28, 2017 Report Share Posted March 28, 2017 Kul studie! Och som du troligen själv vet så kan jag inte tänka mig att du får ett balanserat svar om du tar folk från detta forumet. Detta då de som hade en dålig/inte jättebra erfarenhet av GMU troligen inte skulle hänga kvar här på SoldF. Har dock inte en aning om hur du ska få tag på den andra gruppen... Lycka till! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
T.K.Andersson Posted March 30, 2017 Author Report Share Posted March 30, 2017 (edited) Tack! Bra kommentar. Ja, det är alltid lite knepigt att få ett balanserat urval. Mitt primära mål är dock att få tag i några som kan tänka sig bli intervjuade överhuvudtaget. Antalet personer som genomför GMU är inte direkt högt, framförallt när det kommer till kvinnor. En fingervisning: 2 214 personer genomförde GMU år 2014-2015, varav 13 % var kvinnor (Försvarsmaktens årsredovisning 2016, bilaga 1., s. 11). Mvh Edited March 30, 2017 by T.K.Andersson stavfel Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts