Jump to content

Försvarsmakten:Full fart i Hanöbukten


Recommended Posts

Just nu pågår marina övningar i övningsområdena i Hanöbukten. Fartyg från Tredje sjöstridsflottiljen, Första ubåtsflottiljen och Marinbasen tillsammans med helikoptrar och stridsflygplan från Flygvapnet deltar. Syftet med övningarna är att vässa kunskaperna både hos de enskilda besättningsmedlemmarna men också förbättra samarbetet inom besättningarna.

Bara 20 minuter efter att patrullfartyget HMS Stockholm kastat loss från Karlskrona örlogshamn befinner man sig i de utmärkta övningsområdena söder om Blekingeskärgården. Just denna närhet gör övningarna effektiva och sparar pengar. För HMS Stockholms besättning väntar en omväxlande dag i ett för dagen gråmulet och lite blåsigt marsväder.

Slagkraftigt patrullfartyg

Först ut är en duellövning mot Visbykorvetterna i flottiljen. Med hjälp av signalspaning ska man upptäcka fiendens radarsändning, beräkna en position, och slutligen skjuta fingerade sjömålsrobotar för att bekämpa hotet.

- Trots att hon förra året anpassades till att vara ett patrullfartyg, som ska utföra sjöövervakning och underrättelseföretag, beslöt man att behålla förmågan att bära sjömålsrobotar ombord. Ett klokt beslut som höjer marinens förmåga och därmed tröskeleffekten, säger Peter Krönvik som är fartygschef ombord.

Härnäst är det dags för sjunkbombsfällning i den särskilda sprängrutan som finns i området. Sjunkbomber är ett tämligen trubbigt vapen som idag mest används för att varna ubåtar. Före fällning bullrar man i området för att skrämma bort så mycket fisk som möjligt vid själva fällningspunkten. En sjunkbomb innehåller drygt 100 kilogram sprängmedel så det känns rejält i skrovet när de detonerar.

bild1

Utbildning och underhåll sker parallellt

Besättningen på HMS Stockholm är ihopsatt av flera olika besättningar från fartyg som för tillfället ligger på varv. Därför pågår hela tiden utbildningar parallellt med övningarna för att lära sig det specifika med just den här fartygstypen.

På samma sätt jobbar ständigt teknikerna ombord med att hålla igång det drygt 30 år gamla fartyget. Det är alltid något att laga eller underhålla på en så komplicerad plattform som ett stridsfartyg. Maskintjänstchef är Per Gerdstigen som för dagen jobbar med en generator som inte riktigt vill som han vill.

- Lite skämtsamt brukar jag likna jobbet vid en fastighetsskötare. Vi ser till att det finns elkraft, färskvatten, fungerande toalettsystem ombord och naturligtvis att fartyget kan manövrera. Ingen dag är den andra lik och min personal får vara lite av tusenkonstnärer för att en sådan här gammal dam kan fortsätta vara effektiv.

View the full article

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.



×
×
  • Create New...