Sign in to follow this  
Followers 0
p0ff3

BRAK - Buk Rygg Axlar Knän

9 posts in this topic

Har läst lite om BRAK-träningen på bl.a. försvarsmaktens hemsida och undrar om det är ett specifikt program och om det är det så undrar jag hur det ser ut, finns det någonstans på internet kanske? Min google-fu har nämligen svikit mig...

Tack på förhand

BRAK står för Buk Rygg Axlar Knän och är inget träningsprogram utan mer som morgongymnastik som görs för att undvika skador under tjänsten. 

Jo precis men hur ser ett typiskt tillfälle ut? Vilka övningar? Hur länge? 

Armhävningar tills dagens instruktör kroknar, situps tills dagens instruktör kroknar, rygglyft tills dagens instruktör kroknar och jägarvila med ungefär samma tänk.

Sen heter det säkert inte armhävningar, men de flesta vet vad man menar :)

Jag hittade följande digitala version av "Träningsdagbok FM FysS" utgiven av Försvarsmaktens idrotts- och friskvårdsenhet vid MHS K (f.ö. skolan där BRAK:s upphovsman, den rikligt medaljerade, salige kaptenen Allan Mann, arbetade i många år).

På sidan 7-8 står lite kort om BRAK samt lämpliga övningar (i första hand ganska vanliga standardövningar).

Träningsdagbok FM FysS.pdf

20 hours ago, Hemming said:

Jag hittade följande digitala version av "Träningsdagbok FM FysS" utgiven av Försvarsmaktens idrotts- och friskvårdsenhet vid MHS K (f.ö. skolan där BRAK:s upphovsman, den rikligt medaljerade, salige kaptenen Allan Mann, arbetade i många år).

På sidan 7-8 står lite kort om BRAK samt lämpliga övningar (i första hand ganska vanliga standardövningar).

Träningsdagbok FM FysS.pdf

Tacktack! Det här låter som det jag letar efter men sidan du länkar till ger mig inte tillgång. Någon som vet vad som är lurt?

20 minutes ago, p0ff3 said:

Tacktack! Det här låter som det jag letar efter men sidan du länkar till ger mig inte tillgång. Någon som vet vad som är lurt?

lika illa för min del, de knepiga är ju att inte ens en inloggnings sida dyker upp.

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
Sign in to follow this  
Followers 0

• Similar Content

• Guest Lindman
      By Guest Lindman
      Ska snart ut på en vandringstur med ett par polare och jag hade tänkt ändra på ett par saker från vår förra tur då jag sabbade fötterna rejält mm.
      Marschträningen hade jag tänkt köra igång med ca 2 ggr i veckan men hur ska jag börja?
      10-15 kg i ryggan under ca 2 mil? Ej joggingskor den här gången utan solida kängor! ;)

Någon som har tips på en bra led genom fin natur i Skånetrakten?
    • By RadNeon
      Hejsan, jag är en 14 årig kille som är hyfsat svag och har dålig kondition, jag skulle behöva ett träningspass som tränar både kondition och styrka (typ dom vanligaste, biceps, triceps, ben etc) för att jag ska gå med i ULv när jag är 15 och kan ansöka (jag fyller 15 i Oktober). Med dålig kondition menar jag att jag kan löpa 1km på kanske 2 minuter, men jag blir EXTREMT anfådd, jag skulle vilja kunna löpa 10 Km på 50 min när jag har tränat klart (ja, jag planerar att ha en framtid i Försvarsmakten.) Och med svag menar jag att jag kan lyfta typ 5kg 5ggr sen ger musklerna upp, jag har inte riktigt ett mål för hur mycket jag vill att jag ska kunna lyfta när jag är klar. Ja, jag äter enligt tallriksmodellen och äter inte godis ofta, jag tänker absolut inte röka i min framtid. Snälla hjälp mig.
    • By pontai
      Hej

jag har en fråga angående träning inför försvarsmakten.

Jag är 16 år och har varit en aktiv löpare i ca 3 år och numera springer jag över 100 km varje vecka. dock så har jag ingen styrka då jag ofta inte styrketränar.
      Min fråga är hur jag ska kombinera löpning med styrketräning för att få bästa resultat. har hört att kondition träning kan påverka styrketräningen negativt.

Ska man köra styrketräning innan man ger sig ut och springer eller ska man göra motsatsen?
      eller ska jag köra styrka en dag och löpning en annan dag?

Några egna tips?

Tack i förväg

• By Kestrm
      Tjena!

Är en 15 kille från Örebro. Ska bli hemvärnsungdom i Sannaheds-bataljonen till hösten. Har några frågor om detta.

1. Vad får man göra som hemvärnsungdom?

2. Hur mycket fys är det?

3. Hur många situps räknar de med att man kan ska kunna göra?

4. Hur många armhävningar räknar de med att man ska kunna göra?

5. Hur långt ska jag klara av att springa i maxfart?

6. Är det meriterande om man planerar att söka någon typ av jägar-tjänst inom Försvarsmakten i framtiden?

Mvh Kevin
    • By henke
      US Navy SEALs har alltid varit väldigt öppna med att ge ut träningsprogram och vilka minimikriterier som gäller för deras uttagning till BUD/S.
      Hela uttagningen präglas av fysisk och mental uthållighet, så träning och förberedelser är väldigt viktigt.

Här är en 1:20 timmar lång video med tips på hur du skall träna på att göra chins, armhävningar, välja skor, simma, osv.
      Funkar självfallet bra som inspiration och tips för alla typer militära tjänster eller civila som vill få en sundare livsstil.

Träningsprogram (PDF)
      https://www.sealswcc.com/PDF/naval-special-warfare-physical-training-guide.pdf

Fler kost och träningsråd finns på deras officiella webbplats:
      https://www.sealswcc.com/navy-seals-buds-training-stages-overview.html

Äldre video som mest är olika typer av BRAK-övningar
      http://www.youtube.com/watch?v=kr3noGTMkGs